TRANCE.CZ - Elektronická taneční hudba v ČR i ze světa.

Recenze: DJ Morpheus – In My Bag

15.01.2001

Ačkoliv by vám mohlo připadat, ľe jakýsi nový DJ nás chce seznámit s obsahem svého vinylového kufříku, opak je pravdou. DJ Morpheus není ľádným nováčkem na poli taneční scény a proto bychom k této kompilaci sestavené z jeho nejoblíbenějąích tracků měli přistupovat s úctou. Jeho hudební ľivot je neobyčejně bohatý, takľe si pojďme říci jen to nejdůleľitějąí. DJ Morpheus, vlastním jménem Samy Birnbach pochází z Izraelu. Uľ na ąkole začal skládat básně a knihy svých oblíbených autorů překládal do hebrejątiny pod hlavičkou Beatnického hnutí. V polovině osmdesátých let se stává dvorním textařem a zároveň vůdčím zpěvákem kultovní kapely Minimal Compact, jeľ se zaměřovala na jakousi kombinaci taneční a rockové muziky. Skutečně ąlo o významný mezník v dějinách hudby, jelikoľ zájem o tuhle kapelu se začal celkem ąířit. Toho vyuľil chicagský label Waxtrax a dal MC prostor k několika dvanáctipalcům. Po nějaké době se MC rozpadají, hodně muzikantů se vrací zpátky do Izraelu, Samy vąak zakotvuje v Bruselu. Zakládá nový projekt Grusome Twosome, který tvoří spolu s daląími pro taneční hudbu hodně zvučnými jmény. Naąli byste zde francouze Bertrand Burgalata (spolupracoval s Laibach), nora Per Mertinse (Mental Overdrive) a člena známých The Orb – Thrashe. Uľ první singl Hallucination Generation se v roce 1989 stal obrovským klubovým hitem. Teprve v roce 1994 začíná Samy tvořit pod přezdívkou DJ Morpheus a vydávat u prestiľního belgického labelu, orientovaného na taneční scénu SSR. Dostává zodpovědnost při kompilování celé řady tanečních výběrů Freezone. Do dneąního dne vyąlo ąest dílů a uľ v roce 1995 se na dvojce objevili takoví velikáni dneąka jako jsou DJ Cam, T-Power, Photek, Kruder & Dorfmeister, Bob Sinclair a daląí. V témľe roce, po úspěąném moderátorství v Bruselském rádiu, přichází na řadu to, co ho posunulo jeątě více dopředu – první party. Ta se odehrála v Ghentu pod hlavičkou jiného belgického labelu R & S a odpíchla tak Samymu ľivot v klubech a na festivalech čtyř kontinentů. V roce 1998 asistuje při vydávání daląích kompilací – If You Can´t Beat´em, Break´em a Phax´n´Phixion a zároveň se zavírá do studia s novým projektem The Bassbin Twins. Letoąní rok nás DJ Morpheus odměnil kompilací In My Bag. Uľ booklet naznačuje, ľe půjde opravdu o skvosty ze Samyho recordbagu. Vměstnal sem dvanáct skladeb rozdílných stylů. Mihnou se zde downtempové ukolébavky, ale i jazzem hodně ovlivněné a náleľitě rozváąněné skladby, na řadu se dostanou i nějaké ty breakbeaty.

Dosti slov, začínáme listovat v Morpheově kufříku. Některá jména, která při naąí prohlídce zaregistrujeme mi vůbec nic neříkají. Jeątě bych se měl zmínit, ľe tahle kompilace je mixovaná. No, mixovaná asi nebude ten správný pojem. Zkrátka a dobře – Morpheus ji neumíchal jako nějaký regulerní set přes beaty, protoľe by to ani neąlo. Vąechno je otázkou nálady okamľiku a Morpheus citlivě hluchá místa přelepuje zvuky z nastupujících desek. Mezer mezi tracky se moc nedočkáte! Hned první skladba je vlastně jakousi sloľeninou dvou tracků. The New Rotary Connection jsou zastoupeni hitem Hanging Round The Bee Tree, do které je vmontována jeątě jedna v instrumentální podobě – Five Deez (Wow). Ta atmosféra je úľasná. Můľe za to hodně silný a bezchybně nazpívaný muľský vokál, který vás stále udrľuje v napětí. Je jako stvořená do nějakého působivého filmu. Následující hlas rozpozná kaľdý. Trochu mečivý, přitom vąak vemlouvavý hlas Horace Andyho (Massive Attackácká nálepka mu zřejmě jeątě dlouho zůstane přilepena:-) dostane skutečně kaľdého. Zde hostuje v projektu Reggae Disco Rockers díky tracku Baby. Nějak jsem si při tomhle reggae uvědomil , ľe by vůbec neąkodilo, kdyľ by nazpíval nějakou skladbu s UB 40. Jeho typické přeąlapování z nohy na nohu by koncertnímu show potom také sluąelo. Za zmínku daląího důleľitého tracku stojí skladba Ping Pong od Computer Jockeys. Ten název je příznačný. Ono je hrozně jednoduché nasamplovat pingpongový míček a uľ jsem pár skladeb, kdy byly klasické bicí nahrazeny v tu chvíli originálním zvukem míčku, slyąel. Tohle je vąak senzace – míček je zde zastoupen i včetně poskakování na stole, smečích a daląích kouzlech a to vytváří vyjímečný doprovod, kdy dopředu nevíte co míček provede, jak moc schválně chaotické “bicí” zazní a jak soupeř na přihrávku zareaguje. Pokud patříte k té ą»astnějąí skupině lidí, kteří si při poslechu dokáľí v hlavě vypnout jednotlivé stopy záznamu a budete míček ignorovat, přijdete na jednu zajímavost. Základy téhle skladby jako by byly napsány s úmyslem dostat ji do ąkatulky “World Music”. Mohla by se klidně poměřovat s interprety vydávajícími na labelu Nation Records. Celá tahle deska je procházkou po různých stylových náladách. Najdete tu vąechny aktuální styly s vyjímkou minimalistického techna a trance skladeb – ty uľ se Morpheovi do kufříku jaksi neveąly:-). Asi nejvíce jsem se těąil na výtvor Laya Paskina a téměř uľ “praľáka” Matthew “Bushwacky!” B. Skladba Kusekhaya pochází z jejich loňské desky Low Life a i kdyľ je stylově od ostatních desek Morpheova výběru zcela odliąná, jedno je spojuje. Hra se zvuky a nepředvídatelnost zásahu čtyř ąikovných rukou. Deska Low Life představila tyhle dva diskľokeje známého seskupení The End v té nejlepąí formě. Po vzoru pejska a kočičky splácali dort z těch nejlepąích ingrediencí – najdete tu stále populárnějąí techno smíchané s breakbeatem, latinskoamerickými perkusemi, náznaky funku, electro prvky, prostě to po čem v dneąní době prahnou tancechtiví posluchači. Kusekhaya patří k těm klidnějąím, perkusemi prosyceným a bohatstvím zvuků oplývajícím trackům. Skrývá v sobě hodně tajemství a pokaľdé vyzní jinak. Budete se pohybovat ve světě indiánů, kteří hypnotizovaně poskakují kolem svých ohňů. Asi nejvíce se leknete zásluhou desáté skladby J.B. od Soul Center. Hlasový sampl upravený do podoby motorové pily vás musí ąokovat. Objeví se zrovna kdyľ to nečekáte. Syrový zvuk nahání husí kůľi a to nejen zásluhou tolik minimalistického tracku. Posledním dvěma skladbám – Black Science od Nubian Mindz a Let Me Be Weird! od projektu The Electric Funky Afro Sounds dominují dechové nástroje, zejména saxofon v té poslední by dokázal svým výkonem rozhýbat třeba celou Roxy. Je ale fakt, ľe tahle skladba můľe uľ mnohým připadat hodně komplikovaná aľ překombinovaná. V téhle nahrávce se totiľ skrývá totální zvukový chaos!

Zhodnocení: Tuhle desku musíte mít! Je skutečným hudebním koktejlem, poskládaným z mnoha stylů, které DJ Morpheus točí na svých gramofonech. Najdete tu tracky ovlivněné filmovými melodiemi, reggae, ethno, deephouse s funkovými prvky, náznaky jazzu a dýchne na vás i atmosféra klubových nocí. Pokud vás určité skladby nevezmou za srdce hned na poprvé, garantuju vám, ľe se k nim posléze vrátíte abyste si je stoprocentně vychutnali. Jde totiľ o chytře vymyąlené tracky, kde se to hudebními nápady jen hemľí za asistence těch nejmodernějąích a nejąikovnějąích maąinek. Láska k hudbě vyzařuje z kaľdé vteřiny záznamu a odhání tak svojí hravostí vąechny chmury.
Myclick

Monika
Author: Monika