TRANCE.CZ - Elektronická taneční hudba v ČR i ze světa.

Recenze: System F – Out of the blue ( The Album )

26.03.2001

Dneąním dnem končí mýtus, ľe TrancemasterCZ píąe a recenzuje jenom německou produkci, protoľe jak uľ napovídá název článku, můľete se těąit na recenzi ľhavého debutového alba projektu System F ( www.system-f.com ), coľ německá produkce není, jak jistě kaľdý víte.
System F vznikl v roce 1999, kdy lidé v klubech na západ od nás “trancovali” na skladbu “Out of the blue”. Za projektem stojí velmi známý dj Ferry Corsten ( www.ferry-corsten.com ), 26-letý chlapík z holandského přístavního města Rotterdam. Corsten se věnuje hudbě a tranceu jiľ 8 let, tj. od svých 18 let, jestli umím dobře počítat. Právě skladbou “Out of the blue” se Corsten hodně proslavil a odstartoval tak rovněľ svoji skvělou kariéru dj-je.
Pojďme se ale raději věnovat albu “Out Of the blue”, které vychází v Holandsku právě dnes, 26.3.2001. Jak uľ jsem naznačil, jde o debutové album, které navazuje na singly “Out of the blue” z roku 1999 a “Cry” z roku 2000. Na CD najdeme celkem 13 skladeb v celkové délce 78:51 minuty.
Album otevírá skladba “Lost in motion”, která vám dá jasně najevo, ľe těch skoro 80 minut, které jsou před námi, bude skutečně o tranceu a ne o něčem jiném. ®ádné intro, jak bývá na takových albech zvykem, ale rovnou hodně povedená skladba s “včeličkama” na pozadí. Kdyľ si představím, jak leľím v trávě na louce u lesa, dívám se na modrou oblohu s bílými obláčky, vedle mě leľí nějaká skvělá dívka a hraje nám k tomu “Lost in motion”, tak věřte nebo ne, ale nějak takhle si představuju ráj !. “Lost in motion” není ľádná klubovka, na to není tenhle song tolik tvrdý a akční, ale na poslech je to naprosto ideální skladba.
Uchvácen z první skladby si ani nevąimnu, ľe začíná skladba “Indian summer”, druhá písnička alba. Jak název napovídá, z louky u ąumavského lesa, kde jsme snili s přítelkyní, cestujeme časem někam o 300 a více let zpátky, kdy americký kontinet obývali jeątě indiáni. Takřka celou skladbou nás provází indiánský popěvek neznámé zpěvačky, na pozadí samozřejmě nechybí snivá trance ploąka, to vąe v podobném rytmu jako první skladba “Lost in motion”. Opět jsme v rájí, ale v jiném časovém prostoru. Svět není zkaľený a vąichni se máme rádi, přesně takovéhle pocity ve mně evokuje “Indian summer”.
Moľná si začínáte říkat, ľe snění je sice ok, ale chtělo by to taky nějaký pořádný odvaz. Tak přesně pro vás je tu třetí skladba alba, první hit celého projektu, písnička “Out of the blue”. Hypnotická pulsující trance smaľba, která se mi líbí i teď v roce 2001. Je to, jako byste byli v tranceovém ráji a v tom ráji se konala jeątě Trance Energy pro vyvolené !

Máme za sebou první tři skladby ze třinácti a moľná si říkáte, ľe uľ jsme se odvázali a popřemýąleli o ľivotě a daląí skladby uľ nás ničím nepřekvapí. Óo jak se pletete. Čtvrtou skladbou je takřka osmiminutový kousek “Elevate”, která nás přenese zpátky na začátek 21. století. Nemá cenu říkat, ľe to je naprosto famózní písnička, to musíte prostě slyąet. Exstatické plochy vyąroubované aľ na maximum, pohodový progresivnějąí rytmus, ano, tohle uľ by kluby snesly naprosto v pohodě, ostatně Ferry Corsten tenhle track ve svých setech dost často hraje.
Protoľe od začátku alba jenom tranceujeme a neměli jsme moľnost si ani na vteřinu vydechnout, jistě nám přijde vhod daląí kousek s názvem “Insolation”. V překladu tohle slovo znamená něco jako léčba sluncem nebo slunění. Nikdy jsem sice u moře nebyl, ale představa, jak leľím na nějaké odlehlé pláľi, začíná večer, slunce zapadá, ąumí mořský příboj a nad hlavou poletují ptáci je také dokonalá a nemá chybu. “Insolation” je báječna chill-out skladba, která nás uklidní a zároveň dodá sílu na daląí dávku trance extáze, která na nás čeká v následujících skladbách.
©estka vyąla na druhý singl “Cry”. Tady Ferry Corsten spolupracoval se zpěvačkou Saskii Lie Atjam, která nazpívala tento silný vokál, který opět doplňuje Corstenův typický trance sound.
Mě osobně se tenhle song zas aľ tolik nelíbí, skladby před a po “Cry” jsou rozhodně lepąí podle mě.

Třeba hned následující skladba s názvem “Needlejuice”. ®ádný srdcervoucí vokál jako v “Cry”, ale seriózní, na Corstena dost progresivní sound. Opravdu zajímavé zvuky se povedlo Corstenovi dát dohromady do tohoto podle mě nejprogresivnějąího songu celého alba. ®ádná sladká melodie, moľná ľe takovýmto směrem se bude trance ubírat v daląích letech, docela tomu věřím. “Needlejuice” hraje Ferry taktéľ velmi často ve svých setech.
Daląí písnička v pořadí, “Soul on soul”, je zároveň novým singlem Systemu F a tento singl vychází víceméně ve stejnou dobu jako album. Zatímco na druhém singlu byl ľenský vokál, na “Soul on soul” zazní muľské vokály od Marc Almonda. Trochu mi tato skladba připomíná projekt Green Court a upřímně řečeno, albová verze se mi vůbec nelíbí. Stupidní opakování “soul on soul, soul on soul” mě teda do ľádného ráje jako předchozí skladby nepřivádí. ©koda, ľe je tento song na albu, dost ho kazí podle mě. Co nejrychleji utíkám od “Soul on soul” k daląí skladbě.
A tou není nic jiného, neľ píseň “Exhale”, kterou Corsten sloľil společně s daląím známým holandským dj-jem a producentem Armin van Burrenem. No, věčná ąkoda, ľe např. tato skladba nevyąla jako nový singl místo té trapné skladby “Soul on soul”. Větąina z vás předpokládám “Exhale” zná, takľe víte, jaký maxi uplifting tranceový kousek to je. O kvalitě se polemizovat nedá, nicméně si neodpustím malou poznámku, ľe kdyby nebylo “Exhale” tak moľná aľ přehnaně sladké, byl by to moľná nejlepąí song alba. Takhle je to “jenom” výborný (euro)trance. Zřejmě měl při skládaní skladby větąí slovo Corsten, protoľe Armin van Burren by podle mě takovou přeslazenou melodii nepovolil.

Ve fotbale platí, ľe desítku nosí jenom ti nejlepąí hráči muľstva. Přeneseno na album “Out of the blue” to znamená, ľe nejlepąím kouskem alba je desátá skladba “Solstice”.
Podmanivá melodie, jedinečné trance úrovně vygradované k dokonalosti, to je “slunovrat”, který se Corstenovi váľně povedl. ®ádný průměrný ľenský nebo muľský vokál, ale čistý tranceeee celou dobu. Skladby jako je tato, mě vľdy utvrzují v tom, ľe poslouchám tu nejdokonalejąí hudbu, která na Zemi vzniká. Nejpropracovanějąí, nejkrásnějąí, hudbu která mě přivádí do ráje a díky které nepotřebuju zkouąet nějaké drogy nebo tak něco.
Jedenáctým songem je “Mode confusion”. Je orientovám víc progresivně, je jasné, ľe po “Solstice” musí přijít troąku změna. Asi od páté minuty se to ale pěkně rozjede a opět je to hodně dobrá písnička. V takovém skoro aľ industriálním duchu, ale proč ne ? Alespoň Costen ukazuje, ľe umí dělat i jiné věci, neľ nádherné trance hity.
Předposlední skladbou je 4:20 min. trvající “The Game”. Tady Corsten opět experimentuje se zvuky a výsledkem je takový trance disko hybrid. Je z toho zvuku cítit Holandsko, ale asi tak 7 let staré, je to pomalu takový Technohead’s sound. Jednoduché zvuky, do toho dance basy, opravdu taková easy skladba, hodně netradiční v porovnání se zbývajícími songy.

A jsme na konci trance výletu, poslední, třináctou skladbou je opět “Cry”, tentokráte ale v “unplugged” verzi. Ta je moc dobrá, rozhodně lepąí, neľ v samotmém singlu. Kdybych měl nějaké osobní problémy, tak bych tuhle verzi určitě neposlouchal, protoľe riziko, ľe by mě dohnala k slzám, je hodně velké.
ZHODNOCENÍ: Don’t cry, seľeňte si tohle album, protoľe je to asi to nejlepąí, co v tomto roce zatím vyąlo. Ferry Corsten patří k předním představitelům holadské trance scény a na albu je to hodně znát. Kromě jedné, dvou skladeb, které do alba podle mě přílią nezapadají, je album “Out of the blue” výbornou ukázkou současného moderního tranceu.
TrancemasterCZ

01.
02.