TRANCE.CZ - Elektronická taneční hudba v ČR i ze světa.

Reklama



Profil – Jam El Mar

21.04.2000

U příleľitosti vydání alba Stormjunkie jsme pro vás na dneąní den připravili profil jednoho z německých producentů, který je po právu řazen za průkopníky nám tolik blízkého stylu – Trance. Takľe kdo se skrývá pod tou zvláątní přezdívkou osmi písmen – Jam El Mar? Proč Jam, to ví zřejmě jen on sám, ale El Mar není ničím jiným neľ anglickým přepisem jeho pravého jména které zní Rolf Elmer. Tenhle nenápadný človíček vystudoval klasickou kytaru (opravdu:-) a nějaký ten čas vystupoval i na různých koncertech. Dnes skládá muziku v německé mece taneční hudby – Frankfurtu, pod hlavičkou agentury Allstar Music Productions.

Tak a teď pěkně od začátku. V roce 1990 se Jam El Mar poprvé schází s daląím z frankfurtských rodáků, Markem Spoonem. Nesedají ovąem hned za mixáľní pult ke svým skladbám, ale začínají pracovat na několika remixérských zakázkách, které jim oběma později zaručí dveře dokořán i vydobytí titulu “Remixéři roku”. Mark Spoon, který tehdy spolupracuje s Turbem B. (Snap) a Mosesem P. (label 3P) vytváří ľivnou půdu u začínajícího projektu Deep Forest vlastním remixem jejich stejnojmenné skladby. Na základě přátelství s Norbertem Yanickem přibírají do party třetího a jak se později ukáľe, velmi nadaného muzikanta, který se ąikovně chopí klávesových nástrojů. Díky Norbertovým kontaktům tak vycházejí dlouhé mixy této trojky pro nejznámějąího ąvédského zubaře – Dr. Albana. Po Hello Africa a U & Me si berou na muąku jednoho ze známých amerických producentů Quincy Jonese a zcela přetváří, na tehdejąí dobu nezvykle dlouhým mixem (9:14), jeho skladbu Back On The Block.
V roce 1991 dostává Jam El Mar nabídku na produkování alba pro projekt B.G. The Prince of Rap. Po Dr. Albanovi tak vzniká daląí unikátní kombinace černoąského rapu ne s hip-hopovými, ale pro Evropu mnohem více stravitelnějąími tanečními beaty. Album dostává název The Power of The Rhythm. Jam El Mar, který je nadąený z objevování nových zvuků, tráví ve studiu čím dál více času a tak společně jeątě s daląími muzikanty (Ben Liebrand, Stonebridge, Lenny D.) vydává album svého vlastního projektu – Paradise Programme se stejným názvem. Zároveň se v tomhle roce setkává s diskľokejem Dagem Lernerem (DJ Dag), který ľije ve Wiesbadenu nedaleko Frankfurtu a který uľ tehdy hrává ve vyhláąených německých klubech Dorian Grey a Omen. Oba dají své chytré hlavičky dohromady a na zcela novém labelu Suck Me Plasma! vydávají své první třítrackové EP Dance 2 Trance,od kterého si zároveň půjčují i název pro svůj budoucí projekt. Uľ tehdy přímo překypuje hudebními nápady, protoľe začíná na trh chrlit jako o závod tranceové dvanáctipalce, které si získávají z řad diskľokejů uznání a respekt. Let´s Get Rollin´ a vtipné hledání svého kolegy za podpory samplu kokrhajícího kohouta – Where Is Dag?, jsou daląími následovníky prvního EP jeątě v tomto roce. Jakoby to Rolfovi nestačilo – vytváří nový projekt opět s Dagem, tentokrát pod názvem Peyote. Ten je mnohem více tajemnějąí a ne tolik taneční, také názvy skladeb hovoří za vąe. Shaman´s Call je první EP, Alcatraz druhé a zároveň poslední. Jde o hodně ponurou skladbu, kde se na začátku zaposloucháte do stále se opakující smyčky, abyste hodně v dálce zaslechli hlasy zpívajících vězňů v ostrovní pevnosti ze které nebylo cesty zpět. Je zde zajímavým způsobem zachycen blíľící se dav a hlasy stále sílí a nabírají na intenzitě. Vynikající track podbarvený hodně hutnou basou má jeątě B-stranu s názvem I Will Fight No More. A jeątě jedno album tenhle rok vychází – je to soubor beatů a smyček dvouminutových stopáľí z udělaných i připravovaných remixů J&S – pod názvem Breaks Unit 1. Co se remixů týče, Jam společně s Markem přepracovávají populární Stereo Mc´s a jejich skladbu Two Horse Town a Beauty and Deep je projektem, který staví na předělávce skladby So Deep, jejíľ autorem není nikdo jiný neľ Robert Smith z depresivních The Cure.
Rok 1992 je pro Jam El Mara hodně náročný vzhledem k jeątě větąímu vytíľení, ovąem odměnou za jeho pracovitost a píli je jeden úspěch za druhým. S Markem vydávají remix tranceové hymny The Age Of Love pro stejnojmený projekt. Věc, jejíľ originál je dodnes neznámý uspěla díky Watch Out For Stella Mixu vedle daląích dvou J&S mixů a ani následná reedice v roce 97´ a mixy slavných (Paul van Dyk, Baby Doc nebo Emmanuel Top) tuto verzi nepřekonaly. Daląím mixem v tomhle roce, je remix skladby Move This pro newbeatové belgičany Technotronic. Vzhledem k dokonalému souladu, který mezi ním a Markem panuje, nadchází konečně čas na nějaké to společné dílko. Aniľ si uvědomují následky, na belgickém labelu R&S vydávají nenápadně první tranceové hity pod společným názvem Tales From a Danceographic Ocean. Toto třídilné EPčko obsahuje jednu skladbu, která se stane na dlouhou dobu ukázkovým trackem nového stylu – zasněnou a hypnotickou Stellu. Skladba je tak úspěąná, ľe obletí doslova díky setům různých DJ´s celý svět. ©éfové hudebního kolosu Sony neváhají a přijímají nadějnou dvojku pod svá křídla a tak vychází Stella znovu, tentokrát ovąem jako samostatný track s mnoha remixovými úpravami. Ten nejdeląí mix s improvizací kytary (vida jak se tenhle netranceový nástroj Jam El Marovi hodí:-) slouľí dodnes jako podkres pro soutěľe ve vysílání Libora Lisého na praľském Rádiu 1. Za zmínku téľ stojí, ľe se uskuteční v historii taneční muziky jeden z prvních bártrů. Tehdy začínající a dnes tolik uznávaný chameleón Moby, si bere Stellu do svých rukou a výsledkem jsou dva remixy. Na oplátku a jako projev poděkování “Dľem a Lľička” připravují dva remixy jeho vlastní twinpeaksovské úpravy skladby Go. Nejpomalejąí mix z celého singlu pod názvem In Dub Mix mají na svědomí právě oni a je to doslova pastva pro vaąe ouąka. Téměř reggae úprava tolik oposlouchaného hitu je hodně o pocitech a hloubějąím zamyąlení. Jam společně s Dagem remixují Snap a jejich Rhythm Is A Dancer. Zřejmě se povedl, protoľe o rok později si to rozdají znovu a výsledkem je opět vydařený trance s nezvyklým kytarovým doprovodem skladby Do You See The Light.
Největąí radost svým fanouąkům vąak udělají vydáním debutového alba Moon Spirits. Obsahuje skladby jak k tancování tak i k přemýąlení. Třeba taková Remmember Exxon Valdez ľivě vypravuje za doprovodu mučených velryb katastrofu obrovského ropného tankeru, aľ vám díky tomu věrohodnému příběhu bude tuhnout krev v ľilách. Z alba vycházejí opět hitovky, např. Take A Free Fall, ale hlavně The P.ower Of A.merican N.atives s hostující zpěvačkou Lindou Rocco. A aby toho nebylo málo – přispívá Jam třemi tracky i na debutové album Paris Red (Promises) a produkuje opět s Dagem singl Swing In Trance od The Odd Company. Sám bez Daga i Marka usedá za mixáľní pult, kde vyrábí neznámému projektu The Movement dva remixy skladby Jump! a opět pro Deep Forest zremixuje asi jejich nejznámějąí singl Sweet Lullaby. Díky smlouvě se Sony navíc jeątě dostává moľnost k zaloľení vlastního sublabelu. Logo Jam! na basovém reproduktoru neoznačuje jen vlastní výrobky, ale poskytuje azyl i třeba projektům Groovecult,Eightball a daląím.

V roce 1993 ukazuje Jam celému světu jakou cestou by se měl v budoucnu trance ubírat. S “panem Lľičkou” vytváří hned 2CD najednou – pro začínající kapely jev do té doby zcela nezvyklý. Rozhodně se nejedná o skladby, kdy jedna kopíruje z nedostatku nápadů druhou – co track to originál. Tripomatic Fairytales 2001 (mimochodem vynikající obal, kde se to dvojsmysly jen hemľí) je albem které odráľí to co se děje v klubech, společně s vesmírnými plochami a zcela originálními samply namíchanými do sebe, zatímco jeho dvojčátko Tripomatic Fairytales 2002 svádí k výletům za kvalitním zvukem se zavřenýma očima. Ambientní album skladeb s dlouhými stopáľemi a hladícími plochami, kapáním vody, prostorovým letadlem, které se vrhá střemhlav dolů, se stává zvukovým lexikonem určeným následovníkům. La»ka je hodně vysoko! Prvním singlem, který je katapultován do vąech rádií a diskoték je Right In The Night s bývalou vokalistkou Shamen – Plavkou. Dočkává se i speciální remixové edice s hostujícím ąpanělem Carlosem Sanchézem pod daląím pohádkovým názvem Falmenc-o-matic Fairytale. Na tvorbě J&S je pozitivní, ľe na kaľdém singlu myslí na vąechny. Diskotékovým maniakům jsou určeny vľdy pouze 2 tracky – zbytek se odehrává v tranceovém a zcela odliąném duchu. Tenhle rok přináąí jeątě daląí úspěchy. Nám tolik známý “vekslácký hit” Relax od Frankie Goes To Hollywood prochází ąikovnejma ručičkama Jama a Marka, jeľ mu uąijí dva energické remixy, dále přemíchávají daląí singlík pro Technotronic – tentokrát Voices a posledním společným zásahem je přepracování skladby z filmu Sliver – enigmovské balady Age Of Loneliness, kterou ukolebávají do mnohem pomalejąího (93 BPM) mixu. Jam sám objevuje zpěvačku Joan Faulkner a vytváří s ní projekt Dee-Vah (Movin´Higher). Dále remixuje daląího tranceového inľenýra Cosmic Babyho a skladba Heaven´s Tears tak dostává dva nové kabátky. Projekt Sweep se zpěvačkou Lindou Carriere vydává předělávku slavné skladby od Kate Bush – Running Up That Hill a jako ozdoba na tomhle singlu působí Jamův pohodový remix. Zdá se, ľe je na roztrhání, nicméně stíhá jeątě vydat nový singl Can We Get Enough z připravovaného alba pro B.G. The Prince Of Rap.
Rok 1994 znamená pro Rolfa nové tracky na singlu Find Me, skladbě která vzeąla z albové Odyssey To Anyoona. Tak jako na větąině singlů zde asistuje německý hitmaker Nosie Katzmann, jemuľ za proraľení do hitparád vděčí i např. Scooter, Intermission, Culture Beat nebo Captain Hollywood Project. B.G. The Prince Of Rap vydávají s Jamovou pomocí a za spolupráce Stefana Benze album The Time Is Now, ze kterého vycházejí daląí Jamovy singly The Colours Of My Dreams a nabíjející Rock A Bit. Opět si zde zazpívá Paris Red. Moc času na remixování nezbývá, protoľe se dokončuje druhé album Dance 2 Trance, z něhoľ vychází jako kvalitní předzvěst Warrior s výborným trancem nasáklým klipem, v němľ si i Jam s Dagem zahrají. Společně s Markem zakládá nový projekt s legračním názvem Tokyo Ghetto Pussy. Skryti za výstiľnými přezdívkami – Trancy Spacer a Spacy Trancer vydávají výbornou Everybody On The Floor. Tu dostávají za úkol přemíchat Groovecult a tenhle mix jim zaručuje úzkou spolupráci s Jamovými aktivitami. Jedinými remixy tohoto roku jsou tedy Yesterday, When I Was Mad a Young Offender pro Pet Shop Boys a Loops Of Infinity opět pro Cosmic Babyho.
V lednu 1995 vychází dlouho očekávané album Dance 2 Trance s názvem Revival a jak uľ název vypovídá, je zde čerpána hodně inspirace ze starých nahrávek. Můľeme zde tedy zaregistrovat volně rozvedená témata s nádechem Pink Floyd, Doors, jedna skladba je zde věnována i Neil Youngovi. Jam opět hodně uplatňuje kytarové smyčky a z vděčnosti udělal i reklamu s telefoním číslem na obchod, odkud byl zřejmě tento nástroj zapůjčen:-). Jedno album za rok je přece málo:-) a tak aby ani Mark Spoon nepřiąel zkrátka – Disco 2001 je název celé desky pro Tokyo Ghetto Pussy. Jedná se o klasický německý rave, nejblíľe to má asi k Dune a jejich Hardcore Vibes. Hodně veselá a rozjásaná hudba sklouzává občas ke kýči, ale obsahuje semtam i nějaký výrazný nápad a dává prostor zvukovým hrátkám s hudebním softwarem Technox/Quasimidi. I Kiss your Lips je druhým singlem – tentokrát s vokalistkou Domenicou a opět Groovecult remixy. Nevím jestli v tomhle roce Jam El Mar ve studiu přespával, ale muselo to být hodně vysilující. Z remixových aktivit vzpomeňme celý singl pro Yello (You Gotta Say Yes To Another Excess) a 2 mixy pro New Order a jejich “Modré pondělí”. Z vlastní tvorby vydávají Jam & Spoon singl Angel, který se uľ na albu nenachází. Opět válcují hitparády a po tomto úspěchu vychází remixový singl, kde si za mixáľní pult sedají takové veličiny jako Carl Cox, Awex nebo DJ Misjah. Navíc vydává Jam s vokalistkou Janet Taylor jednorázový projekt F1 se singlem The Race Must Go On. Poznámka THIS RECORD IS DEDICATED TO ALL THE RACERS (RAVERS) OF THE WORLD hovoří za vąe a jak obal tak obsah jsou hodně ovlivněny zvukem ef jedničkových závoďáků – tedy něco podobného na čem dnes staví po takové době Thomas Schumacher:-(. Od Paula Oakenfolda dostává nabídku na remixování jeho nového projektu (tradičně se Stevem Osbornem) tentokrát s názvem Virus a tak Jam přemíchává skladbu Sun. Techno Toolbox vol.1 je sbírkou samplů a smyček, které by měly pomoci autorům hudby v jejich namáhavé práci. Jam vedle jeątě několika daląích muzikantů dává vąanc své nápady v deseti aľ třičtvrtěminutových ukázkách. Dochází vąak alespoň pro mne k jedné smutné události. I Have a Dream (Enuf Eko) je novým, zároveň vąak úplně posledním singlem, který kdy Dance 2 Trance vydají. Neznám pozadí rozchodu, ale zcela určitě přiąla taneční hudba o talentovanou dvojku. DJ Dag se začíná věnovat skládání spolu s Non Ericem (o tom jsme se zmiňovali nedávno) v jejich společném projektu Crazy Malamute, ale to uľ je jiná kapitola. ©koda! Where is Dag??
Rok 1996 znamená předevąím vydání celého alba pro B.G. The Prince Of Rap s názvem Get The Groove On, opět na sublabelu Jam! Rolf zde produkuje “pouze” tři skladby, které vąak nikdy na singlech nevyjdou. ©koda – třeba taková Disco Fever je opravdu vynikajícím diskem 70. let v aktuálním kabátku. Vychází také poslední singl z Disco 2001. Tokyo Ghetto Pussy tentorát vydávají To Another Galaxy, jejíľ originál je snad připisovám prapodivnému stvoření – Amandě Lear. Jam & Spoon se podílí na remixu pro Dune (Rainbow To The Stars), remixují i sólový track bývalé vokalistky Propagandy (Claudia Brucken) a projektu The Brain – I´ll Find A Way, ale dobrým tahem je i remix pro posmrtně vydaný singl od Queen (You Don´t Fool Me). Je opravdu pozoruhodné, jak citlivě si Jam & Spoon (ačkoliv jsou tanečním projektem) s tímto trackem na ploąe deseti minut pohráli.

Po čtyřech letech od vydání tak významného dvojalba vychází s napětím nový singl ze slibované desky Kaleidoscope – Kaleidoscope Skies. Je velkým překvapením pro vąechny, kdo očekávali strhující beaty, nové zvuky a nálady. Jde o klasickou diskotékovou baladu letních nocí. Zasněný vokál Plavky nachybí, chybí vąak poprvé Nosie Katzmann. Na remixovém singlu vychází později verze s kytarou a zarapuje si zde i Jazzis Al Shabazz. Pokud vás tenhle singl překvapil, budete teprve v ąoku z celého alba. Věrno svému názvu – je opravdu kaleidoskopem nejrůznějąích nálad obou protagonistů. ©estnáct skladeb nemá pranic společného s odkazem Tripomatic Fairytales, ale najdeme tady překvapivé hrátky s D´n´B rytmy, smutné tracky, kytarové zásahy, koketérii s dreamhousem, ale nezapomínají na nás ani s kvalitními tanečními tracky, které jsou hodně hutné a zároveň působivé. Zřejmě po úspěchu pro Perfecto vydává sólově Jam El Mar opět pro dvojku Oakenfold/Osborne daląí 2 mixy. Prvním je remix “daląí planety” Virus – Moon, druhým zásah do singlu Grace (Hand In Hand), která si vąak v jeho úpravě zrovna moc nezazpívá:-). Koncem roku vychází důkaz toho, ľe pro J & S není ľádný styl cizí. El Baile je trackem s nasamplovanou ąpanělskou kytarou a pověstným řachtáním, které si společně vyzkouąeli jiľ u Right In The Night. Stejně jako ve Flamenc-o-matic Fairytale se mikrofonu chopil zkuąený Carlos Sanchéz. Za zmínku stojí, ľe remix pro tento singl připravil i Ramon Zenker (slavný to Hardfloorař a nyní v Anglii bodující Fragma). V listopadu se na pultech obchodů objevuje reedice singlu P.ower of A.merican N.atives od Dance 2 Trance. Vychází dokonce na dvou singlech, avąak hodně zavání firemním kalkulem – Jam ani Dag ničím novým nepřispívají, zato jsou osloveni současní tvůrci taneční hudby – DJ Quicksilver, DJ Scot Project, Dagův kámoą Non Eric nebo Intrance, vąichni vąak této skladbě spíąe ubliľují, neľ aby přiąli s něčím novým.
Pro rok 1998 naplánovalo vydavatelství Intercord kompilační album Dance 2 Trance (Works 1991-1995), kde jako bonusové CD vychází právě mixy P.ower of A.merican N.atives 98´. Album shrnuje jak nejlepąí tracky z obou desek Dance 2 Trance, singlové verze, tak i ty úplně první skladby které Jam s Dagem vydali. Jam & Spoon vydávají třetí a zároveň poslední kaleidoskopický singl Don´t Call It Love, který obsahuje celkem devět tracků a mixů, včetně electro verze skladby Warm Dead Dog a deephouseových mixů od Tiefschwarz. Jejich daląím trackem je příspěvek pro fotbalovou kompilaci Allez!Ola!Ole!, která je vydána u příleľitosti Světového poháru ve Francii. Dostává název It´s Only A Game. Společné přezdívky Trancy Spacer a Spacy Trancer slouľí jednak k vydání nového singlu You Make Me Feel pro Tokyo Ghetto Pussy opět s novou “pussy” Pamelou, zároveň vąak zakládají nový projekt Storm. Stejnojmený název singlu se později stává i jednou z oficiálních hymen Love Parade. Jam tento rok zřejmě odpočívá, protoľe tento rok svoji remixérskou ruku (kromě mixu s Markem pro Simple Minds a předělávce Don´t You Forget About Me) nikomu nepodává.
Aby si lidé nemysleli, ľe Storm je nějakou jednorázovkou – vydávají v roce 1999 oba “bouřliváci” daląí singl Huri-Khan a zároveň se snaľí o to, aby si je fanouąci zapsali i jako zdatné remixéry. Jejich remix se objevuje na společném singlu Westbama a Afriky Islam: Mr.X & Mr.Y – New World Order. Firma Sony přichází s nápadem znovuvydání Stelly a tak vychází dva singly s názvem How Stella Got Her Groove Back s celkem devíti novými mixy za podpory samotných Jam & Spoon i Storm, oplátkově Westbama, Tall Paula, Nalin & Kane a daląích. Tenhle rok jeątě stačí Jam s Markem tentokrát opět jako Jam & Spoon udělat čtyři mixy pro Mike Oldfielda a singl z Tubullar Bells III – Far Above The Clouds. Kaľdý je jiný a zároveň něčím vyjímečný. Od tohoto roku, začíná Jam kaąlat na nějaké velké mnoľství prodaných desek a vydává pouze limitované edice určené hlavně diskľokejům. Příkladem je nový projekt Drum Loc a 12″ Big Room nebo Storm a Love Is Here To Stay. Tyto tituly nikdy nevyąly na CD pro klasické hudební konzumenty.
Letos v lednu přispěli Jam a Mark dvěma mixy na singl filmového veterána Giorgia Morodera pro jeho klasiku The Chase, potom “vrátili mix” Tall Paulovi a pod hlavičkou Storm mu přemíchli Free Base. No a z vlastních aktivit vyąel čtvrtý singl Storm, pod názvem It´s Time To Burn a před čtrnácti dny s napětím očekávané album Stormjunkie, včetně limitované edice s megamixem Mark Spoona. Jam vydává na malém labelu Cry Baby opět pouze omezené mnoľství dvanáctipalců, ze kterých stojí za zmínku jeho kooperace se sličnou singapurskou rodačkou Gayle San ve společném projektu Jam San (First Impression EP) a vlastní nový projekt Overjam! s tituly v mateřątině, pod názvem Frau Sprote.
Doufám, ľe jsem vás tímto profilem nenudil (na druhou stranu nemuseli jste ho číst:-), ale musíte chápat ľe za deset let a díky obrovské hromadě titulů, které Jam El Mar vydal si zaslouľí trochu vaąí pozornosti. Uvidíme, jak se jeho osudy budou vyvíjet dál a nad stránkami serveru www.trance.cz zase někdy nashledanou.
Myclick

Monika
Author: Monika

Komentáře nejsou povoleny.