10.5.2001 Recenze: Dusted – When we were young
Občas mám pocit, ľe někteří lidé se v hudebním studiu narodili, tráví zde podstatnou část kaľdého dne a občas i nocují, protoľe jak jen si vysvětlit jejich obrovskou činorodost, se kterou nás posluchače neúnavně zásobují? Angličan Roland Armstrong, kterého budete znát spíąe pod jeho téměř mystickou přezdívkou Rollo, je jedním z nich. Vąichni si ho dneska spojujeme hlavně s populárními Faithless nebo s remixy pro jiné, které má na svědomí se svou sličnou kolegyní a djkou Sister Bliss. Pojďme se společně podívat, jak tenhle génius vlastně začínal. Psal se rok 1992 a v éterech rozhlasových stanic se velmi opatrně (u nás snad jen zásluhou Rádia Golem) rozkoukával singl, který měl vąechny předpoklady, aby se stal obrovským hitem vąech diskoték jeľ byly nakloněny novým trendům. Don´t You Want Me od projektu Felix byla energií nabitá skladba a na tehdejąí dobu se díky strhujícímu tempu a hypnotické klávesové lince a převratným zvukům zabydlela i u nás. Byli pod ní podepsáni tři obyčejní kluci – Rollo, Felix a DJ Red Jerry. Úspěch na sebe nenechal dlouho čekat. Kaľdý tuhle desku chtěl a kdyľ se vąehno podtrhlo a sečetlo, zjistilo se, ľe zákazníků bylo přes dva milióny a dvěstě tisíc. Rollovo jméno začalo stoupat vzhůru a stahoval na sebe pozornosti produkčních týmů. Pokud jste byli popovou hvězdičkou a chtěli váą skvělý track dostat uľ jen na parkety diskoték a klubů, stačilo zvednout telefon a zavolat Armstrongovi. Ten k úspěchu dopomohl třeba: Pet Shop Boys, Simply Red, Donně Summer, M-People, Livin´Joy a spoustě daląím. Zkouąel to vąak i s vlastní tvorbou a kdyľ hrábnete hlouběji do paměti, vzpomenete si na houseové klasiky před pár lety: Gloworm (Lift My Cup), OT Quartet (Hold That Sucker Down), Kristine W (Feel What You Want). Tohle vąechno napsal Rollo! Člověku by připadalo, ľe takové ovace by mohly nenápadnýmu klukovi stačit. To by vąak nebyl on, aby se jeątě vehementněji nepustil do práce, vyburcován překypujícím tokem vlastních myąlenek. Zakládá nový projekt společně s vąudypřítomnou Sister Bliss, černým raperem Maxi Jazzem a s doprovodným vokalistou Jamie Cattem. V září roku 1995 se vyloupne první bonbónek – Salva Mea. Nějakým záhadným způsobem se vąak do éteru rádií dostává i daląí hit Faithless – Insomnia, který vyskočí z nuly hned do britské Top 10. Rollo tedy Salva Meu stahuje a po jejím přepracování ji vydává souběľně s deskou Reverence znovu. Pokud sledujete taneční hudbu deląí dobu, dáte mi zapravdu, ľe obě byly hodně nadčasovými a téměř nesmrtelnými. Jeątě teď, kdyľ si desetiminutovou verzi Salva Mey pustím, musím kroutit hlavou nad tím, co vąechno dokázal do týhle skladby Rollo nacpat, vyuľívajíc kaľdou setinu vteřiny. Co singl, to zásah na přední příčky hitparád a logický kolotoč kolem remixování se točí dál.
Tentokrát poctil svými mixy: Grace (I Want To Live), U2 (Numb), Sunscreem (Exodus), Snap! (Rhythm Is a Dancer), Mobyho (That´s When I Reach For My Revolver). Druhá deska byla, po vysoko poloľené la»ce samotnými Faithless, netrpělivě očekávána. A opět – album Sunday 8PM bylo tak úspěąné, ľe náklad který byl ąmahem rozprodán, musel být dolisováván a aby trpěliví čekatelé nepřiąli zkrátka, jako bonus bylo přiloľeno remixové album Saturday 3AMJ s hvězdnými remixovými jmény (Paul Van Dyk, Nightmares On Wax, Jan Driver, The Timewriters). Dále následovalo koncertní turné, při jehoľ příleľitosti mohli i návątěvníci vyprodané Roxy (bohuľel beze mneL, 15. listopadu 1998 sledovat jejich live show. To proběhlo ovąem bez účasti samotného tvůrce, který dle vlastních slov pro nedávný rozhovor na anglickém hudebním serveru Dotmusic uvedl: “Nebyl jsem na turné s Faithless. Studio je domovem mého domova, pokud nejsem ve studiu, jsem s největąí pravděpodobností v posteli…”. Tak skromný a tak pracovitý… V loňském roce se Rollo podílel na produkci debutového alba své sestry Dido (No Angel) a společně s Markem Batesem, který byl zodpovědný za větąinu klávesových partů na posledním albu Faithless, zakládá zcela nový projekt pod názvem Dusted. Rollo, jak by mohli mnozí předpokládat, nevyrábí jen jakousi daląí kopii populárnějąích Faithless, ale vytváří album stylově zcela odliąné a navíc si vymýąlí i svůj nový vlastní svět, který můľete vnímat uľ z obalu či názvu tracků. Podle slov autorů jde o mýtický hudební svět, jeľ je inspirován démony z dětství a mladickou ctiľádostí.
Rollo album nahrával pouhé tři měsíce a tak mě docela zajímalo, co můľe za tak krátkou dobu tahle hlavička zvládnout. Desku plnou ambientních nálad a pouze downtempových rytmů otevíráme skladbou Childhood a vy si najednou připadáte, jako kdybyste přes nějaké kouzelné zrcadlo vklouzli rovnou do pohádky. Vąechno je tak uvolněné, jste obklopeni příjemnými sladkými tóny, cítíte teplo, světlo, vnímáte barvy a je vám aľ neuvěřitelně krásně. Jak to ten liąák Rollo jenom dělá? Mluví za něj jenom zkuąenosti nebo má na nabuzení té přísluąné atmosféry nějaký zvláątní recept? To jsou otázky, na které odpovědět neumím. Uľ s druhou Time Takes Time mě napadá, ľe by filmoví tvůrci měli Rolla oslovit. Zdá se, ľe je mistrem okamľiku a jít na film podbarvený touhle geniální hudbou by bylo určitě vrcholem jeho kariéry, z které se aľ točí hlava. Objevují se zde i první vokály, které Rollo svěřil do úst Luke Garwooda a zpěvačce Rachael Brown. Tenhle track je nádhernou baladou – k tomu aby vám naskočila husí kůľe, chybí snad jen ľivá interpretace, tma a hořící zapalovače, které se komíhají zprava doleva. Pochybuji vąak, ľe bychom se ľivého pojetí Dusted někdy dočkaliL. Syntezátory můľete zvládnout kdeco, ale kombinace s ľivými nástroji vyzní jeątě lépe. Want You obsahuje ľivou basu, kytaru a perkuse. Navíc Garwoodův hlas tu Rollovi nestačí a tak ho musel přikráąlit mnoľstvím ech a samplerem porozdělovat k obrazu svému. Téměř accapella podání Rachael v krátké Hurt You je také skvělé. Aby vás zasáhla, nepotřebuje od autora vůbec nic. I kdyľ ke konci Rollo přiskočí a jakoby mu to nedalo, opatří Rachael alespoň filtrem, který její hlas vtáhne pouze do území oproątěného od výąek a hloubek.
Tím nejnádhernějąím kouskem je samozřejmě singlová Always Remember To Respect And Honour Your Mother – Part 1. Autoři si k této skladbě přibrali jeątě Rollovu sestru Dido, kterou budou dnes vąichni znát předevąím díky Eminemově Stan. Je zde vąak pouze jako spoluautorka hudby, ten nádherný hlas patří Alan Youngovi, který jím a přidruľenými varhany vytváří jakýsi novodobý kostelní song. Ukrývá se v ní hodně bolesti a poselství, vąak si také zkuste přeloľit, aľ ji budete poslouchat, její název. Není to výzva hodná k zamyąlení? Na singlu se jí také zmocnili skutečné osobnosti – Paul Van Dyk, Deep Dish a navíc vyąel tenhle bonbónek letos znovu, v podobě bonusového disku s dvěma videoklipy.
Snad nejblíľe k Faithless má skladba Biggest Fool In The World. Rollův zřetelný houpavý rukopis je přirovnatelný třeba k Hem Of His Garment ze Sunday 8PM. To nic ale nemění na tom, ľe je tahle skladba opět skvělá, se spoustou změn a nálad. U tracku Winter mám pocit, ľe by ji místo Rachael mohl klidně nazpívat Boy George. Po skladbě Why Go?, kterou tehdy s Faithless udělal, bych řekl, ľe Rollo přesně ví, který hlasový rejstřík jeho skladbám svědčí a vokalisty si vybírá podle jakési hlasové podobnosti. Ten efekt, který Rachael deformuje hlas ke konci skladby do ľabího kvákání je hodně unikátní a věřím, ľe po uľ ohraném Cherovském mutování, by se teď mohl stát vyhledávaným. Mým jasným favoritem je vąak předposlední Under The Sun. Je nejvíc propracovaným trackem na albu a kromě Rolla a Marka je pod ním podepsána i Rachael. Opět ľivé nástroje – basa, kytara, perkuse i piáno a po úvodním rozprávění Luke Garwooda, kterým mi tady vzdáleně připomíná Delta Disco od Transglobal Underground, najede refrén a mě opravdu naskočí husí kůľe. Hlas Rachael tu má obrovskou sílu a atmosféra je nepopsatelná. Vychutnáte si ho hlavně ke konci, kdy vám refrén vyzpívá zcela bez nástrojů. Jediné co téhle skladbě chybí je paradoxně obrovský aplaus na konci. Efekt, který mi přijde u vąech popových alb trapný, by tady seděl a tak poslední slova Rachael, vyznívají do smutné prázdnoty…
Zhodnocení: Aľ vám jednou bude smutno, aľ budete mít pocit, ľe vąichni jsou proti vám a nic se vám nedaří, tak potom ąáhněte po týhle desce. Je zcela oproątěná od agresivních zvuků a tepajících beatů. Najdete tu jenom teplé měké tóny, nádherné melodie, úľasné vokály a hlavně muzikantskou jasnou představu a cit umět posluchače jemně pohladit vábivými tracky.