Recenze kompilace Sasha – Invol2ver
Mixkompilace a progressive to dnes mají těľké. To první má v době internetu silnou konkurenci ve volně přístupných livesetech (proč platit za něco, co můľete mít zadarmo?) a to druhé v podstatě vymřelo nebo z nouze zmutovalo do nevzhledného electro-housového kabátku, který jenom potvrdil, ľe tu uľ zkrátka není odkud brát. Tomu vąemu se – zdá se – hrdinně staví matador Sasha, kterého i dnes někteří fans pouľívají jako příklad hvězdy na vrcholu, která se dokázala nezaprodat. Po takřka geniálním prvním dílu Involveru, ve kterém ąirokému obecenstvu svorně padaly čelisti z brilantních, harmonicky vymazlených přechodů a přesně na míru zvolených skladeb, působily zprávy o pokračování tohoto mini-příběhu logicky nedůvěru. Něco takového přece nemůľe být překonáno, ba se to snad ani nemůľe opakovat. Ničemu nepomohly ani zaručené zprávy o dokončení kompilace a následné dlouhé měsíce aľ roky čekání a průtahů, a Invol2ver se tak na chvíli stal jakýmsi elektronickým ekvivalentem “Chinese Democracy”. My jsme se ale, na rozdíl od fanouąků Guns N’ Roses, dočkali, a tak teď konečně můľeme daląí Sashův pokus o oľivení progu řádně naposlouchat a ohodnotit.
A nebyl by to ani Sasha, kdyby opět nehrál hlavní roli jedněmi proklínaný a druhými vychvalovaný Ableton. Co ale před čtyřmi roky budilo pozdviľení, je dnes standardem a ačkoli se ostrovní veterán nedávno také nechal slyąet, ľe se poslední dobou při svém hraní spíąe snaľí napodobovat klasický vinylový styl mixu, na tomto CD obdrľíme poctivou dávku nikterak kreativní digitální sterility. Skladby do sebe sice – i díky notné porci reworkování, kterým Sashův COMA team opět neąetřil – jedna do druhé zapadají jako dobře promazané mechanické součásti, výraznějąí přidanou hodnotou je ale jen kombo Couleurs & Eraser, které navíc trpí jiľ notným opotřebením Yorkových vokálů. Zkrátka fakt, se kterým se musíte smířit: ľádné orgie podobné prolnutí skladeb UNKLE a Pettera z prvního dílu zde nečekejte.
Absence jakéhokoli překvapení je vůbec leitmotivem celého releasu. Apparatova falsetová sólovka “Arcadia” uľ stihla poslouľit hned několika významným kompilacím a 3 roky starý hit “Destroy Everything You Touch” od electro-rockových Ladytron také díru do světa nedělá. V tomto ohledu je zřejmě nejpozitivnějąím tahem angaľování dosud nevydané novinky od izraelských Telefon Tel Aviv, která se objevuje hned v úvodu celého mixu. Nápadité harmonie a povedené vokály dělají své a posluchač tak snadno propadá zdání, ľe se nakonec přece jen bude jednat o velkolepý počin. Předčasné nadąení vąak rychle zbrzdí následná sekvence fungl nových autorských skladeb, které si Sasha – moľná z opravdového sucha na poli proggy music – nechal od svých dvorních skladatelů zkomponovat exkluzivně pro Invol2ver. Poctivé zmiňování jmen vokalistů by snad mohlo naznačovat, ľe půjde o nefaląované zpívánky, posluchač se vąak v tomto případě dočká spíąe nevýrazných vzdechů a podobných neidentifikovatelných hlasových projevů, které pustíte jedním uchem tam a druhým ven a nakonec si ani nebudete schopní zapamatovat, jak kaľdá z trojlístku skladeb vlastně zněla.
Sasha v těchto místech bohuľel projevuje silně netvůrčí práci s bicími a basovkou, které po hříchu zůstávají hlavní zvukovou náplní celé pasáľe – patrně nejslabąího místa celé kompilace. Důvod k radosti ale není ani poté, co se vynoří známé vokály Saschy “chci-připravit-Thoma-Yorka-o-práci” Ringa; nevýraznými perkusemi a celkovou nenápaditostí aranľí byl bohuľel nakaľen i re-edit “Arcadie”, a Sashovi se tak podařilo emotivní originál rozředit v silně průměrnou taneční záleľitost. Lépe si uľ Brit vedl v případě překopávky dívčích Ladytron, kterou díky úspornému, ale efektivnímu (a efektnímu) vyuľití vokálů dokázal úspěąně odliąit od předlohy. Doslova úleva pak přichází s “Couleurs”; konečně se dočkáváme nejrůznějąích zajímavých bubínků a zvuků, které společně s jemně přiąoupnutými vokály “Eraseru” působí po dosavadním festivalu monotonie jako ľivá voda. Dojem kazí jen opětovný povzdech nad tím, co by bylo, kdyby si takto Sasha dokázal vyhrát s novým neotřelým materiálem. Zbylé dva songy pak působí spíąe jako nutné outro, ačkoli předevąím závěrečný edit “Sometimes I Realise” si evidentně dělá ambice na víc. Ve své funkci pozitivního finále ale selhává a zvukově připomíná spíąe nějakou fiktivní, ne přílią vydařenou kolaboraci Markuse Schulze a Gabriel & Dresden z před tří let.
Z celkového vyznění Invol2veru je evidentní, ľe si Sasha vzal přílią velké sousto. Porodní bolesti, které vydání kompilace provázely, jako by se otiskly do výsledného produktu a mix místo impulzivního výtvoru génia okamľiku připomíná spíąe lopotnou, dlouhou, strojově přesnou práci, která vás svojí bezbarevností nenadchne ani neurazí. Kdo ví; moľná, ľe počítačově dokonalé kompozice skutečně jsou budoucností tanečního průmyslu. Moľná, ľe na praskání jehly vinylu a drobné chybky při rovnání desek budou jako na momenty lidskosti v celém tomhle techno-průmyslu se slzou v oku vzpomínat jen nenapravitelní nostalgici. Berte vąemi deseti, pokud jste Sashovými fanouąky a pokud vám ani jedna ze skladeb uveřejněných na obalu alba podle názvu nic neříká. Jestli vąechny trumfy nazpamě» znáte a rádi máte v setu napětí a ľivot, nechte být.
Datum vydání: 08.09.2008
Label: Global Underground
Čas: 72:35
Tracklist:
01. Badger – Intro
02. Telefon Tel Aviv – You Are The Worst Thing In The World (Invol2ver Remix)
03. Rone – Flesh (Invol2ver Remix)
04. Sasha Vs Ray LaMontagne – Eclipse (Ray LaMontagne Vocal Version)
05. Sasha Vs Adam Parker – Lowlife (Adam Parker Vocal Sample)
06. Charlie May – Midnight (Adam Parker Vocal Sample)
07. Apparat – Arcadia (Invol2ver Remix)
08. Home Video – That You Might (Invol2ver Remix)
09. Ladytron – Destroy Everything You Touch (Invol2ver Remix)
10. M83 – Couleurs (Invol2ver Remix)
11. Thom Yorke- The Eraser (Invol2ver Remix)
12. Sasha – 3 Little Piggys
13. Engineers – Sometimes I Realise (Invol2ver Remix)