12.3.2001 Recenze: Renaissance Ibiza – Mixed By Deep Dish
Před čtrnácti dny jsme si zde představili mixované dvojcédéčko jedné z největąích hvězd za gramofony – Paula Oakenfolda. Dnes se z Anglie posuneme jeątě trochu více na západ, ale budeme muset spolu nejdříve přeplavat oceán! K recenzi dvou setů legendární americké dvojky mě vedly hned dva důvody. Tak předně – celou tvorbu a hlavně remixy Deep Dish sleduju a tak bylo mojí milou povinností si tohle album opatřit. Za druhé se 30. listopadu konala v praľském klubu Mecca Marlboro Roof Top Party, kde si tihle dva střihli hned čtyřhodinový set (report z akce si přečtěte zde http://www.techno.cz/party/report/2000/mrtpdeepdish.htm ). No a protoľe jsem pracující člověk, který uľ větąinou mezi půl třetí a půl sedmou spí, musel jsem hned po Circulation utíkat domů. O to více jsem se pak těąil, ľe si v klidu tohle album poslechnu. Chtěl jsem vědět, jak se jejich tvorba posunula od kompilace Yoshiesque, chtěl jsem si poslechnout i jejich vlastní remixy a v neposlední řadě jsem chtěl porovnat jejich poohlédnutí za uplynulým rokem ve srovnání s jiľ zmiňovaným Oakenfoldem.
Tenhle deephouseový projekt vznikl víceméně na jedné washingtonské párty, kde se potkali dva krajané z Íránu. Ali “Dubfire” Shirazinia a Sharam Yayebi jsou jejich pravá jména a psal se rok 1991 kdy spolu začali pracovat. Jejich velkou inspirací bylo dění kolem Danny Tenaglii, kterému dodnes důvěrně říkají “Motha”. Zakládají si ne jeden, ale hned dva labely, z nichľ ten první Deep Dish Recordings slouľí jako základna pro jejich vlastní tracky, zatímco ten druhý a moľná podstatně známějąí Yoshitoshi vyuľívají daląí autoři, o nichľ jsou Deep Dish přesvědčeni, ľe za talentovanými jmény se skrývají budoucí hity. Na přiloľené fotografii si povąimněte, jak to vypadá kdyľ musíte svoji značku opravdu prodávat! Sympatický Sharam se z trička, po kterém bych ąáhnul vąema deseti jen tak nesvlékl a dělal tak obrovskou reklamu lidem jako jsou Eddie Amador, Morel, Brother Brown, Junior Sanchez i němec Oliver Lieb, jeľ na tomto labelu vydávají. Patrně první kontakt se slávou si zaľili v roce 1995, kdy si vyzkouąeli remixérský zásah ve skladbě Hideaway od De´Lacy. Sám si tenhle track pamatuju a uľ v originále byl prvním houseovým dotykem pro Kabátem odrodilé návątěvníky tanečních parketů u nás. Následovala spolupráce s Brianem Transeau (BT) a debutová deska Junk Science. Ta vrhla na trh několik výtečných singlů a jeątě výtečnějąích remixů (Mohamed Is Jesus, Stranded a nejznámějąí hitovku s vokalistkou Everything But The Girl – Tracey Thorn). Ta opět s citem jí vlastním nazpívala nádhernou houseovou hymnu – Stay Gold (The Future Of The Future), jeľ se prohnala téměř vąemi evropskými hitparádami a tanečními rádii. Album bylo opravdu masivní a otevřelo jeątě více dokořán brány jejich remixových spoluprací. Stejně jako Oakenfold patří tohle duo mezi nejuznávanějąí “fabriky” s vynikajícími výrobky. S trochou nadsázky si to řekněme asi takhle – je jen pouze pár lidí, kteří remix od Deep Dish jeątě nemají:-). Do povědomí posluchačů vstoupili zejména předloni remixem pro Brother Brown (Under The Water). Jejich remixérským vrcholem se pak nepochybně stalo přemíchání Madonnina prvního singlu z desky Music. V rozhovoru na praľském Rádiu 1 pak prozradili, ľe to pro ně byla obrovská výzva: “Madonna je úspěąná a známá umělkyně, takľe kdyľ si vás vybere mezi vąemi ostatními producenty a remixéry, cítíte se privilegováni. Pro nás to byla pocta.”
My se vąak dnes kromě pro mě absolutně nových remixů seznámíme opět s mícháním téhle dvojice. Kdyľ říkám opět, beru tohle dvojalbum jako pokračování veleúspěąných setů na Yoshiesque, ľlutého výběru pro rok 1999. Renaissance je vyhláąeným klubem v Nottinghamu a protoľe bez řádné promotion to v dneąní době fakt nejde (stejně jako Radost FX u nás:-) vydává čas od času “zvukovou broľurku” pro potencionální návątěvníky. Ti by si pak na základě toho co slyąeli měli udělat cestu do podzemí a Renaissance logicky navątívit. Tak a teď k tomu jak nás Dubfire a Sharam k návątěvě tohoto prestiľního klubu přemluví. První disk nám otevírá projekt Brooks skladbou Pink Cigarettes. Atjazz Mix tomuto tracku neobyčejně sluąí a opět potvrzuje jak moc si tohle duo potrpí na intra. Stejně jako v případě Yoshiesque, kde úvodní Jark Prongo líně proplouvalo vaąím pokojem, něco podobného proľijete i zde. Zvukově vyváľená skladba, která si o dlouhé promíchnutí sama říká. Slouľí tak jako odpalovací rampa pro daląích sedmdesát minut exkurze novými hudebními světy. Kdyľ se podívám na tracklist jednotlivých disků, zjią»uju ľe Deep Dish opravdu sbírali po celé zeměkouli. I kdyľ jsou projektem americkým, jejich sety tak vůbec nezní. Zejména druhé CD je hodně naąlapaným tranceovým výletem, ne nepodobným produkci respektovaného labelu Hooj Choons. Na skok se objevujeme i v Německu za Pascalem F.E.O.S.em. Tenhle frankfur»an zde nabízí celkem kosmický track Overflow i kdyľ tentokrát zásluhou remixéra Paul Brtschitsche. Velký dík za ą»astnou ruku při výběru, protoľe jiný díl těchto remixů obsahuje dílko Timo Maase a my si tohoto tolik tlačeného DJe jeątě patřičně uľijeme při poslechu druhého disku. A aby toho vesmíru nebylo přílią, přilétáme zpátky na zem a jen málokdo by odhadl ľe Deep Dish naváľou do tak příjemných vesmírných dobrodruľství regulerně zpívaným trackem. Skladba Temperamental od Everything But The Girl pochází ze stejnojmenné desky. Titulní věc si přemíchl Hex Hector a pro EBTG typicky zasněný track tak dostává mnohem údernějąí podobu, i kdyľ Traceyin hlas se opět vznáąí ve vzduchoprázdnu, na začátku dokonce ve zpětném pohybu. Po “Liebovsky” minimalistických pasáľích (Jah Scoop – Loch, Golden Girls – Kinetic) přichází první vlastní remix – tentokrát pro daląího frankfur»ana v pořadí Sven Va”tha. Jeho skladba Barbarella (inspirovaná televizním filmem) dostala loni nové kabátky a v případě Deep Dish Armageddon Breakdown Mixu otevřela nový prostor absolutně nelimitovaný časem. Přes deset minut zdánlivě se neměnících pasáľí vám musí učarovat. Vychutnáte si zejména doprovodné hrátky s beaty a nestárnoucí hypnotickou figurku, kterou tak geniálně z pár tónů Sven tehdy poskládal. Překvapením je, ľe se zde objevuje i Richard Morel s dost konzervativním singlem True (The Faggot Is You). Překvapivě proto, ľe sem Deep Dish tentokrát nevybrali vlastní mix, ale výtvor Omida Nourizadeha alias 16B. Omid zde nenastavuje svoji tradiční techhouseovou tvář, ale celkem odsýpající minimal, podobný třeba jeho remixu pro Idjut Boys (Radio Rage). Deep Dish si svoji absenci vynahrazují aľ na závěrečné Rise od Gabrielle. Tenhle track ničím neoslní – pouze klasický návod, jak z obyčejné pop skladby vyrobit klubový hit.
Druhý disk otevírá Timo Maas se svým singlem Ubik, čili člověk o kterém se loni hodně mluvilo, zejména kvůli vlastnímu albu Music For Maases a také jeho výborným remixům. Jeho tvůrčí invence musela za srdce chytit i Dubfire a Sharama, kteří mu na druhý disk umístili hned čtyři práce. Vzpomeňme jen, ľe vedle Azzida Da Bass byla právě Ubik hodně tlačena do vąech rádií a podlehl jí i “Oakie”, který ji vloľil na svůj Travelling. Druhý disk je také o poznání mnohem minimalističtějąí. Budete se muset hlouběji zaposlouchat, abyste pochopili co tím chtěl básník říct. Jedním ze světlejąích okamľiků díky zasněným vokálům je nový kabátek skladby Everytime od Lustral. Maasova úprava je hodně drsná a tak vąe zachraňuje sladký hlas dnes uľ klasiky tanečních parketů, kterou proslavila nejvíce verze od Nalin & Kane. Kdopak z vás by na takhle citlivě sestavené kompilaci očekával jednoho z nejslavnějąích hudebních vegetariánů? Mobyho Porcelain je tady ve verzi od Future Shock a tak zde nachází právoplatné místo. Osobně se mi nelíbí ani originál ani tenhle klubovějąí remix plný nových filtrů.
Zcela jistě vás zaujme daląí Maasova práce na projektu Muse a jeho remixu Sunburn. Rozechvělý rozfázovaný hlas dělá opravdu divy! K dispozici má hodně ąiroký zvukový prostor a také ho vyuľívá na maximum. Aľ se mi nechce věřit, ľe takhle naąláplé tracky tak jemná dvojice producentů byla schopna smíchat. Absolutně mi to k jejich tvorbě nesedí. Zdá se, ľe hudbu rozdělují pouze na dobrou a na ąpatnou, bez ohledu na styl. Green Velvet tu nabízejí skladbu Flash, kterou tentokrát přemíchal král houseových parketů – Danny Tenaglia. Myslím, ľe tu předvedl to nejtvrdąí co ze sebe kdy mohl dostat a pouze hlasové samply tu enrgičnost dokáľí trochu zjemnit.
I velký kámoą obou íránců Brian Transeau přispěl svojí troąkou do mlýna – protentokrát skladbou Dreaming v Evolution Mixu. Ústřední hlas zpěvačky Jan Johnston je zachován a vůbec je celý mix podobný originálu jako vejce vejci. Snad jen pár kosmických ploch navíc, stylově vąak do koncepce druhého disku tahle skladba výborně zapadá.
Zhodnocení: Ve srovnání s Oakenfoldovým Travellingem vychází Renaissance jednoznačně lépe. Oakenfold se v mnoha případech sniľuje k hodně kýčovitým skladbám, zatímco Deep Dish stále dělají hudbu s láskou, kde je to přeci jen cítit. ®ádné prvoplánové tracky zde nenajdete, i kdyľ se tu také zpívá, koncepce celého setu je zachována. Příběh o několika stylových dějstvích je radost poslouchat a je jedno zda ho slyąíte poprvé nebo posté – vľdy totiľ objevíte něco nového a Deep Dish tak budou stále stoupat v ceně. Čekání na druhý díl kompilace Yoshiesque vykrývá dost přičinlivě Renaissance, aby vás seznámila s aktuálním DJským kufrem desek. Mimochodem – tady je současný stav Sharamovy Top 7:
1 NOVAA PROJECT Wake Up (Palms on Skins Mix) White Sands Mix
2 LOOPHOLE Supathang (Supathang) H Productions
3 AIRFROG Bon Voyage (Both Mixes) R & S
4 DIVIDER Stereo Rides (Both Mixes) React
5 LAURENT GARNIER The Man With the Red Face (Jan Driver Rmx) Mute
6 BEN SIMS Theory of Interpretation Sampler (Eye for an eye Mix) Theory
7 BLAKSTONE One Thing Vapour
No a pokud vás zajímá technika mixování obou protagonistů, pak vězte ľe ľádné velké hrátky s gramofony se tu nekonají. Vľdy jde jen o to co nejnápadněji obě desky spolu vyměnit a základní osnovu mixu ponechat. Za zmínku stojí i vyuľívání různých accapella tracků, které jsou stejně jako v případě Yoshiesque domíchávány mezi jednotlivé skladby. Zde vypomáhá nedávný návątěvník Prahy – Junior O a projekt Behrouz.
Myclick