TRANCE.CZ - Elektronická taneční hudba v ČR i ze světa.

Reklama



Nové album: TALKIN‘ INSIDE THE BEAT

25.06.2000

Tohle CDčko nevzniklo náhodou. Stojí za ním deset let poctivé práce ve studiu a nekonečné hodiny strávené při vzniku nových tracků jednotlivých interpretů, dnes uľ hodně uznávaného labelu Talkin´Loud. A jaký nejlepąí dárek mohlo tohle vydavatelství dostat? ©výcar Giles Peterson, zakladatel tohoto labelu, setřídil a následně vybral to nejlepąí z nejlepąích, co jeho label kdy vydal. Neměl vůbec lehký úkol, představte si mraky singlů a kvalitních alb a vyberte s rozvahou ty nejlepąí! ©těstí se tedy usmálo na jedenáct skladeb, v sedmi případech podpořených singlovými remixy. A kdo vyhrál tu těľkou selekci? Pojďme si společně udělat takovou malou exkurzi touhle povedenou kompilací.

Startovní číslo 1 obdrľel mistr lámaných beatů a jazzových odkazů – DJ Krust. Jeho vynikající album Coded Language poskytlo skladbu, jeľ byla alespoň mým favoritem vynikajícího debutového alba s názvem Re-Arrange. Na desce se představila zpěvačka a autorka vąech textů Morgan – zde je tahle skladba v remixu nazvaném The Cinematic Orchestra Remix. Z hlasu Morgan jsou k velkému smutku vyňaty pouze tak třívteřinové útrľky, jeľ se ztrácejí ve změti nástrojů. Vůbec nejde o drum´n´bassový rytmus. Hodna svému jménu, je totiľ tahle skladba opravdu přearanľovaná. The Cinematic Orchestra je projekt pánů Katzenmaiera a Swinscoea, kteří zde vyuľili skoro aľ symfonické party spolu s ľivou basou, pianem, saxofonem i bicími. Překvapivě se zde za nástrojem s kódem R101 (patrně nějaký Roland – nemůľu vědět vąechno, ľe:-) objevuje známý Patrick Carpenter (jestli jste neslyąeli jeho letoąní album pod hlavičkou DJ Food máte co dohánět). Skladba je druhou nejdeląí na albu – má bez mála 10 minut a pozoruhodný je hlavně její konec. Napínavý a nečekaný závěr s prostorovými zvuky vás bude hodně straąit. Chce to silné nervy a nebo balzám v podobě jiľ druhého vzácného hosta – Roniho Size.

Roni tu jeątě není s materiálem z plánované letoąní desky, ale dnes uľ s klasikou Heroes, zde v remixu jedné půlky rakouských downtempařů Kruder & Dorfmeister – Peterem Kruderem. Jak uľ je u Krudera samotného zvykem, jeho mixy pro D´n´B umělce spočívají v tom, ľe v první řadě úplně vyruąí lámaný rytmus a obleče skladbu do hodně ponurého, ale přitom jemného kabátku. Ke kaľdému mixu přistupuje hodně citlivě a takřka k nepoznání skladby upraví. Heroes, zde v Kruder Powercut verzi není ąpatná, ovąem na jiný Kruderův mix (Kruder´s Long Loose Bossa Mix), který vyąel i na mixovaném dvojcédéčku K & D Sessions, nemá ani náhodou:-(. Zpěvačka Onalee má opět vynikající soulový projev a tak nějak by mě zajímalo, kde by dneska Drum´n´Bass byl, nebýt tak kvalitních hlasových podpor.
Dvojčlený projekt 4hero se zde prezentuje skladbou z jejich zřejmě jeątě nedoceněného dvojalba Two Pages. Skladba Planetaria, zde v mixu od Hefner je hodně líná a tak ji budete moci vyuľít při sladkém nicnedělání nebo poslechové relaxaci. Jak uľ je u interpretů labelu Talkin´Loud zvykem, objevuje se zde spousta ľivých zvuků – housle, basa, apod.

Smyčce jsou hodně v kurzu – následující MJ Cole a skladba Strung Out jich také v hojné míře vyuľívá. Lehký, opravdu hodně lehký drum´n´bassový rytmus s perkusemi vévodí tomuto tracku. MJ Cole, který měl výhody, ľe jeho otec i prarodiče se hudbě věnovali a byl jí tedy obklopen uľ od mala, začal hrát na piano uľ v ąesti letech. Moľná ho budete znát taky jako jednoho z průkopníků nového garagového stylu v Anglii. Twostepová skladba Crazy Love byla v ľebříčcích hodně úspěąná, ale podle slov MJ Colea je to stylově jen přechodně období. Tenhle track je mnohem zajímavějąí a uvítal bych orientaci spíą k takhle pohodové muzice.
Německá hudba je diskľokeji hodně odsuzována, to vąak neplatí o berlínských Jazzanova. Jejich hudba nezněla nikdy jako stupidní německé marąe, ale s muzikantským kumątem a jazzovými postupy jsou jejich remixy vľdycky ozdobou. Na albu Inside The Beat připravili remix opět pro 4hero, tentokrát skladby We Who Are Not As Others, ketrá je hodně melodická s originálními bicími postupy.

Ovąem největąí lahůdkou, kterou jsem zaregistroval uľ v roce 1998 je čtrnáctiminutový! mix partičky Nu Yorican Soul pro Roniho Size. Remix skladby Watching Windows by měl být označen jako „Mix roku“. „Little“ Louie Vega a Kenny „Dope“ Gonzales jsou skutečnými jedničkami taneční scény v New Yorku. Dokáľí vytvořit jak hodně komerční a líbivé tracky, tak opravdu undergroundové perličky. Tohle je jedna z nich a pokud ji jeątě neznáte – velká ąkoda! Vokál Onalee je zachován, ale vypomáhá zde doprovodnými hlasy celá řádka hostů, včetně Louiovy manľelky a hodně vyuľívané vokalistky s krásným jménem – India. Skladba je rozdělena do pomyslných dvou částí, v té druhé se dějí doslova a dopísmene neuvěřitelné věci. Jako by tenhle track byl určen pro karnevalovou meku Rio de Janeiro. Tolik perkusí, bubínků a salsových postupů jsem jeątě neslyąel. Roni měl ą»astnou ruku při výběru tohoto remixu – mám rád, kdyľ si remixy z originálu ponechají jen to nejdůleľitějąí a ostatní uľ je plně v opratích dotyčného remixéra, který předvede to, jak skladbu cítí právě on.
Tak jako jsem byl nadąený z tohoto mixu, tak stejně jsem otrávený z remixu následující skladby, který připravil „Little“ Louie Vega osobně, v roce 1994. Tak nějak chápu, kde brali inspiraci k Roniho mixu. Skoro jako by se ve skladbě Listen od Urban Species učili teprve s perkusemi zacházet, aby získané zkuąenosti později uplatnili, protoľe tenhle remix je hodně velká nuda. Tří a půl minutová smyčka od začátku do konce nepředstaví téměř ľádné změny. K téhle hudbě měl přitom Louie vąechny předpoklady – jeho otec hrál na saxofon v latinskoamerické skupině a strýček byl zpěvákem na scéně salsy. Zdá se, ľe ve dvou se to opravdu lépe táhne a spolupráce s Kenny „Dope“ Gonzalesem je asi nutná!
DJ Romain a Matt Keyz tvoří jádro projektu Eternal Sun. Skladba 6/8 Drumz, zde v remixu Pathless je druhým nejnudnějąím trackem na albu – nic nového, jen vyplňování místa!
Chu» si spravuju aľ japonskými United Future Organization (také jste si vąimli, ľe Ti ąikovní japonci masivně pronikají i do taneční hudby ?:-). The Planet Plan je volně rozvedeným tématem, které se netají svým obdivem k bondovkám. Smyčce i trumpetová sóla si nahrál Mikio Endo sám a je to opravdu lahůdka. S chutí bych si tuhle „verzi“ uľil při nějakém novém Bondovi v kině. Na závěr, jako perlička – hurónský smích, ale slavného „Bond….James Bond“ se zde tentokrát nedočkáme:-).
Jediný drum´n´bassový track na kompilaci byl svěřen opět Krustovi. Ten svojí skladbou Witchcraft dokazuje, ľe patří ke stutečné ąpičce na pomyslném nebi lámaných beatů. Dostat do tohoto stylu takové mnoľstsví chytrých zvuků zvládá uľ snad jen Grooverider. Netvrdím, ľe jde o Krustovu nejlepąí věc, ale jeho kvality nepopírá. V hodně podobném duchu je i poslední věc na albu – DJ Venom a skladba Brazilika. Zajímavé jsou hlavně ty vokálové samply. Do tak ponurých pasáľí skvěle zapadají a dávají této skladbě hodně straąidelný (aľ hororový) výraz. Jen by nemusela být tak krátká:-(.
Zhodnocení: Tak tohle album se opravdu povedlo. Pokud jsou to nejlepąí tracky desetiletí, který label Talkin´Loud vydal, má být Peterson na co hrdý – obklopil se ąpičkovými hudebníky, kteří díky svým kvalitám neřekli jeątě v taneční hudbě poslední slovo. Pokud nejste konzervativními zastánci jednoho stylu a baví vás objevovat i jiné hudební moľnosti, mohlo by být tohle CD určeno právě vám!
Myclick

Monika
Author: Monika

Komentáře nejsou povoleny.