Nová kompilace: Slowburning
Daląí výlisek z dílny výborného labelu Glasgow Underground je na světě. Stydím se za to, ľe jsem tohle vydavatelství ze skotského hlavního města objevil aľ loni, protoľe lahůdky které chrlí se zatím neutuchající invencí na talíře gramofonů stojí skutečně za to. Nedávno jsme si zde recenzovali dvojcédéčko Glasgow Underground vol.3, dnes to bude disk jediný – zato vąak naąlapaný do poslední vteřiny bezvadnou náplní a zvučnými jmény. Slowburning je jiľ čtrnáctým CD u tohoto deephouseového labelu a sestavení (respektive selekce, jak se píąe v bookletu) se ujal náą starý známý z předchozího výběru – Kevin Mc Kay. Tentokrátjeho ruce nemusely hladit knoflíky mixpultu, stačilo “jen” hodiny poslouchat a nakonec vybrat devět tracků, o kterých je přesvědčen ľe nic lepąího na GU zatím nevyąlo. Ve čtyřech případech se jedná dokonce o skladby jeľ zde vycházejí poprvé a zcela v exkluzivních úpravách.
Hlavním znakem kompilace je, ľe slučuje skladby ve kterých se to zpívanými vokály jen hemľí. Pro Glasgow Underground jde o jev zcela netypický a o to víc si tak můľeme vychutnat příjemnou změnu. Jsou zde zastoupeni interpreti z celého světa opravdu ve vynikající formě! I kdyľ je hudba přece jen trochu “slowly”, určitě si získá tohle album svoji posluchačskou obec.
Úvodní track (asi nejagresivnějąí z těch ostatních uvolněných skladeb) mají na starosti Kevin Hedges a Josh Milan. Zde se prezentují s projektem Black Rascals ve společném hitu Blaze Theme Track. Tahle dvojka pochází z New Jersey a tvoří i pod jinými jmény. Namátkou jmenujme: Alexander Hope, Cassioware nebo De´Lacy (kdo zaľil pronikání houseových skladeb na diskotékové parkety kolem roku 1995, dá mi za pravdu, ľe skladba Hideway patřila k prvním trackům jeľ dokázalo skousnout jak houseové tak diskotékové osazenstvo klubů). Blaze Theme Track je pojmenován podle hlavního seskupení obou autorů. Mám dojem, ľe tak trochu nudí statickými bicími a řekl bych, ľe na úvodní track byl dost neą»as»ně vybrán i kdyľ jde o klasickou “Glasgow Underground School”. Zjią»uju, ľe mi u tracklistu chybí roky vydání vąech skladeb. Podle zvuku rozhodně nepůjde o aktuální díla, dokladem je hned následující remix od Deep Dish. Půjde jen o průřez Kevinových prací (ten se mixáľního pultu ujal celkem ve třech případech) nebo soubor jeho oblíbených věcí. Dubfire a Sharam z Deep Dish si zde přemíchali The Colour Of My Skin pro projekt Swing 52. Vokály se blýsknul Arnold Jarvis a já jen mohu prozradit, ľe je hodně cítit jaký posun Deep Dish od roku 1995 (kdy tahle skladba vznikla) udělali. Jejich remixy jsou pověstné, bezchybné, úspěąné a já se budu snaľit, abych pro vás sehnal jejich letoąní mixovaná dvojcédé Renaissance – Ibiza a nástupce Yoshiesque, tentokrát s pořadovým číslem 2.
Od Deep Dish, kteří mě tentokrát moc nenadchli (přeci jen odstup času je tu znát) zamíříme k mému osobnímu best tracku této pohodové kompilace. Projekt Blue Six má zde mnohem rychlejąí track Music And Wine (ľe by inspirace v českém “víno, ľeny, zpěv”:-), i kdyľ hlavní zásluha patří remixérům Attaboy. Připomíná mi to projekty z labelu Guidance – hodně uvolněný, volně plynoucí track dlouhé stopáľe vás přinutí zasnít se. Hlas Catherine Russell vás jistě vezme za srdce a zajímavý je zde i sampl hodně v dálce, který zní jako ranní probuzení netrpělivého kohouta. ®ivá basa s kytarou dodávají této skladbě ľivějąí podobu a jiľ tak dokonalé aranľe umocňují.
Muzique Tropique je projekt Kevina McKaye a Andy Carricka. jejich rukopis by poznal i hluchý. Kevin opět nezklamal – stejné barvy nástrojů, hlavně nezapomenout na nejdůleľitějąí věc na světě – perkuse, vľdy» ony jsou zvláątním poznávacím znamením GU! Pak uľ jen hodně kvílivá kytara a nový remix je hotov. Ne, tak jednoduché to zase není – Kevinovi nelze upřít talent a výdrľ s jakou deephouse stále prosazuje. Z jeho tří aktuálních zásahů – jednou pro projekt Dubtribe a dvakrát pro fina Jori Hulkkonena zvládl asi nejlépe Hulkkonenovu 7 Nites 7 Dayz, i kdyľ si jsou podobné jako vejce vejci. Je jen ąkoda, ľe nemám ąanci zjistit jméno vokalisty jenľ tento track tak procítěně nazpíval. Barva hlasu totiľ připomíná hodně věrohodně vokály francouzského projektu St. Germain a ačkoliv bych se nerad spálil – přísahal bych, ľe je to ten samý zpěvák!
Nedávno jsme si zde recenzovali kompilaci Guidance Collection a zástupci tohoto chicagského labelu – Deep Sensation, se nám zde představují. Pokud bychom deephouse jeątě více členili, dalo by se říci ľe skladba osciluje někde mezi deep jazzem a funk housem. Trumpetové doprovody, chytlavé vokály , vynikající basa a zvonivé výąky zaručují opět výbornou náladu a pro Guidance solidního zástupce. Pozoruhodné jsou zde přechody, kdy to vypadá jako by si znečiątěný disk poskočil, ale hned zase pokračujeme dál. Jeden z unikátních nápadů je opět na světě. Autoři Paul Hunter a Colin Gate jsou zde zastoupeni celkem dvakrát a druhý společný projekt Space Jam je také celkem vyjímečný. Na první poslech hodně minimalistický track Don´t Stop je doplňován spoustou zvukových efektů. Ty jsou hodně převýąkované a jinak nudnou věc patřičně dochucují. Na Daniela Ibbotsona, stálého přispěvovatele do archívu Glasgow Underground se tentokrát nedostalo po hudební stránce, ale jako uľ několikrát v minulosti, dostal za úkol alespoň ztvárnění grafické úpravy bookletu.
Zhodnocení: Glasgow Underground patřil a stále patří mezi hodnotné zásobárny kvalitní muzikou. Jeho hlavní devizou je vyuľívání různých perkusových ąablon a bicích rytmů jeľ originalitě tohoto labelu hodně pomáhají. Při poslechu CD Slowburning se vám bude jak dobře číst, tak pracovat a oceníte ho i těsně před spaním. Jak uľ jsem se zmínil, mohla by být pro vás tahle kompilace určitou raritou – jedna z mála desek GU, kde se zpívá. Rozhodně vás do ní nenutím, ale pokud stále nemáte jasno ve ąkatulce Deephouse – tohle by mohl být jeden z lexikonů perspektivního labelu. Stále postrádám vlastní internetovou stránku, která by zcela jistě takřka neznámým projektům vyąla vstříc při jejich boji o diskľokejův zájem. Snad se brzy dočkáme, mám tenhle label hodně rád a tak vás budeme včas informovat.
Myclick