Recenze: Olive – Trickle
Teprve druhé album a přesto uľ se o nich před čtyřmi lety hodně mluvilo! Projekt Olive vznikl v roce 1994 v Londýně spojením Tim Kelletta a Robin Taylor – Firtha. Ti nebyli ľádnými nováčky a nějaký ten pátek se v hudební maąinérii pohybovali. Tim jako hráč na klávesy a mnoľství dechových nástrojů u Micka Hucknalla (budete ho znát spíąe pod přezdívkou Simply Red:-) a Robin zase hrával na klávesy v projektu Nightmares On The Wax. Tihle dva se před sedmi lety rozhodli pro společnou práci a jako první věc, kterou si museli vyřeąit před stylovým posunem svých tracků, bylo zahájení pátrání po zpěvačce. Dopomohla tomu náhoda – základy skladeb byly hotové a jelikoľ vąe stálo pouze na doplnění vokálu, Kellett se vytasil s několika zajímavými accapella verzemi. Ty dosamplovával do instrumentálně výtečných skladeb a jeden z hlasů, který se do jejich triphopové orientace hodil, patřil právě současné vokalistce Ruth-Ann Boyle. Oba byli jejím hlasem natolik uchváceni, ľe jí hned druhý den Kellett zavolal a vysvětlil okolnosti nabídky, která se nedostává kaľdý den. Ruth souhlasila a tak vzniklo konečně trio hodně ąikovných muzikantů. Jejich debutová deska Extra Virgin si získala uznání a respekt téměř celého kulturního světa.
Mohly za to i výtečné singly, z nichľ toho úplně prvního – You´re Not Alone se prodalo půl miliónu kopií jenom v Anglii! Zájem klubů si získaly i skvělé remixové asistence opravdových es klubové scény – Paul Oakenfolda či Rolla z Faithless. Pozoruhodná byla textová část tohoto alba. Měl ji na starosti Tim, ačkoliv jsou pod skladbami podepsáni společně s Ruth. Ta vąak poskytla Timovi pouze motivaci pro psaní. Uznáte sami, ľe uľ podle vizáľe působí neobyčejně křehce a tajemně. V jejich (respektive Timových) textech se objevují skutečné momenty z Ruthyninýho ľivota, včetně tragické smrti otce, kdyľ jí byly pouhé tři roky. Sama Ruth říká, ľe nemá s interpretací Timových slok ľádné problémy. Tim je psal tak, aby jí co nejlépe pasovaly do pusy a přitom díky postavě Ruth dotvářely sladkobolné ľivotní problémy. “Kaľdá ta skladba na albu je skutečný příběh”, říká Tim a nám nezbývá neľ mu věřit. Po svém debutu na labelu RCA se Olive uchylují pod křídla firmy nové – Maverick, jejímľ vlastníkem není nikdo menąí neľ Madonna. Ta opět potvrdila svůj čich na budoucí hity a po veleúspěąné svěřenkyni Alanis Morisette zde Olive nacházejí svůj azyl. Jako ąikovná “byznysmenka” je Madonna hned zneuľívá na soundtrack ke svému poslednímu filmu The Next Best Thing (mohli jste vychytat i v naąich kinech).
Na soundtracku k tomuhle dílku se objevily hned dvě skladby od Olive – Love Affair a předělávka I´m Not In Love od uľ zapomenutých 10cc. Bylo to takové znamení, ľe se v táboře Olive po tak úľasném debutu konečně začíná něco dít. Jeątě bychom se měli zmínit o tom, ľe projekt začíná fungovat pouze jako tandem, protoľe třetí do počtu – Robin, svoji spolupráci nepochopitelně vzal. Kupodivu na kvalitě desky to neubralo, i kdyľ uznávám, ľe je mnohem popovějąí neľ debut. Také obal ledacos napoví, kýčovitějąí jsem tenhle rok snad nepotkal. O to větąí překvapení je vąak jeho náplň. Nebudu se znovu opakovat v naąí rubrice Zhodnocení, takľe na rovinu – album Trickle je pro mě absolutní deskou roku!
Dvanáct bonbónků začínáme cucat skladbou Love Affair. Madonnin film jsem neviděl, ale přesně si dokáľu tenhle track představit jako podkres k závěrečným titulkům. Na úvod bychom si také měli říct, ľe úspěch této desky spočívá na jejím dotaľeném zvuku. Tolik dynamiky, hloubek a křią»álových efektů jsem uľ dlouho neslyąel. Kdyľ to vąechno smícháte s podmanivým zpěvem Ruth, přidáte ąpetku hodně dramatických aranľí s houslovými doprovody, výsledek se nutně musel dostavit. Ruth zpívá jak o ľivot! Kdyľ se na ní zadíváte, asi stejně jako já budete těľko chápat, kde se v ní ten hlasový rejstřík vlastně bere. Moľná bych se vám měl svěřit se svojí úchylkou, díky níľ bude tahle recenze trochu zkreslená. Absolutně si ulítávám na ľenských hlasech a Ruth je pro mě opravdovou jedničkou v pomyslném ľebříčku. Tolik něhy, tolik poselství, tolik pohlazení s člověkem opravdu udělá divy. A přitom nevypadá jako by ąlo o holku, která si jen tak odskočila od plotny a na chvilku se chopila mikrofonu… Původně muľským hlasem zpívaná I´m Not In Love ve verzi pro rok 2000 řádně prokoukla. Ruth jí dodala hlasovou ą»ávu a tu hudební dochutil Tim hromadou zvuků, ech a hlavně breakbeatových spodků. Nová tvář ji zpívá opravdu přesvědčivě a původně popovou baladu tak o dost převyąuje.
Nejlepąí z celé desky je hodně zasněný track Push. Ruth zde opět předvádí jak můľe s posluchačem hlasově manipulovat a hudební doprovod také není k zahození. Jde opět o smutný příběh, kde jako doplňující argument vyzní táhlá sóla na housle. Pokud znáte skladbu Rocking Chair od Andrey Parker, zde se dočkáte něčeho podobného. V klasické hudbě se nevyznám, ale řekl bych ľe inspiraci do téhle skladby získal Tim někde tady. Jinak se nedá říci, která skladba je lepąí či horąí. Vąechny jsou dobré a je jen na vás, jaká z nich se stane vaąí favoritkou. Jediným odliąným znakem je poměr mezi hlasem a nástroji. Někde Tim Ruth překrývá tokem nejčistąích tónů, ale větąinou je upřednostňována. Je jen ąkoda, ľe jí nebyl dán větąí accapella prostor – jednak by to přílią si podobné skladby okořenilo a Ruth by také ukázala, ľe ľádné nástroje k uľ tak bezchybnému vokálu nepotřebuje. Poslední track je rozdělen na dvě části. Za skladbu Beyond The Tray, po přetočení asi třech minut ticha, je zde umístěn tzv. “hidden track”. ®ádné beaty, ľádné efekty – pouze Ruth, kytara a pár základních podkresových tónů. Opět lahůdka, která pohladí…
Zhodnocení: Pokud vám připadá, ľe po vąech těch výborných albech, která nás loni potkala mám trochu zvrácený vkus, máte na to právo. Sám sobě nerozumím, i já jsem byl překvapen a to co jedni označují hloupým popem u mě vede. Ruku na srdce, kolikrát jste slyąeli skladby z tohoto alba v éteru některých komerčních stanic? Ani jednou, viďte! Zřejmě mám opravdu slabost pro Ruthynin zpěv, ale i po hudební stránce je tahle deska skvělá. Ideální podkresovka pro chvíle trávené s vaąím nejbliľąím nebo na uvolnění z řádně vydařené a trochu hlučné párty.
Myclick