Recenze alba Re:Locate – Rogue
Re:Locate alias Octagen alias Palanya alias Scratch Bandicoot, vlastním jménem Paul Moelands, je představitelem nejmladąí generace trancových producentů (podobně jako třeba Vadim Zhukov), která i přes poměrně útlý věk jiľ zaznamenala výrazný úspěch mezi odborníky, ale hlavně mezi hudebními fanouąky po celém světě. Dosavadní průběh kariéry Paula i Vadima, kteří měli překvapivě podobné seznamování s hubdou, by mohl poslouľit jako příklad i naąim mladąím čtenářům, kteří koketují s myąlenkou tvořit hudbu “těmahle vlastníma hlavama”. Takľe recept vypadá následovně – v mládí doporučují oba mladíci navątěvovat hodiny klavíru, pokud moľno s učitelem, který podporuje vlastní improvizaci, pak zhruba na střední začněte podnikat vlastní tvůrčí pokusy, které si vyhmátne některý ze slavných djs a uľ jste v tom! Je to opravdu tak jednoduché? Obecně jistě ne. Bez značné dávky talentu nemáte nejmenąí ąanci (ačkoliv v téhle republice moľná jeątě ano).
Ale vra»me se hlavně k Paulovi. Paul se narodil v roce 1983 (předpokládám, ľe v Belgii, ľádná stránka to vąak přímo nezmiňuje), navątěvoval hodiny klavíru a na střední ąkole se svým kamarádem Janem Watermanem začal tvořit své první hudební kousky (čili zhruba ve věku 15 let) a daląí tři roky trvalo, neľ se jeho hudba začala dostávat do obecného povědomí, coľ mu v roce 2002 vyneslo kontrakt u Raze Nitzana z Fundamental Recordings. Raz se stal jeho mentorem a vedl jeho první krůčky dráhou profesionálního hudebníka, coľ vyvrcholilo vydáním první skladby “Waterfall” (2003) pod značkou Re:Locate. Tento singl se dostal i do rukou váľeného pana Tiësta, který ho zahrál v prosinci 2003 na party Innercity. To nastartovalo Paulovu kariéru do nebeských výąin. Následovaly daląí vlastní releasy (Typhoon) a spousta mixů pro tak známá jména jako Blank & Jones, Solid Globe, Randy Katana, Ron van den Beuken, North Pole, Ronski Speed a A-Force & Yahel, dále také spolupráce s dvojicí Filo & Peri (Alaska). V roce 2005 vytvořil s Menno de Jongem label Intuition Records, který dnes sdruľuje kromě svých zakladatelů také například Airbase a Jonase Steura. Zatím poslední výsledek jeho tvůrčí snahy představuje album Rogue vydané zhruba před měsícem. Pojďme si ho nyní představit. Je dost pravděpodobné, ľe mnozí z Vás nemají s hudbou Re:Locate ľádné bliľąí zkuąenosti, coľ je vąak s ohledem na délku jeho působení na taneční scéně a počtu vydaných singlů celkem pochopitelné.
Přiznávám, ľe i já jsem byl jedním z nevědoucích, kterým aľ poslech Rogue otevřel oči. Kdyľ mě na něj kamarád (díky, K1aptcho) upozorňoval, přirovnal jeho sound k bájným Push. Tomu se prostě nedalo odolat! Osobně bych vąak nyní volil spíąe jiný MIKEův projekt, Plasticboy (díky větąí melodičnosti). Ale takové přirovnání můľe být zavádějící. Sám Paul popisuje svůj osobitý styl jako “energický, upliftující a tanečně orientovaný”, jak prozradil v rozhovoru pro Trance.nu. Také přiznal svou náklonost k ostřejąímu trancu. To se potvrdí jiľ po pár minutách poslechu jeho alba. Zhruba první půlminutu zabírá pomyslné ladění rádia (intro, které jste slyąeli uľ několikrát), ale pak se jiľ ve velmi rychlém tempu rozjíľdí titulní skladba Rogue, která naplno odhalí Paulovi hudební schopnosti a poukáľe na vlastní popis svého stylu – energický rytmus, upliftující melodie a mezihry…na parketu to bude opravdu zabiják, o tom není pochyb! Vlastně se dost moľná začnete lehce vlnit i na ľidli… A s pomalu končíčí první skladbou (utíká to v tomhle tempu, to mi věřte) se pomalu dostáváme k prvnímu přechodu. Faktem je, ľe toto album nelze nazvat mixovaným. Skladby na sebe navazují, pravda, ale prolínají se jen v mikroskopickém měřítku, pokud vůbec. ®ádné dvouvteřinové pauzy tedy nečekejte, nicméně to ukazuje na jistou zvukovou nejednotnost. Druhou skladbou je Sobre Saliente vytvořená spolu s Jonasem Steurem. Jonas je jiľ poměrně známou osobností na poli taneční hudby – zkuste si tedy představit, ľe Paul dělal basovou linku a melodickou část… a Jonas k tomu přidal svůj tradiční zvuk a výrazové prvky (nedokáľi to popsat, ale znalci jistě tuąí, Jonas má dost výjimečný a rozpoznatelný sound) a vąe dohromady propojil. Tak si to alespoň představuji dle poslechu. Následuje skladba Escape, první vokálová (“And the world goes on” je pořád víc neľ ticho, pravda? 🙂 ) – nejpve pomalý začátek vąak záhy vystřídá energické tempo basů… melodická linka a chvíle ztiąení a zpomalení, kdy krásně vynikne hlas vokálistky (Susana, neznámá). Ve spolupráci s Kimito Lopezem (daląí producent z portfolia Intuition Recordings) vznikla skladba Placebo. Znovu ľádné velké zdrľování, basová linka naskočí jiľ v prvních vteřinách skladby, zhruba kolem druhé minuty dochází ke (snad jiľ tradičnímu) zpomalení a uklidnění, hlavní hra s melodickou stránkou skladby, pak znovu basy a beaty… Naprosto obdobný koncept má i pátá skladba v pořadí, Absoluum. Dovětek Album Edit znamená, ľe její délka je jen kolem čtyř minut.
Následuje báječný Alcatraz, vytvořený ve spolupráci s daląím djem, který si říká M.I.D.O.R. (Rutger van Bostelen). Nabízí více míst, kde skladba mění tempo a melodie je poměrně zajímavě zakomponovaná do basové linky. Dewdrops of Sunlight je naopak výrazně pomalejąí… tato změna jistě potěąí, zvláą» kdyľ se nejedná o ľádný typický cajdák – krásná melodi, decentní… velmi povedená skladba, bohuľel také pod čtyři minuty, jistě by si zaslouľila jeątě alespoň minutku, dvě. Na osmém tracku, pojmenovaném Spirit, je poměrně čitelný rukopis Menno de Jonga, který přispěl k vytvoření jemňounké melodie s jedním výjimečně nádherným zvukem (skoro bych si tipl na inspiraci z dálného východu – při poslechu mi to snad potvrdíte). Následuje Waterfall, se kterou Paul debutoval – tudíľ můľete snadno srovnat jeho první pokus se zbytkem nové tvorby (prakticky celé album). Já si svůj názor ale nechám aľ do hodnocení. Samburu mi skoro aľ připomíná styl Jonase Steura… ľe by nějaký myąlenkový trust v rámci labelu? 🙂 Hlavním motivem skladby je jakýsi kmenový zpěv, který by mohl pocházet z Afriky. Remorse oproti tomu nepřináąí nic překvapivého a převratného, zřejmě vám ničím v paměti neutkví, naątěstí má také jen něco kolem tří minut. Silver Morning Sun je po hříchu teprve druhou vokální skladbou na albu, tentokrát zpívá Rebekka (pátrání v paměti je zbytečné, tuhle jsme jeątě asi neslyąeli). Předposlední v pořadí je Typhoon, ten jste jiľ jistě také někdy slyąeli (jen si ho moľná nepamatujete), klasický zvuk, klasický střih, ale přijde mi i tak o něco povedenějąí neľ Waterfall. Jetstream, vytvořený ve spolupráci s daląí vycházející hvězdou, Thomasem Bronzwaerem, celé album uzavírá ve stále dynamickém stylu, ale s měkčím zvukem – méně hlučných basů, více melodie.
Toliko tedy k výčtu skladeb, teď mi jeątě dovolte zmínit můj celkový názor. Prakticky chybějící intro a outro je na dneąní dobu poněkud mrzuté, nicméně pokud přihlédneme k tomu, ľe se jedná o Paulův debut, lze nad tím snadno přimhouřit oko. Dovolím si ale vyslovit poněkud kontroverzní myąlenku, snad mě za ni neukamenujete. Jak jsem si vąiml, do skladeb Re:Locate se vkradla jistá neměnná koncepčnost, patrná předevąím v první půli alba – vľdy začíná tvrdými basy a plným tempem, pak zpomalí, rozvine melodii a znovu nasadí basy a dojede do konce. Tato koncepčnost je patrná předevąím v první půli alba, která je díky tomu poměrně stereotypní, nicméně druhá půle je jiľ nabitá mnohem zajímavějąími tracky, ovąem větąinou díky tomu, ľe na nich Paul s někým spolupracoval. Čestnou výjimkou budiľ Samburu, která mě mile překvapila. Ale pořád se nemohu zbavit dojmu, ľe výąe zmiňovaný Vadim Zhukov dal do svého alba více tvůrčích schopností. Nemusíte se vąak bát, po zvukové stránce je Re:Locate bezchybný.
Celkově tedy album Re:Locate – Rogue představuje velmi příjemné překvapení, blesk z čistého nebe a nejspíąe debut roku. Pokud jste fanouąky upliftingu, jistě budete albem nadąeni. Náročný posluchač by snad mohl mít pár výtek k jistému stupni monotónnosti a absenci dramatické gradace v rámci celého alba, ale i tak zůstává Rogue zatraceně dobrým albem. Vzhledem k tomu, ľe se jedná o debutové album mladého tvůrce, můľeme doufat, ľe s daląími pokusy získá více zkuąeností a pokud neustrne na mrtvém bodě neměnného stylu, lze očekávat, ľe se z Paula Moelandse stane v blízké budoucnosti hvězda světového formátu. Obdobně světlý osud zřejmě čeká i na ostatní nadané mladíky z labelu Intuition Records. A pokud chcete, aby měli hoąi do příątího alba co jíst, měli byste vyrazit do nejbliľąího obchodu s opravdovou hudbou.
®ánr: uplifting, progressive, melodic, vocal trance
Label: Galactive
Datum vydání: 17-07-2006
Délka: 74:17
01. Rogue
02. Sobre Saliente (feat. Jonas Steur)
03. Escape (feat. Susana)
04. Placebo (feat. Kimito Lopez)
05. Absoluum (Album Edit)
06. Alcatraz (feat. MIDOR)
07. Dewdrops of Sunlight
08. Spirit (feat. Menno de Jong)
09. Waterfall (Album Edit)
10. Samburu
11. Remorse (Album Edit)
12. Silver Morning Sun (feat. Rebekka)
13. Typhoon (Album Edit)
14. Jetstream (feat. Thomas Bronzwaer)
Rozhovor s Paulem Moelandsem na Trance.nu.