TRANCE.CZ - Elektronická taneční hudba v ČR i ze světa.

Reklama



Recenze alba Ferry Corsten – L.E.F.

08.09.2006

Představovat na těchto stránkách Ferryho Corstena zdá se mi být zbytečné, ale přesto v duchu tradice bychom mu měli věnovat úvodních pár vět. Ferry se narodil v Rotterdamu v prosinci 1973. Jeho hudební začátky mají klasický scénář – poslouchal správné radio, jako správný hoch si vydělával mytím aut na svůj první mixovací pult a uľ v patnácti vytvořil první mix, ten vąak objevil jakýsi zlý vlastník jakéhosi klubu a prodával jej na kazetách jako klubové nahrávky. Tak se Ferry poprvé seznámil s pirátstvím (Tohle jsem si opravdu nevymyslel – mrkněte na Ferryho stránky! Uľ jen proto, ľe jsou docela hezky udělané – zvláątě ozvučená tlačítka pro poloľky menu.). V roce 1991 sloľil svou první skladbu, ovąem v tehdy oblíbeném hardcore stylu, pak koketoval s housem, ale aľ v roce 1996 získal větąí pozornost díky své skladbě Dont Be Afraid vydané pod pseudonymem Moonman, coľ lze povaľovat za datum jeho startu na trancové scéně. Ferryho kariéra pak nabrala závratné obrátky – vlastní label (Tsunami), vlastní skladby (System F, projekt Gouryella společně s Tiëstem, projekt Veracocha s Vincentem de Moorem nebo Starparty s Martinem Smitem (spoluzakladatel labelu Tsunami)), remixy skladeb známých hudebníků i mimo taneční scénu (U2, William Orbit, Duran Duran, Moby, Apoptygma Berzerk), o pozvánkách na světoznámé taneční akce a festivaly ani nemluvě.

Ferry Corsten představuje jedno z nejznámějąích jmen na taneční scéně. Spolu s Arminem van Buurenem a Tijsem Verwestem je zástupcem klasické holandské trancové ąkoly. Nicméně Ferry byl vľdy ve stínu jeho dvou známějąích kolegů. Lze vąak uvaľovat o tom, ľe to pro něj znamenalo svým způsobem výhodu. Nespočíval na něm takový tlak fanouąků a medií, tudíľ si v zásadě mohl tvořit co chtěl. A přesně to se naplno projevilo na albu, kterému je věnován tento článek. Po debutovém Right Of Way je jiľ druhým vydaným albem pod vlastním jménem Ferryho Corstena, jmenuje se L.E.F. a jak to tak se zkratkami bývá, i tato v sobě ukrývá hlubąí význam. L.E.F. znamená Loud Electronic Ferocious (hlasitý, elektronický, zuřivý), coľ by mělo vystihovat Ferryho hudební styl. Vzhledem k tomu, ľe album jako takové vyąlo jiľ před dvěma a půl měsíci, je pravděpodobné, ľe jste ho uľ slyąeli a udělali si svůj názor. Nicméně se domnívám, ľe se jedná o tak důleľitý release, ľe by jeho recenze neměla na stránkách Trance.cz chybět. I přesto, ľe hudebně není tak docela trancové. Ale vězměme to popořadě.

Česká verze alba LEF obsahuje 15 skladeb o celkové délce kolem 70 minut, nelze ho nazvat přímo mixovaným, některé skladby jsou vąak vzájemně propojené, přinejmenąím myąlenkově. Hned první je klasické Intro – nepřílią klasicky vąak začíná tony ne nepodobnými vysílání v morseově kodu (Copak asi vy»ukává? Není zde náhodou nějaký radista či skaut?), na který se později nabalí poměrně industriálně znějící tony, které mají za úkol navodit atmosféru pro první plnohodnotnou skladbu Are You Ready. Ta se nese přesně v duchu názvu alba – hlasitá, elektronická a… zuřivá. Pokud vás její tony udiví, zřejmě nevyjdete z údivu po celou dobu hraní alba, Are You Ready jako by se přímo ptala, jestli neobvyklý Ferryho sound unesete. Následuje známý Fire, který vyąel jako singl jiľ před několika měsíci hned v několika remixech, představovat ho tedy netřeba. Jen dodám, ľe se tempem a zvukem nese v duchu předchozí skladby, nicméně působí trochu klidněji, zřejmě díky povedeným vokálům. Následuje titulní skladba L.E.F., která z dosud slyąeného přináąí nejelektroničtějąí styl, nicméně se stále jasně čitelným Ferryho rukopisem. Into The Dark je skladbou překvapivě klidnou a pomalou, s poměrně povedeným vokálem, představuje příjemnou chvilkovou změnu rytmu a čas na uklidnění. Galaxia začíná velmi pomalými a tichými tony, ale brzy se naplno rozjíľdí, svým pojetím se pak nejvíce blíľí původní Ferryho hudbě, která mu na taneční scéně udělala jméno – klasický melodický, čistě instrumentální trance. Není to náhoda, Galaxia je vlastně předělávkou jeho stejnojmenného velkého hitu vydaného jeątě pod pseudonymem Moonman. Vy»ukávání morseovky propojuje končící Galaxii se skladbou Beautiful, nejsladąí věcí z celého alba. Jemný zvuk, krásný vokál, milý text, co víc si můľeme přát? Prostě je to beautiful. Hudebně se nejedná o typický trance, nicméně základní myąlenka a koncepce je obdobná. Můj osobní favorit na tomto albu a ideální skladba na procházku po venku se sluncem nad hlavou (berte to jako tajný tip 😉 ). Possesion má klidnějąí tempo, nicméně ani příjemným vokálem přílią neupoutá, zapomenutelná skladba.

On My Mind je jeątě pomalejąí a klidnějąí, znovu povedený vokál. Down On Love je naopak rytmičtějąí skladbou, tato změna je opravdu vítaná. Nicméně daląí ze skladeb (tedy uľ třetí za sebou, obávám se), která vás přinejlepąím ničím zvláątním neuchvátí. Jeątě hůř by pak musela dopadnout v objektivním hodnocení skladba Forever, kterou by mohla mít klidně na svědomí i Britney Spears (ano, to je velká uráľka). Opravdu je to tak neuvěřitelný a nečekaný popík. Jediné, co mohu říci na její obranu je fakt, ľe rozvíjí text ze skladby Beautiful. Ale to je tak půlbod za snahu. Watch Out pak představuje obrat o 180° a vítané vysvobození z vod nudného popíku. Watch Out navazuje na naąlápnuté elektronické skladby z počátku alba. Na přebalu alba je Ferry v závodním overalu s hořícím autem v pozadí. Dovedu si velmi snadno představit, ľe přesně na tohle Ferry myslel při vytváření tohoto tracku – klipem by k němu klidně mohly být záběry z Destruction Derby nebo podobně divoké, benzínem vonící zábavy. Následuje velmi zajímavá skladba Junk – od první chvíle, kdy jsem ji slyąel, mi v hlavě poskakuje rovnítko mezi touto skladbou a klasickou Ready, Steady, Go od Paula Oakenfolda (toto přirovnání je naopak poklonou). Navíc tento neotřelý styl kombinuje s hlavním melodickým prvkem ze starąí skladby Punk (jooo, trvalo mi, neľ jsem přiąel na to, o kterou se jedná). Cubikated se nachází někde na pomezí mezi elektronickou hudbou, breakbeatem a hardcorem. Coľ je upřímně řečeno ąokující, stejně tak jako předcházející popíkové skladby, a bohuľel obdobně obtíľně stravitelné. Jako pěst na oko pak působí poslední skladba alba – Freefalling. Není s ní nic v nepořádku, naopak, je krásně pomalá a snivá, nicméně po brutálním Cubikated je to poněkud velký skok. Ale logicky uzavírá album v poklidném stylu. Snad by mohla působit i jako ukolébavka, tak pohodová skladba to je. Flashover Recordings připravili hned několik různých verzí alba LEF pro různé světové regiony. Hlavní rozdíl spočívá v bonusové 16. skladbě. Asijská verze obsahuje skladbu Insolation 2006 (coľ je daląí předělávka Ferryho dřívějąí produkce), vydání pro USA remake hlavního hudebního tématu seriálu Prison Break, britské posluchače zase potěąí skladba Daylight, a konečně verze pro Benelux, kterou jsem měl pro účely recenzování k dispozici, obsahuje nádhernou taneční skladbu I Love You. Jak jsem ale zkoumal internetové obchody, musím konstatovat dvě zjiątěné skutečnosti. Jednak informace o produktu jsou na větąině serverů prachbídné (i jinak osvědčená Vltava.cz zklamala), druhak to podle jistého obchodu vypadá, ľe release pro ČR má jen patnáct tracků, album tedy končí skladbou Freefalling. Pravdu tedy zřejmě zjistíte aľ v obchodě. Nicméně přijít o I Love You je dost velká daň za ąpatné místo narození.

Nu, a dostáváme se k celkovému hodnocení. V tomto případě to vąak bude nesnadné. Není sporu o tom, ľe Ferry vytvořil velmi zajímavé album, odliąné od zbytku světové produkce, které vąak ubíjí jistá… nekompaktnost. Stejně jako obsahuje nádherné skladby, obsahuje i propadáky. Bylo by jistě hloupé chtít album nacpané aľ po okraj samými hity, nicméně kombo čtyř skladeb Possession, On My Mind, Down On Love a Forever časem přesvědčí mnohé posluchače, aby jmenované skladby raději přeskákali, obdobně působí i poslech skladby Cubikated. V tomto směru nebyly skladby přílią takticky poskládány. Nicméně LEF obsahuje několik opravdových hitů, perfektních skladeb, které jsou opravdu hodny jména Ferry Corsten a prvních míst ve světových hitparádách. Ferryho motto je prý „Create your own path, be yourself, and strive to make a difference” (volně přeloľeno: „Vytvoř si vlasní cestu, buď sám sebou a snaľ se, aby ses odliąil.“) a toho se při nahrávání LEF opravdu drľel. Ono uľ i Right Of Way obsahovalo poměrně různorodý tracklist, nicméně tentokrát se Ferry hned v několika případech výrazně sekl a to sráľí hodnocení alba LEF do ąedi lehkého nadprůměru. Coľ je vąak poměrně nefér vůči těm několika velmi povedeným skladbám. Abych závěrem pouľil slova klasika: „Tento způsob experimentování zdá se mi býti poněkud neą»astným.“ Velká ąkoda. O kolik mohlo být album lepąí, kdyby se drľel tempa stanoveného prvními skladbami…

FERRY CORSTEN – L.E.F.
Styl: Electro, Trance
Datum vydání: 26. 5. 2006
Label: EMI Records
Vokály: Simon Le Bon, Howard Jones, Debra Andrew, Denise Stahlie, Guru

Tracklist
1. Intro
2. Are You Ready
3. Fire
4. L.E.F.
5. Into The Dark
6. Galaxia
7. Beautiful
8. Possession
9. On My Mind
10. Down On Love
11. Forever
12. Watch Out
13. Junk
14. Cubikated
15. Freefalling

Bonus track: I Love You / Daylight / Insolation 2006 / Prison Break Theme

Monika
Author: Monika

Komentáře nejsou povoleny.