Nový singl: Tall Paul – Freebase
Pokud v dneąní době nemáte ąanci pustit si CDčko, o které hodně stojíte ve vaąem oblíbeném Music shopu a jste nuceni objednat si ho přes zásilkovou sluľbu – můľe se vám lehce stát, ľe se spálíte. Takľe tahle recenze bude spíąe takovým malým varováním před koupí titulu, kterému byste se měli spíąe vyhnout. Uľ jen fakt, ľe za dvě verze skladby Freebase jsem vysázel 460 korun českých, leckoho odradí.
Čekal jsem kvalitu, smířil bych se s průměrem, ale takhle ąpatný singl uľ jsem dlouho neslyąel. Anglický label Duty Free (rád bych věděl, proč zrovna tenhle název:-) byl zaloľen v roce 1998 třemi nadąenci o taneční hudbu. Hlavní postavou je zcela jistě dost protěľovaný diskľokej Tall Paul, který spolu se svým bratrem Dannym (jinak téľ promotérem akcí Gallery v menąím klubu Turnmills) a dlouholetým přítelem Steffanem Chandlerem mají Duty Free Recordings v rukou. 10. srpna 1998 vyąel této značce první singl a od té doby zásobují trh svojí představou o dobré hudbě. Přiznám se, ľe interpreti které tenhle maličký label ochraňuje, mi moc neříkají. Kromě Robbieho Rivery, jenľ je v současné době celkem v kurzu, tady vydávají JS 16, Radical Playaz, DJ Lottie, Durango 95, Dave Aude nebo Fergie. Kaľdý vyąlý singl je ocejchován vynikajícím logem z obou začátečních písmen labelového názvu spojeném do kovového ornamentu.
Tall Paulova kariéra uznávaného diskľokeje se začala odvíjet v roce 1987, kdy si jako ąestnáctiletý poprvé zahrál v klubu svého otce – Turnmills. Ten by se svojí kapacitou sedmiset tancechtivých nadąenců dal srovnat asi s praľskou Radostí FX. Daląím místem, kde si Paul zahrál byl klub Zap v Brightonu, o kterém jsem se zmínil i v nedávné recenzi Midfield Generala. Hraní v klubech vąak nebyla jeho jediná aktivita. Paul Newman (jak zní jeho pravé jméno:-) si uvědomoval, ľe kluby poskytujou lidem zábavu jenom v noci a tak si na vyplnění volného času zřídil pirátské rádio Touchdown FM.
Rok 1992 pro něho znamenal první zkuąenosti se studiovou technikou. V omezeném nákladu vydává svůj první white label s názvem Love Rush. Má sluąný úspěch a tak hned daląí počin – dnes uľ taneční klasika Rock Da House, vychází na větąím labelu Hooj Choons. Jeho následné přemíchání o pět let později mu vyneslo jedenácté místo anglické hitparády. Od té doby vydal mnoho titulů, nejznámějąími byla asi produkce a remix projektu Camisra – Let Me Show You (pokud by někdo o tenhle singl stál, můj mail je mu k dispozici:-). Téměř kaľdý muzikant v taneční hudbě má moľnost ukázat cit a ąikovnost v remixových zakázkách a tak ani Paul nelenil. V současné době uľ jeho sluľeb vyuľili tak zvučná jména popmusic, jako jsou Duran Duran, Erasure, New Order, Human League nebo Blondie. Z těch tanečnějąích a pro nás jistě přijatelnějąích – Nalin & Kane. Teď je celkem v módě vydávání ľivých záznamů z klubů a tak jen na okraj – po svých mixovaných kompilacích Pump a Dance Nation vol.6 se letos dočkal skrze své dvojcédéčko Headliners – Live At The Gallery titulu “singl měsíce” srpnového čísla časopisu Mixmag.
Najdete tu takové skvosty jako The Man With The Red Face od Garniera či novou verzi The Orange Theme od Cygnus X a kdyby vás zajímalo na čem Paul ulítává nejvíc, tak tady je jeho současná Top 10:
1 – Durango-95 ‘Lectronik’ – Acetate
2 – Way Out West ‘You Be Devoid’ (Junkie XL Dub) – White
3 – Mara ‘Fall From Grace’ – Acetate
4 – Darren Christian (Unknown) – Acetate
5 – Salt Tank ‘Eugena’ (Michael Woods) – Lost Language
6 – Humate ‘Choose Life’ (Trancesetters Mix) – Superstation
7 – Christian Smith & Angel Alanis ‘Purani’ – Tonic
8 – Bump ‘I’m Rushin’ – Bootleg
9 – DJ Cinc ‘138 Trek’ – White
10 – DJ Relando ‘Jaguar’ – 4.30 West
Teď se vąak dostáváme k tolik diskutabilnímu singlu – Freebase. Opravdu nevím, co tím básník chtěl říct:-(. Hned na úvod musím podotknout, ľe hlavní zásluhu na mé kritice má bezesporu naprosto odpudivý zvuk. Píąe se rok 1995, 96 nebo uľ je tu téměř nové tisíciletí? V dneąní době technického zázemí a neomezených moľností je vůbec moľné, aby vyąla deska s tolik zahuhlaným záznamem? Budete se divit, ale moľné to je! Navíc nemám pocit, ľe by se jednalo o nový titul. Skoro to vypadá, jako kdyľ se válely Paulovy hudební základy čtyři roky v ąuplíku a při posledním úklidu psacího stolu naąel skladbu, ke které ho pojí nějaký zvláątní vztah. Jak si jen lépe vysvětlit tak primitivní track? Popíąu vám ho následovně: Tempo okolo 145 BPM začínají odpočítávat bicí, které se opravdu pouľívaly někdy kolem roku 1996. Ty Paul smíchá s těmi nejjednoduľąími hi-haty, které existují. Ačkoliv je anglickým diskľokejem, skladba zní hodně německy. Pokud by se objevila před pěti lety na nějaké kompilaci naąich západních sousedů, jako byly i u nás populární Rave Base, May Day nebo Techno Trax, mohla by někoho zaujmout. Nejstupidnějąím doplňkem tohoto nesmyslu jsou stopbeaty a pocit, ľe hlasový sampl tam musí být za kaľdou cenu. Po dlouhé době jsem si poslechl skladbu, ve které se na celkem dlouhém záznamu (7:44) téměř nic neděje. Jednou z daląích absurdit je pouľití stejného rejstříku, moľná je tu i varianta krádeľe, ze skladby Meet Her At The Loveparade od jiného “takymuzikanta” – DJe Hooligana. Opravdu mě tahle skladba ąokovala a tak jsem si říkal, ľe si spravím chu» alespoň remixem od Storm (hlavním důvodem mého nákupu). Chu» jsem si nespravil – bohuľel. Jeden z nejhorąích tracků, který kdy Jam El Mar s Markem Spoonem vytvořili, je konečně na světě. Only Class A Storm Mix je postavena na podobném základě, jako jejich remixový zásah do Westbamova Mr.X & Mr.Y – New World Order. Pryč je i jejich vyhláąená a vyhledávaná melodičnost. Svět se asi zbláznil! V jejich podání jde o stejnou “německou ąkolu”, kterou předvedl původem neněmecký Tall Paul. Pouze jiné barvy nástrojů a pár efektů navíc. Hooliganova linka se objeví i zde a ústřední vokál je naątěstí omezen. Aby se vědělo o remix jaké skladby jde, musí se objevit aspoň na konci a v trochu rozkreslené úpravě. Jinak je to nuda, nic jiného neľ nuda.
Zhodnocení: Pokud mě nepotká jeątě něco horąího, singl Freebase má v mé osobní hitparádě číslo jedna. Samozřejmě v rubrice nejhorąí singl roku! Nemůľu vám mluvit do sbírky vaąich cédéček, ale pokud byste se z nějakého důvodu rozhodli, ľe poslední Tall Paulův singl musíte mít za kaľdou cenu – mám pro vás menąí radu. Kromě tohoto singlu o dvou verzích, existuje totiľ roząířené vydání a to ve spojení s Paulovým předchozím singlem Be There. Za stejný peníz tak získáte pět skladeb a logicky vyděláte. Označení Freebase/Be There by vám snad mělo stačit. A jestli jste se rozhodli, ľe label Duty Free je tu od toho, aby vydal právě váą materiál – směle do toho! Tenhle label je otevřen novým talentům a pokud máte demo, díky kterému budete jednou slavní, adresa Duty Free Recordings, 63 b Clerkenwell Road, London EC1M SPT, England je určena právě vám. Drľím palce….