Evolution Special – Dj Tazz interview
1) Honzo, je o tobe znamo, ze jsi pred 5 lety (utika to) zalozil velmi zajimave a ojedinelé sdružení djs Progressive Session on the Road. Jaká je vlastně myšlenka tohoto crew a bylo to i zpočátku kvinteto djs, resp. složení bylo stále stejné? Ahoj Martine, mas pravdu, ze cas leti jak voda a nebyt nahody, tak jsem si ani neuvedomil, ze je tomu prave pet let. Projekt Progressive Session on the Road vznikl na zaklade myslenky, jak dostat tehdy hodne ranny hudebny styl progressive vice mezi lidi, aby nezustaval na pokraji zajmu jak mezi promotery, tak partypeople. Dal jsem dohromady djs, kteri se jiz v te dobe na scene pohybovali a tomuto stylu se venovali, a nabidl jsem jim tuto jednoduchou myslenku. Vsichni dotazani byli pro. V dobe zalozeni vsak byla sestava trosku jina…. Byl tam navic slovak Little Loiu a Petr Holman. Petr si nasel pozdeji vlastni cestu v trance a Little Loui ani nevim kde je mu konec… 🙂 Jezdili jsme tenkrate po klubech v CR a snazili se lidem tento styl predstavit…
2) Tak tohle je všeříkající představení tohoto projektu. Co dj Tazz a jeho začátky s elektronickou muzikou?
První gramofony jsem si koupil v roce 2000 a před tím jsem několik let navštěvoval hudební kluby jako prostý posluchač. Nemám žádné hudební vzdělání. Pamatuji si, že když jsem byl jako malý na náboru v hudební škole, tak po půl hodině zkoušení na všech možných nástrojích řekla učitelka mým rodičům, že ze mě asi žádný muzikant nebude…. 🙂 Djování mě lákalo zpočátku kvůli technice a chtěl jsem si to zkusit… to do jakého stádia to dospělo dnes je již souhra okolností, které mě za tu dobu potkali… 🙂
3)Když jsi narazil na techniku, která je v současnosti používána djs na parties, jsi preferent klasických, vinylových technologi, cd playerů, resp. vidíš tak daleko do budoucnosti, že používáš nadčasovou techniku v podobě např. Abletonu s midi kontrolerem, případně syntezátorem?
Sice jsem začínal hraním z vinulů, ale již přes dva roky hraji z mixovacích CD playerů. Dlouho jsem se tomuto přechodu bránil, ale nakonec byly důvody prosté. Místo 20kg kufru nosím s sebou na hraní 2 kg tašku, preferuji pohodlnost objednávek a doručení skladeb v digitální formě, široký výběr a hlavně se v době rozmachu digitální distribuce hudby vyrojila spousta nových labelů a producentů, kteří vydávají své skladby jen v digitální podobě. Je pravda, že zas naopak některé věci stále vycházejí jen na vinylech. Co se mixování týče, tak hraní z CD playerů je určitě jednodušší, než z gramofonů. Přibyli integrované a zjednodušovací funkce, a tak to není nic těžkého se to naučit. Oproti gramofonům mi chybí takový ten feeling, že tu desku držíš v ruce, musíš jemně zacházet s přenoskou a ten fyzický kontakt s nosičem, takže občas nějakou tu starší pecku pustím :-). Ableton jsem si vyzkoušel asi před rokem. Je to super věc pro producenty, kteří mají své skladby rozdělené na samply a mohou je různě kombinovat, ale já jsem v tom takové využití nenašel. Lákala mě také možnost kombinace výce skladeb dohromady, pouštění smyček, připravených efektů atd, ale zas mi na tom chybělo to mixování…. je to spíše jen robotické pouštění. Mám rád, když si tu skladbu sám srovnám a celý mix mohu vytvořit sám a né že ho za mě udělá stroj….
4) Teď bych rád odbočil mimo djing, ať náš rozhovor nezní neosobně. Nedávno jsem se ptal Michaela Burian na oblíbené jídlo, ale i ostatní záliby mimo samotný djing. Zbývá ti vůbec na něco čas?
Abych se přiznal, tak se nepamatuji, kdy jsem se naposledy nudil… Stále ještě studuji VŠ, mám dvě práce a do toho další aktivity, které jsou součástí mého denního života. Samozřejmě, že jsou mezi nimi i ty příjemné věci…. Mám rád dobré jídlo, a tak na něj alespoň jednou týdně s přítelkyní vyrazím. Jako nejoblíbenější jídlo nemám nic konkrétního, ale libuji si v dobrém hovězím a postačím s českou kuchyní 🙂 Mezi mé další záliby patří hlavně sport, kultura, “hračky pro dospělé” a bezpečnost v datových sítích… 🙂
5) Zpět k elektronické muzice. Dokázal bys ohodnotit současnou českou, elektronickou scénu,resp. její směr?
Já už jsem jí přestal hodnotit asi dávno, neboť to podle mě nemá smysl. Nikdy se totiž nidko nedohodl na tom, jak to tu vlastně je. Vždy se jedná jen o subjektivní názory, které jsou leckdy ještě zaujaté vůči vlastním cílům. Když bych ale měl říci svůj nezaujatý subjektivní názor, tak si myslím, že scéna stagnuje a dělí se. Dělí se na část velmi komerční, do které patří mega akce, které nás obklopují a jejím pořadatelům je jedno, co je na jejich akcích za lidi, a na část klubovou, kam lidé chodí spíše za zábavou. Doby, kdy každý pátek lidé sjižděli pártylisty a vybírali akci na kterou o víkendu půjdou jen podle djských jmen už jsou pryč. Dnes lidé hledají hlavně zábavu a tak těch ovlivňujících faktorů při výběru je více a také je o to těžší je dostat na konkrétní akci….
6) Jaky byl podle tebe progressive před 5 leti a v současnosti?
To je težké nějak přesně definovat… Tenkrát se tak říkalo všemu, co v sobě skrývalo atmosférickou melodii. Takových věcí moc nebylo, takže to každý jednoduše poznal. Jak ale začal být trend žánrového škatulkování, objevilo se najednou progressive house, progressive trance, progressive techno atd. a posluchači se začali ztrácet v tom, co vlastně ten dj hraje. V součastnosti se progressive opravdu spíše dělí na progressive house, který má blízko melodickému house, a progressive trance, který má blíže lehkému trance. Oba žánry jsou ale také ovlivňovány prvky elektra, které začalo být velmi oblíbené a posouvá tyto hudební žánry zas o kousek dopředu.
7) Zmiňoval jsi Honzo změny v sestavě PS crew, ale proměnou prošel jistě i web a třeba i politika PS
Ano, změny v sestavě PS crew byly proto, že jsem chtěl aby PS.net neztratil původní myšlenku, tedy věnovat se striktně progressive. Před asi dvěma a půl lety jsme však provedli upgrade webu a od té doby působí také jako hudební informační portál, na kterém mouhou čtenáři kromě našich aktuálních promo mixů nalést také hudební recenze, novinky z domácí i zahraniční progressive scény či fotoreporty z vybraných akcí. Odpadl také přívlastek “On The Road” z názvu. Novinkou také je, že od listopadu budeme mít na rádiu DJGO.sk pravidelnou dvouhodinovou show, ve které budete moci slyšet vždy mix jednoho z djs členů PS plus nějakého zahraničního hosta. Show se bude jmenovat Progressive Session On Air a více info se o ní dozvíte určitě již brzy na těchto stránkách a na našem portálu www.progressivesession,net 🙂
8) Již tuto sobotu vystoupí poprvé kompletni PS Session v klubu Fabric a vlastně ČR! Co mohou tedy čekat tancechtiví a nároční návštěvníci klubu Fabric a párty Evolution?
No na tuto otázku by vám asi nejlépe odpovědělo vedení klubu Fabric 🙂 Je pravda, že je to opravdu historicky poprvé, co se sejdou všichni djs z Progressive Session a společně zahrají na jednom stagei, takže to určitě bude zajímavý hudební zážitek, protože každý z nás má progressive rád v trošku jiné formě…. 🙂
——————————————————————-
Rezidentní noc Martina Grednera Evolution je opět zde ve speciálním vydání! Bude se slavit a tentokráte 5 let existence Progressive Session crew, jejíž členové zahrají v kompletním kvintetu ve Fabricu! Slovenský, vynikající producent Tomáš Haverlík, další zvučné, producentské jméno Roman Rai a v neposlední řadě dvojice djs, kteří ve Fabricu uměli vždy vyrobit skvělou náladu dj Tazz (zakladatel projektu) a Bo. Dan. Čekejte hudební dárky u vstupu a samozřejmě laser show a Fabric go-go dancers a pochutnáte si na fresh fruit barech!
EVOLUTION SPECIAL vc. 5 YEARS OF PROGRESSIVE SESSION
20.10.2007 FABRIC (Tomas Haverlik, Martin Gredner, Roman Rai, Tazz, Bo.Dan)