TRANCE.CZ - Elektronická taneční hudba v ČR i ze světa.

Reklama



Nové album: Storm – Stormjunkie

21.09.2000

Tuhle recenzi mám pro vás připravenou uľ od půlky srpna, ovąem vzhledem k mé dlouhé dovolené a absenci počítače – přichází k vám aľ teď. Svoji roli sehrála i neschopnost českých prodejců, zásobovat nás horkými novinkami. Pokud máte totiľ zájem o konkrétní titul, i jedenáct let po revoluci to vyľaduje fakt pevné nervy při shánění a trochu toho ątěstí. Díky jediné české firmě – OK Markt, coľ je brněnská zásilková sluľba (tohle opravdu není reklama:-), mám uľ konečně tohle album obou bouřliváků doma! Navíc v limitované edici s megamixem čtyř tracků od Marka Spoona, coľ má pro mě jako sběratele vąech Jam El Marových prací jeątě vyąąí hodnotu!

Nový projekt z Frankfurtu budete znát spíąe pod jejich známějąím jménem – Jam & Spoon. Tvoří ho tedy logicky Jam El Mar (jeho profil u nás vyąel 11.7.) a diskľokej Mark Spoon. Slyąel jsem názory, ľe Storm je spíąe Markovým dítkem, ale pod deskou jsou podepsáni oba, i kdyľ se schovali opět za pseudonymy z dob jiného společného projektu – Tokyo Ghetto Pussy. Trancy Spacer a Spacy Trancer jsou vskutku jména hovořící za vąe, s humorem jim vlastním.

Album má celkem třináct tracků. Se dvěma z nich (Sunset Surf a New Age) jim pomáhal jiný frankfurtský diskľokej – Pascal F.E.O.S. Pro zajímavost – v roce 1996 uľ udělal s Mark Spoonem společný singl The City – Bigger and Better, takľe kontakty a přátelství budou zřejmě odsud. Dalo se očekávat, ľe tohle album bude obsahovat vąechny tři (respektive čtyři) singly. Pokud je znáte – velká ąkoda. 13-4=9. Tahle rovnice vám vypočítavá, kolik nových tracků uslyąíte, protoľe ačkoliv patří Jam & Spoon ke zdatným remixérům, práci s předchozími singly si nedali a k mé velké nechuti je nabízejí na albu znovu v nezměněných úpravách. Uznáte sami, ľe u dva roky starého singlu Storm je to tak trochu podraz. Chápu, ľe měli problémy s gramofirmou (z tohoto důvodu v pořadí třetí singl Love Is Here To Stay vyąel pouze na vinylech a po opuątění gigantu Sony se museli uchýlit pod křídla jiného „drobečka“ Universal Music), ale to je neomlouvá.

Pokud to uděláte stejně jako já a přeskočíte Storm i Time To Burn (Karlova recenze vyąla 9.5.), jsme u čísla 3. To je jiľ zmiňovaná spolupráce s Pascalem F.E.O.S.em (Sunset Surf) a mě tak troąku překvapuje stejná délka obou Pascalových tracků. Minuta a třicetjedna vteřin a ani o kousek víc – vypadá to, jako by ąlo o nějakou smlouvu limitovanou časem skladeb. Hudebně jde o zcela zbytečné interludy v podobě opakující se smyčky. Nechápu:-(. Pokud byla hudba Jam & Spoon vľdy spíąe o melodiích, zvucích a spoustě překvapení, budete se u alba Storm troąku nudit. Trancy a Spacy (zřejmě ovlivněni stále rostoucí popularitou kolem Techna) pro nás připravili hodně minimalistické skladby, kde je hlavní důraz kladen na bicí automaty. V programování bicích maąinek byli oba vľdycky jedničky. Uľ dříve jsem oceňoval pasáľe, kdy začala skladba stupidními a tolikrát oposlouchanými čtyřčtvr»ovými údery, ke kterým se ve stereofoním pásmu skládaly daląí a daląí perkuse, hi-haty a tleskání (jemuľ jsou věrni dodnes a podle kterého je vľdy snadno odhalíte). Kaľdý nástroj si jel vlastní cestou, vlastním rytmem a celek přitom působil naprosto geniálním výtvorem, kdy se jednotlivé stopy skladby setkaly, vzájemně doplňovaly a posluchač si jen a jen uľíval dobře odvedenou práci na ploąe kolem deseti minut. Tady se moc nepředřeli – 7:39 je maximum. Pokud sledujete Jamovu vlastní internetovou stránku (najdete ji v naąich odkazech), mohli jste tam zaregistrovat první ochutnávku na tři tracky od Storm, spolu s klipem ke kaľdé skladbě. Takľe úryvky z Deep Into The Innerstrange, The Return nebo Organic Storm jsou právě odsud. Uľ tehdy jsem si u skladby The Return vąiml její podobnosti s Age Of Love. Age Of Love 2000 spolu s Oldfieldovskými zvony (zřejmě si je půjčili při remixu Far Above The Clouds:-) je jedním z těch lepąích tracků. Opravdu mě překvapuje kam se poděla jejich originalita. Vľdycky jsem si u nich váľil toho, ľe kaľdý track byl zcela odliąný od těch předchozích. Tady se „vykrádají“ jak jen můľou. Srovnejte kovový zvuk v Organic Storm s remixem Stelly 1999. V Don´t You Remember znám písklavé tóny uľ z Tokyo Ghetto Pussy (Hit Me Harder) a The Return připomíná (jak jsme se shodli i s Josefem Sedloňem) Dance 2 Trance. To uľ je trochu moc, nezdá se vám? Ale abych jen nekritizoval, najdou se zde i tři(!) vrcholy alba. Hlavně The Fly – podle mě daląí singl od Storm. Skladba, která je hodně nabitá optimismem vás dostane svým koncem. Pořád jsem si říkal, co to má společného s mouchou. Snad ten rozkreslený vrčivý zvuk (mimochodem, geniální melodie), ale opravdové bzučení nějaké soukromé Jam El Marovy mouchy, včetně nepříjemného pleskání křídel o sklo je na konci. Pokud začnete shánět plácačku, nezabíjejte ji, je to hodně dobrý nápad v dneąní době, kdy uľ skoro vąechno bylo vymyąleno. Vynikající závěr je i v Organic Storm. Díky zvolenému (a uľ mnoha projekty pouľívanému) rejstříku ústřední melodie, jde o hodně komerční track, ale ten závěr za to stojí. Vokalistka řve o stoąest (kam se asi poděla Plavka??) a navíc zde dojde k obrovskému přetíľení. Plochy vás zcela přikryjou a aby toho nebylo málo, jeątě jsou nahrány mnohem hlasitěji, neľ zbytek alba. Jenľe ve chvíli, kdy vás tohle ohromí a vezme za srdce – skladba skončí. Jak moc bych tady stál o nějakou roząířenou verzi! Posledním světlým okamľikem alba je Love Is Here To Stay. Je to zajímavé – zapůsobila by hlavně na diskotéce, ale nemůľe urazit nikoho. Nejpropracovanějąí věc od Storm na tomhle albu! Začínáme metronomem, který pouľívají skladatelé při synchronizování jednotlivých nástrojů ve studiu, přes sviątivou klávesovou figurku alá Giorgio Moroder k nevinému vokálu, který se nás několikrát zeptá „Why Don´t You Take Me Away? Love Is Here To Stay….“. Pro někoho ąíleně komerční track, ale opakuji jeątě jednou – propracovanost srovnatelná s Right In The Night, nemůľe odradit nikoho! Jde o chytře napsanou skladbu, která celé album uzavírá.

Bonusový disk je pouze třináctiminutovým megamixem čtyř skladeb (Storm, Huri-khan, Time To Burn a The Fly. Je nahrán ľivě v klubu Blizzard v Katmandu, samotným Markem Spoonem. Pochybuji vąak, ľe ąlo pouze o gramofonové hrátky. Do pouľitých, v případě Storm a Huri-khan dokonce zrychlených skladeb, jsou vmíseny různé samply, efekty i smyčka s křikem nadąených tanečníků.
Zhodnocení: Příznivci Jam & Spoon budou (stejně jako já) asi hodně zklamáni. Nevím v kterém roce se to zvrtlo, ale Rolf a Mark uľ měli lepąí skladby. Mnohem promyąlenějąí a mnohem hravějąí. Ale uvidíme – v současné době se poslednímu singlu Time To Burn hodně dařilo v anglické klubové hitparádě (31.7. vyąly i nové mixy na labelu Data Records od Nicka Sentience a Ariel) a my můľeme jen sledovat, jak se osud obou frankfur»anů bude vyvíjet dál. Přímo od Jam El Mara mám také zprávu o tom, ľe daląí album „dľema a lľičky“ je naplánováno uľ na konec roku. Doufám, ľe bude lepąí neľ Storm:-).
Myclick

Monika
Author: Monika

Komentáře nejsou povoleny.