TRANCE.CZ - Elektronická taneční hudba v ČR i ze světa.

Reklama



Faithless – Outrospective / Reperspective

13.01.2003

Kdyľ někdo řekne Faithless, tak se mi vybaví záľitek na první shledání s touto kapelou. Bylo to uľ hodně dávno, kdy jsem poprvé slyąel jejich nezapomenutelnou skladbu Insomnia, která vyąla ve skoro stejnou dobu jako daląí klenot Born Slippy od Underworld. Jejich první album Reverence, stejně tak i druhé album Sunday 8PM a konečně i třetí Outrospective se po nějaké době dočkaly své reedice, která obsahovala jak původní album tak jeątě jeden disk navíc s remixy. Právě poslednímu albu, respektive jeho druhému bonusovému disku se bude věnovat tato recenze.

Nemůľu si to odpustit a tak aspoň ve stručnosti, před vlastní recenzí, vás provedu historii mé oblíbené skupiny. Vąe to začalo někdy v červenci roku 1995 kdy byl vydán jejich první singl Salva Mea, pak následovala snad jeątě větąí pecka Insomnia, která se dostala do top 10 a později byla remixována a znovu vydána. Obě skladby se objevují na prvním, ve své době přelomovém albu Reverence. Za tak velkým úspěchem stojí hlavně Rollo Armstrong, který jiľ před zaloľením Faithless slavil úspěchy s projektem Felix a skladbou Don’t You Want Me. Taky se projevil jako velmi dobrý remixer očemľ se mohly přesvědčit například Simply Red, Livin‘ Joy, Gabriele, Pet Shop Boys, M People a Donna Summer. Rollo se také věnuje vlastnímu projektu Dusted se kterým vydal v roce 2000 velmi povedené chill album When We Were Young s krásně ilustrovaným bookletem a parádními skladbami jako Always Remember To Respect Your Mother, Childhood atd. (recenze na stránkách trancu).
Krom toho, ľe se stará o vąechny producentské práce a skládá vlastní hudbu, tak má jednu zvláątnost a tou je, ľe nikdy nevystupuje při ľivých koncertech Faithless.

Kdyľ uľ jsme u představování nejdůleľitějąích členů Faithless, vrhneme se směle na daląí zajímavou osobu, kterou bezesporu je bývalá modelka Sister Bliss (vlastním jménem Ayalah Bentovin). Velmi zdatná hráčka na klavír, známá Djka a pomocnice Rolla při vytváření remixů. Právě jejich dvojka se podepsala pod spousty kvalitních remixů, a» uľ svojich vlastních a nebo cizích skladeb. Opět se pokouąela prorazit jako Rollo se svým vlastním projektem a jako Sister Bliss vydala několik skladeb z nichľ jsou nejznámějąí Sister Sister a Deliver Me, poslední jmenovaná patří k mým zvláątě oblíbeným a to proto, ľe skloubení muľského vokálu, prvků trancu a super melodie dalo dohromady ohromě vypečený kousek. Důkazem toho, ľe je stále jako Djka ľádaná, je i letoąní Line-up mega akce Innercity kde je její jméno uvedeno.
Daląím a asi nejvíce viditelným členem Faithless je černoch Maxi Jazz, bývalý Dj a moderátor londýnského pirátského radia je opravdu mystickou postavou. Při odříkávání svých textů na podiu to zněj přímo čiąí, vím o čem píąu, sám jsem ho viděl z pár metrů při jejich koncertu v Praze. Sám vyznává buddhismus a jak uľ jsem psal, jeho charisma se opravdu nedá přehlédnout.
Daląím členem, v poslední době i na sólové dráze velmi úspěąná je Rollova sestra Dido. Její album No Angel je kombinace inteligentního popu s nádherným vokálem, místy je cítit pomoc od Faithless, vpodstatě Rolla a to je jen dobře. Poslední bonus skladba z tohoto alba s názvem Take My Hand, je nevěřitelné skloubení tanečního rytmu, perfektního vokálu, mohutných smyčců a ke konci snad dokonce celého orchestru, který konec skladby rozvede do nádherného eposu. Je mi aľ trapně, ľe jí musel dopomoci ke slávě „rebel“ Eminem, kdyľ mu hostovala na jeho skladbě. Před tím o ní vědělo minimum lidí, poté se její album dočkalo reedice a daląího vydaní s remixy například od skvělých Deep Dish. Právě na tomto příkladu, je vidět kolik zpěvaček a skladatelů musí čekat, aľ je někdo slavnějąí proslaví a stanou se tak respektovanými a ľádanými, přitom kaľdý rozumný a protřelí člověk ví, ľe se rozhodně vyplatí sledovat produkci vąech členů Faithless a zajímat se o jejich vlastní projekty.

Faithless samozřejmě tvoří několik daląích lidí, mezi ty daląí známějąí patří, přesněji patřil Jimmy Kato, který se dal na vlastní dráhu s projektem 1 Giant Leep. Z jeho alba na kterém mimochodem hostuje neuvěřitelný počet lidí, je velmi povedená věc My Culture, která vznikla za přispění Maxi Jazze a popového slaďocha Robbieho Williamse. Dále je v kapele Dave Randal, který se stará o kytaru a pak daląí vokalistka se skvělým hláskem Zoe Johnston, která se objevila společně s Dido na posledním albu Outrospective. Aby byl výčet kompletní nesmím zapomenout na chill výběr Back To Mine. Jeden z těchto výběrů, vľdy kompilovaný známou skupinou, měli moľnost Faithless sestavit a namixovat. Díla se chopil Rollo a Sister Bliss a vznikl tak opravdu podařený výběr, který se vedle dílů například od Everything But The Girl, Groove Armady, New Order, Orbital, Nicka Warena a nebo Mj Colea nemusí vůbec za nic stydět. Najdeme na něm jak věci od Dusted a Dido, tak například projekty Sub Sub, Alexe Gophera atd. Po prvním albu Reverence s peckami Insomnia, Salva Mea a Don´t Leave přiąlo album Sunday 8PM a hity jako atmosférická God Is A Dj, Bring My Family Back, Take The Long Way Home. Poslední studiové album Outrospective obsahovalo energickou We Come 1, pomalou baladu One Step Too Far a nebo Crazy English Summer. Někdo můľe namítat, ľe We Come 1 a God Is A Dj mají společného aľ přiliľ věcí a ľe se jedná podstatě o dost podobné hitovky, ale jedno se Faithless rozhodně nedá upřít a to, ľe jsou schopní vytvořit jak klidnou baladu, tak pumpují taneční skladbu s prvky trancu, hausu a kloubení tanečních rytmů a spolupráce ľivých hudebníků, mnohdy překračující i několik desítek, není pro ně naprosto nic neobyčejného.

Po troąku deląím úvodu se teď konečně dostávám k samotné recenzi ve které se budu snaľit vám přiblíľit hlavně druhé Cd s názvem Reperspective. Uľ v předchozích reedicích bylo na druhém bonus disku vľdy mnoho zajímavých remixů, mám li vzpomenout na album Sunday 8PM, respektive název bonusového disku byl Saturday 3PM, tak jsou to například Pal van Dyk – Bring My Family Back, Nightmares On A Wax – Killer’s Lulaly a nebo Skinny – Hour Of Need. Také na něm byl exkluzivně úplně nová skladba Thank You. Na bonus disku Reperspective jsou hned tři nové skladby, ale k nim aľ později v textu. Najdeme zde spoustu zajímavých remixů, a» uľ je to skvělý remix od Dusted, Wookieho a nebo třeba Dave Clarkův nářez.

1. ONE STEP TOO FAR (RADIO EDIT)
První skladbou je One Step Too Far v radio editu a právě tato verze je dost hraná i v naąich rádiích. Faithless mohli zařadit nějakou deląí verzi a tuto dát jen na singl, protoľe slyąet tuto verzi stále dokola se časem dost oposlouchá a na cédéčku se takpro vás po dost krátké době stane nezajímavou. Co napsat o jedné z nejpovedenějąích skladeb posledního alba, snad jen tolik, ľe jde o skladbu kde si vokál vzala na starost skvělá Dido a rap pochází od nikiho jiného neľ Maxi Jazze.
Lehká melodie, vzletný vokál, kterému pomáhají v některých místech i daląí hlasy a plus rap Maxiho, který vůbec neruąí a perfektně se do skladby hodí, davájí ve finále skvělou věc.

2. WE CAME 1 (WOOKIE REMIX)
Z originálu zbyl rap Maxiho i ústřední zvuky, ale jinak je to verze, která se originálu po stránce aranľí a gradace skladby moc nedrľí. Zkrátka si jede ve svém rytmu s důrazem na basovou sloľku a posouvá se z ryze taneční záleľitosti k poslechové. Dravost a jistou agresivitu originálu zde nenajdete.

3. LOTUS
První ze třetice nových bonusových skladeb je velmi svyľná a k tanci jistě víc vhodnějąí neľ předchozí věc. Elektronické piáno si tu vesele pohrává svojí melodii, k tomu se ve druhé polovině skladby přidávají daląí vąemoľné zvuky, vrtulky atd. Vąe to pak přejde v opravdový experiment nevąedních zvuků, kde uľ je melodie pouze na pozadí a hlavní slovo mají různé efekty. Právě na této skladbě je vidět, ľe Faithless jsou schopní přijít i s novou a neotřelou skladbou, která si spíąe neľ na hitovost hraje na experimentování se zvuky a s postupy jejich zpracování do celku, který zdánlivě ani nemůľe drľet při sobě.

4. CRAZY ENGLISH SUMMER (BROTHERS ON HIGH REMIX)
Tento remix mi při poslechu nepřiąel přílią zvláątním. Zpočátku schválně ponechané dlouhé mezery mezi vokálem a nepřidání ničeho moc zajímavého oproti originálu mě i po několikátém poslechu utvrdil v názoru, ľe bych ho klidně na disku mohl oľelel.

5. GIVING MYSELF (P-NUT REMIX)
Tak tahle věc se nese plně v reľii Maximo, jeho rap, temná basa, skratche a pár samplů navrch. Opět to není úplně moje parketa, protoľe rap sám osobě nemusím. Jestliľe je jako doprovod ľenskému vokálu, tak je to něco jiného, ale i tak stále lepąí neľli předchozí věc.

6. EVERGREEN (DUSTED REMIX)
A je tu konečně něco přesně dle mého gusta a věřím, ľe se zalíbí i vám. Takľe, jak asi můľe dopadnout spolupráce Dido a jejího bratra coby remixéra skladby ? Samozřejmě, opět parádní a nezapomenutelná věcička. Tísknivý a jakoby naléhavý vokál Dido vás chytí hned a Rollo se postará o zbytek, aby byl účinek stoprocentní. Maximální pohodovka nic víc uľ se ani nedá napsat.

7. NOT ENUFF LOVE (SKINNY REMIX)
Ze snění nás probouzí o něco rychlejąí remix od Skinnyho, který trochu přičichl k drum&bassu. Tentokrát se remix hodně poved, zní přesvědčivě a i Maxi se svým rapem pěkně zapadá do skladby. Dovolil bych si tuto verzi pasovat na jeden z nejlepąích a né-li vůbec nejlepąí remix celého bonusového disku.

8. DAIMOKU
Ano, pokud tápete v paměti jestli jste tuto skladbu měli na svém původním albu Outrospective, tak se nesnaľte vzpomenout. Je to totiľ daląí úplně nová skladba od Faithless a opět se jedná o jakýsi experiment. Upozorňuji, ľe je třeba si ho poslechnout několikrát za sebou a nelámat nad ním hned hůl, to svoje si určitě najdete.

9. LIONTAMER (ERNEST ST LAURENT REMIX)
Nevýrazný a nejvíce připomínající styl house, tento remix tedy pravděpodobně nebude patřit mezi oblíbené a brzy na něj i zapomenete. Nic nového zde nehledejte, opakující se samp a „bublavé“ zvuky s pár filtry jsme uľ určitě slyąely nespočetněkrát. Víc neľ ąkoda tracku, protoľe kdyľ si vzpomenu na skvělé remixy od Olivera Lieba – Muhammad Ali a nebo od Dje Tiesta – Tarantula, ihned bych byl pro jejich zařazení. Hold tranceovým remízům nebylo zas aľ tak přáno a bylo rozhodnuto jinak, tak se nedá nic dělat a vrhneme se na daląí track.

10. WE COME 1 (DAVE CLARKE REMIX)
Hodně rozjetý je remix od techno matadora Dave Clarka, jedná se o technisko, ale přece jen docela zajímavě pojaté. Je jasné, ľe největąí důraz je kladen na basovou sloľku a neutuchající techno rytmus, ale je moľné i rozpoznat náznaky ústředního motivu originálu. Sám si dobře pamatuji, jak na předminulém Summer Of Love v Pardubicích někdo pustil na hlavní stagei tento remix a jak vąichni technaři kolem dokola byly udivení, ľe jde udělat techno track i s malinkatým náznakem melodie. Kaľdopádně bych tento remix hodnotil jako hodně zdařilý a určitě ho neoznačoval jako čisté techno.

11. GOD IS A BECKHAM (The BBC World Cup Theme)
Poslední úplně nová skladba a předposlední celkově, je v podstatě instrumentálka God Is A Dj s minimem přidaných nových zvuků. Ve svém názvu nese jméno známého fotbalisty a tak má slouľit jako jakýsi hold jeho umění. Mě osobně se zdá, ľe to trochu bere kouzlo originálu a zasvěcení této skladby jedné osobě není moc dobrý tah. Přece jen u originálů si mohl představit kaľdý něco jiného, přitom zde mu je vnucována jedna konkrétní osoba. Asi to bude vąak také tím, ľe v Anglii je fotbal hodně oblíben a tak je pro ně tato hvězda něco jako národní hrdina. Jinak po hudební stránce to určitě není ľádný kalkul a nebo nastavovaná kaąe, nýbrľ zajímavý pohled z neznámého úhlu na známou skladbu v instrumentální verzi.

12. CRAZY ENGLISH SUMMER (HIVER & HAMMER REMIX)
Abych řekl pravdu, tak v tuhle remixérskou dvojku jsem neměl moc důvěry. Slyąel jsem od nich několik remixů, mimo jiné i třeba pro vlastní Faithless a nebo Sister Bliss a vľdy se mi zdáli přílią podbízivé a po několika posleąích ničím nezajímavé aľ vlezlé, taková komerce oblečená naoko do jiného kabátku. Jaké vąak bylo moje překvapení, kdyľ jsem zjistil, ľe tento remix je hodně moc povedený a má nato aby vás zaujal. Nechci psát, ľe jde o čistý trance kabátek a nějak to moc ąkatulkovat, ale k trancu má opravdu nejblíľe z celého disku. Nejen ľe se mění tempo a místy jsou slyąet stereo efekty, ale je tu hodně zajímavých zvuků a postupy nejsou tak ohrané jako u jiných trance remixů v poslední době. Je to super zakončení a tak si tato dvojka u mě rozhodně vylepąila renomé.

ZHODNOCENÍ:
Pokud jste fandou Faithless, tak určitě není co řeąit a po reedici alba Outrospective se poohlédněte. Dostanete jak původní album s videem We Come 1 v kvalitě QuickTimu, tak bonusový disk z dvanácti skladbami z něhoľ jsou tři novinky jinde nevydané. Jestliľe si Faithless rádi poslechnete, ale nemusíte mít úplně vąechno od nich, tak z největąí pravděpodobností máte uľ klasické jedno-cd album Outrospective a tato reedice vás uľ tedy nemusí moc zajímat. No a pokud Faithless vůbec neposloucháte, tak pak nechápu jak je moľné ľe jste dočetli aľ sem. Konečné slovo tedy je, z největąí pravděpodobností určeno pro fandy Faithless. A jeątě jedna dobrá zpráva nakonec říká, ľe Faithless se zavřeli ve studiu a pracují na novém materiálu pro daląí album a tak myslím, ľe se máme opravdu na co těąit!


Tracklist
:
Cd 1 – Outrospective
01. Donny X
02. Not Enuff Love
03. We Came 1
04. Crazy English Summer
05. Muhammad Ali
06. Machines R Us
07. One Step Too Far
08. Tarantula
09. Giving Myself Away
10. Code
11. Evergreen
12. Liontamer

Cd 2 – Reperspective
01. One Step Too Far (Radio Edit)
02. We Come 1 (Wookie Remix)
03. Lotus
04. Crazy English Summer (Brother On High Remix)
05. Giving Myself (P-Nut Remix)
06. Evergreen (Dusted Remix)
07. Not Enuff Love (Skinny Remix)
08. Daimoku
09. Liontamer (Ernest St Laurent Remix)
10. We Come 1 (Dave Clarke Remix)
11. God Is A Beckham (The BBC World Cup Theme)
12. Crazy English Summer (Hiver & Hamer Remix)

Monika
Author: Monika

Komentáře nejsou povoleny.