TRANCE.CZ - Elektronická taneční hudba v ČR i ze světa.

Recenze alba Ferry Tayle – The Wizard

15.07.2014

Francouzský DJ a producent Ludovic Meyer více známý jako Ferry Tayle se věnuje profesionálnímu DJingu již od roku 2000. Krátce nato také začal podnikat první kroky v hudební produkci. Se svými kamarády založil projekt Blackmoon Traxx, který v roce 2004 zaujal remixem pro jeden z projektů Alexe M.O.R.P.H.a. Poté se Ludovic Meyer vydal na sólovou dráhu a pod svým autorským pseudonymem Ferry Tayle se angažoval u labelu Camouflage, kde kromě svých prvních skladeb vydal v roce 2008 i lehce ambientní debutové album Carnet De Vol. V překladu z francouzštiny do angličtiny to znamená Flightbook a tento název nese i Ferryho oficiální podcast každé 3. pondělí v měsíci od 21:00 hodin na Afterhours.FM. Ferry Tayle se dobře uvedl na scéně a jeden z jeho tracků se dokonce dostal na kultovní kompilaci Trancemaster. Možná i proto zaujal prestižní vydavatelství Enhanced Music, u kterého vydává své skladby dodnes. Konkrétně se usídlil u sublabelu Always Alive Recordings, jenž založil Daniel Kandi. Zde vyšly jeho letošní singly a zde vychází i Ferryho druhé studiové album The Wizard.

Již úvodní track nazvaný Let The Magic Happen dává jasně najevo, že samotné album bude zasněnou kouzelnou pohádkou. Piáno je kouzelnický nástroj číslo jedna k přičarování emocí a zde slouží přesně svému účelu, přivozuje příjemnou atmosféru k dalšímu poslechu. Ferry Tayle již před vydáním desky The Wizard sliboval kouzelný příběh a nemalý prostor zde dává vokálovým pracím. K tomuto si přizval zajímavé hosty. Na albu je obsažena i fádní spolupráce s neznámou vokalistkou Poppy – The Way Back Home, která vyšla samostatně před několika týdny a získala titul DJ Mag Single Of The Month. Stejně tak se na desce nachází v albových editech i další Ferryho skladby, jenž již byly před datem vydání alba oficiálně zveřejněny počínaje rokem 2010. Tedy rokem, ve kterém byl Ferry Tayle organizátory legendární párty Trance Energy označen jako Wizard (čaroděj). Paradoxně na longplayeru chybí 4 roky stará skladba vydaná pod názvem The Prestige, což je výraz užívaný pro finální fázi kouzelnického triku. Najdeme zde však další letošní singl Rescue Me, ve kterém se hlasově angažovala již ostřílenější Erica Curran. Avšak nejzkušenější vokalistkou v repertoáru alba The Wizard je Hannah Ray. Zpěvačka, která již spolupracovala s producenty jako Temple One, Shawn Mitiska, Shogun, Ad Brown či Store N Forward, se postarala o nazpívání songu Memory Of Me. Dalším vokálovým trackem je The Most Important Thing, kde dal Ferry Tayle prostor neznámým jménům Sarah Shields a Ludovic H. Na albu se také nalézá balada The One I’ll Never Be, jíž propůjčila svůj hlas již zmiňovaná Poppy. Ta poskytuje společně s intrem a outrem jediný odpočinek od ryzí trance music, která jinak panuje longplayeru po celou dobu stopáže 75 minut. A svou ruku k dílu přiložili i další zdatní producenti. Track Geometrix vznikl ve spolupráci s finsko-slovenským duem Miikka Leinonen (Mike Lane) a Juraj Klička (Pizz@dox). O jejich projektu Driftmoon je toho v posledních měsících hodně slyšet a vyznamenali se i v tomto případě. Dále se na albu nachází i starší skladba Flying Blue, ve které figuruje jako koproducent šéf vydávajícího labelu Daniel Kandi a taktéž nové collaby Battle Of The Barrels a Glittering Of Hope spoluprodukované francouzskými kolegy Stonevalley a Karybde & Scylla. Posledním hostem je rumunský Suncatcher, jenž se podílel na vyťukávané melodii nazvané Origami. Ferry Tayle samozřejmě pro album dodal i svoje nové instrumentální tracky Metamorphosis, Glorious Deception a Broadway Avenue a také zcela novou verzi skladby Trapeze z roku 2010. Vše je zakončeno outrem The Wizard, za které by se nemusel stydět ani hollywoodský blockbuster.

Ferrymu se album instrumentálně povedlo, zvolený sound je vhodný, uchu lahodící a zároveň není příliš přeslazený. Avšak nutno dodat, že celá deska zrovna nesrší originalitou. Album se pevně drží osvědčených klasických trancových postupů. Patrná je zejména inspirace soundem labelu Vandit. Autor se zcela vyhýbá jakýmkoliv invencím či experimentům. A tím i často kritizované aktuální vlně progressive, trouse a big room vlivů, což jistě budou kvitovat zarytí trancoví fanoušci. Ferry Tayle je otevřeným vyznavačem čisté trance music, proto nezachází do žádných extrémů ať už jakýmkoliv směrem. Využívá klasickou paletu trancových elementů, které již před ním někdo úspěšně použil a tyto pak zpracovává do své tvorby. A ač se mezi 16ti tracky jeho aktuálního alba nenachází žádná vysloveně špatná skladba, tak zde bohužel také není až na pár náznaků přítomen žádný chytlavý hit, který by něčím vysloveně zaujal, překvapil a vryl se do paměti a i při opětovném poslechu zvedl ze židle. Tomuto albu nechybí svěží melodický epic sound, nýbrž vynalézavost a neotřelé nápady. Tento otisk současné stagnující scény však nelze brát v dnešních dnech jako zásadní nedostatek. Podobné (sebe)kopírování tu bylo vždy byť v menší míře a transparentnější formě. V případě alba The Wizard však chybí jakýkoliv pokus o vynalézavost. Nemá tak dlouholetým posluchačům trance music příliš co nabídnout. Ale díky své nevinné sladkosti a zvukové líbivosti se jistě toto lineární dílo stane pro nejednoho trancového nadšence horkým kandidátem na album roku. Alespoň do doby než si uvědomí, že to kouzlo okamžiku bylo ve skutečnosti jen čarodějovým trikem.

Rating: 7/10
Release Date: 7.7.2014
Label: Always Alive Recordings