TRANCE.CZ - Elektronická taneční hudba v ČR i ze světa.

Reklama



Nové album: UNIVERSAL PRINCIPLES – INSPIRATION & LIGHT

25.05.2000

Pro hudební fajnąmekry je skotské Glasgow hlavním městem deephouseu. Poslední dobou se mluví hlavně o mladąím a stále úspěąnějąím labelu Glasgow Underground, my se vąak dnes podíváme na značku, která začala produkovat kvalitní tracky jiľ kolem roku 1991. Desky od Soma Recordings dneska nechybí v record bagu ľádného DJe, jemuľ učaroval house, Mezi nejznámějąí tahouny patří hlavně Slam, Maas, Daft Punk (jeątě před vydáváním na vlastním labelu Roulé), Funk D´Void – z těch novějąích třeba Gene Farris.

Universal Principles jsou zcela novým projektem, ale stojí za nimi ostřílení muzikanti ze sesterských partiček. Tou nejdůleľitějąí osobou a samotným zakladatelem Somy je bezpochyby Stuart Mc Millan. Kromě Universal Principles má jeątě drápky ve Slam, Pressure Funk nebo Counter Plan. Jeho set jste si mohli 30. června 1999, díky agentuře Lighthouse, uľít i v praľském klubu Roxy. Kdo z vás tam byl, dá mi za pravdu – stálo to za to! Tady na albu má Stuart na starosti obsluhu syntezátorů, kytarové party a hru na citeru. Daląí nástroje (basu, klávesy a perkuse) má na svědomí druhý člen UP – Glenn Gibbons. Glenn je oproti Stuartovi, co se týče počtu projektů, mnohem skromnějąí. Kromě UP má jen s Jimem Moutunem vedlejąí projekt Rejuvination. Díky svému sportovnímu zaloľení (fotbal, jízda na kole, plavání) uľ zřejmě na víc hudební aktivity nezbývá čas:-). No a třetím do počtu je Nick Peacock, který se na hudební scéně objevil uľ v roce 1985, jako rezident glasgovského klubu The Sub. Uľ tehdy dokázal naplnit klub pětitisícovým davem a kromě kombinování diska a jazzu hrával i takové perličky, jako jsou třeba The Clash. No, kaľdý z nás nějak začínal:-). Nick má na starosti pouze programování bicích, ale díky zkuąenostem za gramofony je brán jako právoplatný člen tohoto seskupení. A aby v tom nezůstala tahle trojka sama – jeątě osm daląích lidí včetně jedné vokalistky, se na albu podílelo. Můľeme zde tedy zastihnout spoustu ľivých nástrojů – kytaru, flétnu, trumpetu nebo mandolínu.

Debutové album Inspiration & Light by nám podle slov samotné kapely, mělo nabídnout speciální ingredience funku, jazzu, hip-hopu, houseu a techna. No uvidíme, tedy spíą uslyąíme, co nám v těch deseti skladbách předvedou za hybrid. Desku otevírá krátké, ale upovídané intro, nazvané stejně jako album – Ispiration and Light. Je to jedna ze dvou vokálových věcí na desce, kterou shodou okolností namluvil sám Glenn Gibbons. Vynikajícím doplňkem téhle skladby je nástroj, který svým zvonivým zvukem připomíná nějaký xylofon. Inspirational Breaks je ukázkou typického zvuku Glasgow. Takhle přesně zněly nedávné debutové desky projektů Deep Fuzz nebo Akwaaba. Sekané bicí, hodně perkusí, basa, smyčkovitá melodie a nic víc uľ nepotřebujete. Občas to okoření pár zvuky, ale jinak se základ moc nemění. Takhle minimalisticky pojede skladba od začátku aľ do konce. Je to zvláątní, ale opravdu na lidi tenhle jednoduchý recept zabírá. Také flétna, která zde exceluje (Afro-Zen-Trick nebo Latin Stroll) je vynikajícím doplňkem k monotóním pasáľím. Muzikant můľe skvěle improvizovat k tomu co právě cítí a jakákoliv melodie výsledek oľiví. Nejvíc na mě zapůsobil prostředek alba, hlavně tracky Future Manifesto nebo Flyin´High (červnový singl UP, který obsahuje remix jejich téměř stálého remixéra Rogera Sanchéze).

Titul “Nejhorąí track alba” ovąem u mě vyhrála skladba Ignite The Night. Je celkem zajímavá, ale co mě na ní dost ruąí, je ten bicí automat. Připadá mi hodně stupidní a je to ąkoda – zbytek skladby je hodně uvolněný a příjemný. Bicí vąak naprosto bourají posluchačovy smysly a akorát vás tenhle track otráví. Chápu, ľe se chtěli UP vyhnout typickému tuckovitému doprovodu, ale za jakých obětí? První větąí mínus! A co mě na tvorbě UP dostává asi nejvíc? Do pěkně rozjetých skladeb dokáľí bez nějakých větąích potíľí dostat jeątě spoustu příjemných zvuků a samplů, nezapomenou vąak ani na ľivé nástroje, coľ je u tempa třeba takové Flyin´High hodně udivující. Nejdeląí skladbou na albu je desetiminutovka Voodoo Sun. Začíná téměř dvouminutovým rozehráváním za podpory příjemných vokálů zpěvačky Gael Mc Dougal a je to přesně ten typ skladby, kterou kdyľ si pustíte po padesáté nebo po sté, tak zcela určitě objevíte něco nového, co jste v ní jeątě před nedávnem neslyąeli. Takové skladby mám rád – najdete tu opět mnoľství zvonivých perkusí a syčivých činelů za podpory perfektní kytarové exhibice. Hlavním znakem je vąak uvolněná atmosféra a obrovská pohoda, která z reproduktorů čiąí. Závěrečné Guayne by mnohem více sluąel drum´n´bassový rytmus. Vąechno ostatní, co LTJ Bukem potřebuje aby ji dostal třeba na Earth 5 uľ má (čtyřku si brzy na naąem serveru představíme:-) a drum´n´bassový spodek by jí určitě seknul. ©koda, ale takhle to taky není vůbec ąpatné!

Velkým zklamáním je pro mě obal. Nápad se speciálně vyváľeným kulatým gramofonem s potenciometrem rychlosti na talíři a deskou Somy (jak jinak), je sice vhodný k přemýąlení, ale jinak obal působí dost kýčovitě…
Nedávno jsem slyąel remix od Slam pro Underworldovský singl King Of Snake. Po poslechu alba Universal Principles je nepochopitelné, ľe za touhle věcí stojí ten samý Stuart Mc Millan. Je to úplně o něčem jiném – čekal jsem opět nějaký deephouse (na druhou stranu – jak by se vám líbil klidný remix takové nabíječky?), ale to co Slam předvedli mi troąku vyrazilo dech.
Kromě Underworld remixoval jeątě Stuartův hlavní projekt Daft Punk, Iana Pooleyho, Dave Angela nebo glasgowské kolegy Mateo & Matos. Teprve kdyľ jsem zjistil, ľe mezi jeho oblíbence, které si rád pustí doma, patří tak různorodá jména jako DJ Sneak, Jeff Mills, Robert Hood, němečtí Jazzanova nebo technostar Marco Corolla, tak nějak chápu ten bublající muzikantský přetlak, jeľ se v něm ukrývá. Je fakt, ľe za mixáľním pultem mu to určitě sluąí víc, neľ v předchozích zaměstnáních, kdy byl nucen se ľivit jako barman, prací v garáľi nebo roznáąením novin. Jako kaľdý DJ říká, ľe inspiraci do nových tracků hledá díky DJingu, cestování a objevováním nové scény a nových stylů. Z kaľdého si odnese jen to nejlepąí, útrľky pospojuje a výsledkem jsou tolik propracované pasáľe nových tracků.
Zhodnocení: Album Inspiration & Light je devatenáctým albem v historii Somy a já myslím, ľe Soma podala opět standardní výkon. Je to kvalitní deska, kterou oceníte jak na párty, tak ve vaąem obývacím pokoji, zabořeni do křesla. Musíte vąak o tom pohodovějąím houseu něco vědět, jinak se vám můľe lehko stát, ľe desku nepochopíte a budete se nudit. Příjemný poslech.

Monika
Author: Monika

Komentáře nejsou povoleny.