TRANCE.CZ - Elektronická taneční hudba v ČR i ze světa.

Reklama



Nová kompilace: Earth 4

17.12.2000

Uľ zase nevím co dřív. Mám obdivovat tu krásnou papírovou krabičku, která je zatím nejhezčí ze vąech předchozích výběrů a nebo si vychutnávat jednotlivé hudební stopy? Zkusíme obojí. N. Purser po modré, zlaté a stříbrné barvě tentokrát zvolil zcela jiný motiv – umělecké dílo v podobě záběru na nějaký prales je hodně povedené a s citem počítačového grafika dotaľené na jedničku. Label Good Looking pro nás opět připravil lahůdku. Kompilování čtvrtého pokračování jednoho z produktů této stáje se ujal samotný ąéf – LTJ Bukem. Good Looking to není jen ten strojový drum´n´bass, který uľ dnes pro svou měkkost spousta lidí odsuzuje. Dává si zde dostaveníčko opravdová elita, která nám tentokrát připravila jedenáct skladeb převáľně v downtempovém duchu s latinskoamerickými perkusemi a funkujícím pozadím, ale vyjímkou nebudou ani regulerní a pro GL nezvyklé deephouseové tracky. Seznam interpretů se neustále zvětąuje a to fenomén a prestiľ tohoto labelu podtrhuje.

Pokud jste DJi, kteří tento label pro svou lehkost milují a jeątě stále jste schopni podobnost tracků ocenit, i pro vás Danny Williamson připravil kulaté asfaltové kotoučky v téměř dárkovém balení po pěti a dokonce oproti naąemu CD budete ve výhodě. Sly Detector od projektu Psyne si můľete společně s návątěvníky klubů vychutnat pouze vy – tenhle exkluzivní track se na CD uľ neveąel:-(.

Pár prvních tónů a hned je jasné o co dneska půjde. Snový nádech uměle vytvořených nálad vás z reality přenese do vlastního světa fantazie jeľ je pro vás ve skutečnosti nedostiľitelný. Tahle iluze za to vąak stojí – co je ąpatného na tom, ľe se na hodinku a čtvrt vznáąíte s hlavou v oblacích? Snad jen ty těľké návraty…. Flying Fish, jinak projekt jeľ si pohrál s nedávným Bukemovým singlem Sunrain v roli remixéra dostal startovní číslo jedna a představuje skladbu The Bloc. Osmi a půl minutová exkurze downtempovým trackem s tajemným nádechem vokální sloľky a zvukově bohatým obsahem vás udrľí přinejmenąím ve stavu pohotovosti. Pokud tohle nejsou ľivé bicí, mají Bukemova studia přímo přetechnizované zázemí. V pozadí doorsovsky rozkolísané a hodně hravé piánko dotváří tu správnou “jamující” náladu. Budete mít problém, na který zvuk se máte soustředit dřív – vyváľenost vąech nástrojů je dodělávána alchymistickou přesností spolu se zdánlivě nekončící hypnotickou smyčkou. Několik interpretů zde dostalo prostor ne jen na jeden, ale pochlubili se hned dvěma tituly. To je případ třeba japonce Makoto. Narodil se v roce 1977 v Tokyu a jeho dětství bylo ovlivněno Beethovenem a vůbec klasickou hudbou. Zlom nastal aľ při poslechu jiného japončíka Ryuchi Sakomota – jeho soundtracky k Last Emperor nebo The Sheltering Sky v Makotovi probudili zájem o experimentování se samplerem a syntezátory. Jeho tvorba je hodně ovlivněna starými jazzovými a soulovými nahrávkami, miluje lidi jako jsou Marvin Gaye nebo Curtis Mayfield a v jeho hudbě je to znát. Začal se věnovat DJingu a před pár lety poslal své první demo přímo Good Looking. Jaké bylo jeho překvapení, kdyľ dostal od LTJ Bukema dopis s tím, ľe track je výborný – jen by to chtělo trochu upravit aranľe a nahradit “zoufalé” bicí. Skladba Wave tak později vyąla jako oficiální dvanáctipalec a Makoto má tak u GL dveře dokořán a sjíľdí po boku svého ąéfa jako DJ jeho Progression Session Tour ve světových klubech. Sluąná kariéra:-). Oba dva tracky na tomto albu popírají Makotův původ. Sám říká, ľe bylo hodně těľké pochopit symptomy typického anglického D´n´B stylu. Skladba Extensions Of Life má v sobě vąechno. Dnes uľ nepouľívaný písklavý zvuk, luskání prsty, mnoľství perkusí, těľká ľivá basa a to vąechno dohromady vytváří hodně rozverný a přitom vzduąný track, z něhoľ čiąí obrovská radost ze ľivota. Peace Of Mind je o něčem jiném. Je hodně podobná tomu, co v současné době vytváří sám Bukem. Vévodí jí táhlý trumpetový doprovod, vybrouąené zvuky, digitální čistota a nahalovaná echa. Ukázkové jsou tu opět bicí. Těch barev a smyček! Vąechno si jede vlastním tempem a kdyľ se beaty spolu potkávají, rytmicky se doplňují a staví tak Makota do role daląího japonského génia. Tenhle track má obrovskou sílu a zároveň uvolňující schopnosti.

Big Bud tentokrát kaąlou na své drum´n´bassové kořeny, bicí se téměř narovnávají a společným znakem toho co dělají pro Progression Sessions a Earth zůstávají unikátní zvuky plné prostoru a tajemství. Svůj trumf v podobě ľivého saxofonu pouľívají i zde a skladba s krásným názvem Blueberry Muffins patří k těm nejhezčím. Také projekt Artemis zde dostal moľnost představit se ve dvou provedeních. Oliver Lomax začal uľ v ąesti letech hrát na piáno, aby později vystudoval obor dechových nástrojů. Jeho specializací byla hra na lesní roh a později se mu podařilo vystudovat ąkolu pro mladé muzikanty v Harrow. Jeho záběr v Bukemově laboratořích je skutečně ąiroký. Dokáľe vytvořit nezapomenutelné okamľiky sviątícího D´n´B, dokáľe sloľit nikam nepospíchající downtempové tracky a tady také překvapuje. Skladby Brazilian Sunshine a Astral Sunset (taky bych si teď dal hodně slunečních paprsků:-) jsou převáľně v houseovém duchu. Obě si zachovávají prostorné zvukové pásmo s čis»ounkými zvuky. Spousta ąumících efektů, spousta ľivých nástrojů – tomu říkám paráda. Astral Sunset je skladbou stylově srovnatelnou s produkcí Circulation. Překvapivý deephouse je na světě a jeho zabalení do nekonečných akordových drľáků se vydařilo. Tam kde potřebují ostatní autoři k vyjádření pouhopouhých pět minut, se Oliver hudebně rozpovídá v mnohem deląím prostoru. Za zmínku stojí jeątě moľná projekt K-Scope díky skladbě Setup. Ta si bere inspiraci od nejslavnějąího filmového agenta a vzbuzuje rozpaky. Co se týče samplingu má tenhle projekt určitě zelenou, ale na druhou stranu – neleze vám uľ ta věčná bondovská tématika krkem?

Zhodnocení: Někdo by namítl, ľe jde o mlácení prázdné slámy, jiný je zvyklý na drsnějąí skladby, ale myslím si ľe label Good Looking nám má pořád jeątě co říct. Malá výtka směřuje k jednotlivým projektům. Skoro to vypadá, ľe studio je vľdy přednastavené, protoľe zvukově i stejnými nástroji staví kaľdý daląí projekt do role kopírky. Jako by si ąéf labelu LTJ Bukem uvědomoval tu podobnost vąech svých kompilací, rozhodl se pro radikální řez. Vąudypřítomné kecálky MC Conrada a DRS zde nepotkáte a lehká orientace k deephouseovým kořenům můľe být prvotním znakem nastupující generace Earth. Uvidíme…
Myclick

Monika
Author: Monika

Komentáře nejsou povoleny.