Recenze: Two Lone Swordsmen – Tiny Reminders
6. Duben 1963 – co vám to říká?? Ne, rozhodně vás nebudu zkouąet z nějaké historie. Tohle datum má totiľ význam zejména pro vývoj elektronické hudby! Nedaleko Londýna, v městečku Windsor se zde narodil chlapík, jeľ se nezapomenutelně zapsal do současné podoby taneční hudby. Jméno, které se vyslovuje s úctou, protoľe a» se to můľe zdát neuvěřitelné – je jen málo lidí, kteří udělali tak mnoho pro současnou podobu taneční scény. Dosti superlativů, přichází pan Andrew Weatherall! ®e jste tohle jméno nikdy neslyąeli? Děláte si legraci? Zřejmě vás bude omlouvat snad jen váą věk…
Tak tedy – vąe se začalo odvíjet kolem roku 1988. Andy a jeho kamarádi – Steve Mayes a Terry Farley (druhá polovička Farley And Heller Project) začínají vydávat časopis s názvem Boy´s Own, ve kterém čtenářům představovali novinky ze světa hudby, klubů a fotbalu. Pokud je vám název povědomý, hádáte správně – z těchto nepatrných základů vyrůstá později hodně silné vydavatelství (mimochodem zodpovědné i za úspěch Underworld) – Junior Boys Own. O Andyho talentu svědčí řada desek s velmi dobrými výsledky. Ideální kombinací pro něho byly kytarové partičky jimľ ve studiu překopal zvuk, vysázel taneční beaty, vąechno zahalil do hávu nových, hodně tajemných zvuků, vymyslel silnou melodii a producentským perfekcionismem dovedl desky do těch nejvyąąích míst hitparád. Jeho seznam studiových zásahů je nekonečný. Od roku 1989 kdy měl prsty v singlech Hallelujah pro Happy Mondays a ve World In Motion od New Order jeho sluľeb vyuľívali ti nejlepąí – tedy ono je otázkou, zda to spíąe nebyl on, který je proslavil a bez jehoľ spolupráce by se nikdy nedostali do nesestřelitelných pozic hitparád a nezapomenutelných okamľiků náročných posluchačů. Po produkční stránce se nejvíce předvedl na desce Screamadelica, která se stala legendou nejen mezi rockově laděnými posluchači – taková Come Together ve své desetiminutové úpravě má stále jeątě co říct i dneska.
Následovali skotątí One Dove – i přes svoji popovou tvář prezentovali typicky zasněné Weatherallovské tracky, remixy pro Saint Etienne, The Orb, Bjork a mnohé daląí. Jak uľ jsem řekl – seznam je nevyčerpatelný… Jeho vlastní hudební invence byla také obrovská – v roce 1992 zakládá svůj vlastní projekt, který se mezi undergroundově orientovaným publikem rychle stává fenoménem. The Sabres Of Paradise byly přesným protikladem k jeho tvorbě pro jiné. Jako by se potřeboval vybít a vymanit z přílią vyumělkovaných kliąé, ačkoliv stejně nebyl nikdo schopen alespoň trochu ho kopírovat. Projekt, jehoľ stylovou náplní bylo experimentální techno, tvořili kromě něho jeątě daląí dva členové – Jagz Kooner a Gary Burns. Pochopení pro svoji podivnou hudbu nemohli najít snad nikde jinde neľ u vydavatelství Warp Recordings. Pokud totiľ vydáte desku u které si vąechna vydavatelství »ukají na čelo a odmítavě kroutí hlavou – nikde jinde totiľ skončit nemůľete… Warp je vyhláąeným propagátorem experimentů. Svá útočiątě zde naąli tak podivné existence jako jsou Autechre nebo Richard D. James alias Aphex Twin. Také Sabres Of Paradise se činili a vydávali své tituly plné vzruąení, nervozity a ambientních zvuků jeľ si trpělivě hledaly cestičky k náročnějąím posluchačům. Jednoznačně nejúspěąnějąí se stala skladba Smokebelch jeľ se dočkala několika dílů, z nichľ mě osobně vzala verze v délce bezmála čtrnácti a půl minuty od diskľokeje Davida Holmese. V roce 1995 svoji existenci tohle trio ukončuje, avąak uľ tehdy bylo jasné, ľe Andrew Weatherall se své lásky k hudbě hned tak nevzdá! O rok později tak vytváří nástupnickou organizaci (nejen svým názvem) Two Lone Swordsmen, kde tím druhým do páru je Keith Tenniswood. Debutovali albem The Fifth Mission – Return To The Flight Path Estate. Album s takhle dlouhým názvem vychází kromě Warp souběľně na Weatherallově vlastním labelu Emmissions. Ten byl mimochodem vytvořen pro nové talenty, avąak vzhledem k tomu, ľe měl Andy spoustu vedlejąích aktivit, musel se s existencí své gramofirmy po čase rozloučit. Před vydáním druhého alba Stay Down koncem roku 1998 stíhá jeątě Weatherall vyseknout pár remixů i díky novým hudebním pseudonymům (Rude Solo nebo Lino Squares) pro takové hvězdy jako Etienne De Crecy, Texas, Sneaker Pimps nebo Spiritualized. Vlastní tvorba opět není psána s nějakými hudebními ambicemi – jako by ąlo pouze o jakýsi Weatherallův hudební deník, na kterém se autoři musí vyzpovídat za kaľdou cenu. Po hitutvorných postupech tu není ani památky, spíą je to takový lexikon nových technologií a vyuľívání práce se zvuky. Obklopen nejmodernějąí technikou i starými a mnohými zavrhovanými maąinkami, ze kterých dokáľe vykřesat ty nejpodivnějąí zvuky, vyuľívá moľnosti svého vlastního studia The Rotters Golf Club na maximum. Pokud si chcete uľít opravdové dobrodruľství na internetové stránce ve flashi s hodně zajímavými nápady , klikněte na www. rottersgolfclub.co.uk a uľívejte si nevąední grafiky a vynikajících nápadů!
Uľ sedmasedmdesáté CDčko vydal Warp a jeho název Tiny Reminders patří právě Two Lone Swordsmen. Název (Malá připomínka) skrývá opět pestrobarevnou zvukovou kolekci techno a elektro experimentování. TLS sem vměstnali devatenáct skladeb, některé vąak nedosáhnou stopáľe ani dvou minut. Po úvodním, poněkud hučícím intru (Tiny Reminder No.1) se na vás polinou hodně syrové zvuky, podpořené originálním programováním bicích maąinek. Hojné vyuľívání analogových syntezátorů je v této přetechnizované době celkem příjemným objevováním zapomínané techniky a zároveň ohlédnutím se zpět. Jednoznačně jde o desku, u které zjistíte ľe vąechna pravidla a postupy na které jste byli dosud zvyklí, hodili Andy s Keithem za hlavu a snaľí se o skladby, které postrádají nějakou logiku a řád. Dokáľí si s posluchačem provádět, co se jim zlíbí – ľádné prvoplánové skládačky, ľádné vykrádání samplů, ľádné pracné hledání barev. Hudebním alchymistou se rodí člověk pouze jednou a Andy předvádí kam aľ můľe komplikovaná hudba dojít. Větąinou zaregistrujete ústřední motivy na povrchu kaľdého tracku, ovąem ve spoustě případech (Death To All Culture, Snitches, Tiny Reminder vol.2) je tu jeątě něco navíc. Temné hypnotické hučení, skryté kdesi pod tou změtí electro cvrlikání vás udrľuje jako na jehlách. Nervózní podkresy můľou u slabąích povah vyvolávat aľ zvýąenou agresivitu – takľe opatrně! Přehlídkou různých perkusových doplňků je track Very Futuristic. Opravdu vtipný název, doufám ľe nás takové pojetí budoucnosti přece jen nečeká:-). Zde si uvědomíte poprvé tu stylovou podobnost s ąíleným Aphex Twinem. Po kratąí ambientní odbočce se předvedou TLS s mnohem ľivějąí podobou (Brootle), kde se poprvé objevují breakbeatové bicí. Výrazná jsou zde jakási “nadechnutí”, z kterých je vytvořen daląí nástroj. V originalitě nápadů byl Andrew vľdycky jednička! Neznám větąího hračičku. Nastupující generace muzikantů to má totiľ stále těľąí a těľąí. Mají tu nevýhodu, ľe se narodili o dost později a mezitím uľ byla spousta věcí vymyąlena. Navíc mít před sebou tak nedostiľnou personu, jakou Weatherall je, dost sráľí na kolena. Jako pocta hudebním velikánům a zároveň objevitelům taneční hudby Kraftwerk, pak působí rázný electrobreakbeat včetně německých robotích samplů v tracku You Are… Aľ orbitalovsky znějící Rotting Hill Carnival si můľete při surfování na jiľ zmiňované adrese vychutnat spolu s celkem vypracovanou animací. Tohle album má spoustu tváří. Nejde jenom o drsné skladby plné napětí a záhad. Najdeme tu jak ambientní odlehčení (Forever Verb, It´s Not The Worst I´ve Looked…. Just The Most I´ve Ever Cared), tak třeba taková The Bunker by se mohla při troąe dobré vůle objevit díky rovným beatům v setu nějakého ąikovného houseového DJe.
Zhodnocení: Tiny Reminders je hodně náročnou deskou. Abyste zvládli její poslech musíte mít uľ něco za sebou, protoľe jinak jí vzteky odhodíte! Hodně komplikované rytmy, syrové zvuky a analogové syntezátory, to vąe si tu jede podle vlastních prográmků, vzájemně se doplňuje a výsledkem jsou nestandardní tracky jeľ si nezakládají na zaujmutí posluchače laciným podbízením. Weatherallovy zkuąenosti jsou nezvratné a tak si můľe dovolit s posluchačovými vjemy manipulovat. Ideální pro toho, kdo rád objevuje nové experimenty a label Warp pro něho znamená zásobárnu kvalitní muziky, na které se podepsaly hodiny a hodiny strávené při laborování ve studiích.
Myclick