Rozhovor se Spark7 o trancové hudbě, scéně na ostravsku a eventu Momentum
Jak jsme Vás nedávno informovali, trance se vrací zpět do klubu Fabric prostřednictvím eventu Momentum a my jsme si nenechali ujít příležitost a vyzpovídali jsme hlavního protagonistu akce, kterým je Petr Leško alias Spark7. Ten se pohybuje ve světě elektronické hudby 15 let, má tedy co nabídnout.
Ahoj Petře, v současnosti se zaměřuješ zejména na projekt Avenue One, ale na akci Momentum vystoupíš pod svým starým trancovým aliasem Spark7. Jedná se o mimořádnou příležitost nebo se k tomuto svému sólovému projektu budeš stále čas od času vracet ať už formou DJingu nebo hudební produkce?
Ahoj, projekt Spark7 stále existuje a nikdy nebyl oficiálně ukončen. Avšak vzhledem k tomu, že se v posledních letech v produkci primárně zaměřuji na Progressive House, zatím jsem neměl důvod vracet se k tomuto projektu z produkčního hlediska. Nicméně možná někdy v budoucnu dostanu chuť vytvořit pro tento projekt něco nového. Pokud jde o DJing, vyrostl jsem na žánru Trance. To znamená, že vždy, když bude příležitost, rád si zahraji jako Spark7. Jsem rád, že Momentum představuje takovou příležitost.
Co sis pro nás připravil a čím bude tvé vystoupení ve Fabricu zvláštní? Co pro tebe znamená žánr trance? Je někdo ze zástupců trancové scény, kdo tě mimořádně inspiroval?
Tato akce bude pro mě především nostalgická. Rád bych si zahrál řadu největších hitů z doby, kdy byl pro mě Trance vysoce kreativním žánrem, doby, kdy vznikaly nesmrtelné melodie a vokály, a to konkrétně mezi lety 2008 a 2014. Trance z tohoto období pro mě představuje spoustu vzpomínek a zážitků. Tehdy byl Trance plný nových, inovativních nápadů. Pamatujiu si, že v té době jsem obdivoval hudbu od interpretů jako Mat Zo, Arty, Above & Beyond, Marcus Schossow, Jason Ross, Omnia, Estiva, Andy Moor a mnohých dalších.
Ve Fabricu jsi vystupoval nespočetněkrát. Co pro tebe osobně znamená klub Fabric? A je nějaká akce zde konaná, která ti utkvěla v hlavě a dodnes na ní rád vzpomínáš?
Fabric je pro mě mým „klubovým domečkem“. Hrát ve Fabricu považuji za velmi osobní záležitost. Vždy se těším na příležitost zde vystoupit, a nyní své vystoupení očekávám s ještě větším nadšením, protože budu mít možnost opět si zahrát Trance, žánr, který jsem v poslední době nehrál příliš často. Hraní ve Fabricu je pro mě jedinečné tím, že na parketu nevidím jen neznámé tváře, ale spoustu svých přátel, což znásobuje celkový zážitek. Významnou událostí, která mi zůstala v paměti, je minulý, tedy první ročník akce Czech DJ Gathering v roce 2023. Tento event má vynikající koncept, nabízí platformu DJs z různých žánrů elektronické taneční hudby a svou rozmanitostí mi připomíná Amsterdam Dance Event. Hlavním centrem této akce byl právě klub Fabric.
Jak je to teď s elektronickou scénou na severní Moravě? Co zde nejvíce frčí a jak tamní publikum vnímá elektronickou hudbu?
Z mého pohledu se zdejší scéna nejvíce soustředí na styl Drum and Bass, který je do jisté míry doplňován Technem. DnB je zde oblíbené už mnoho let – dalo by se říci, že v přeneseném slova smyslu je zde DnB již tradicí. Bylo by skvělé, kdyby se v příštích letech na severní Moravě podařilo rozšířit takovou popularitu i mezi další hudební žánry.
Co bys změnil na elektronické taneční scéně, kdybys měl neomezenou moc? Co ti na české scéně nejvíce vadí a naopak co ti dělá největší radost?
Mým přáním je, aby se ve světě hudební produkce nestavěly bariéry kreativity či se neuplatňovaly jednotné „standardy“ pro skladby určené pro různé platformy, které mají za cíl maximalizovat zisk a počet poslechů. V současnosti je to tak, že nejefektivnější cestou k monetizaci je tvorba hudby trvající 2-3 minuty – což je pro mě příliš krátká doba na to, abych si hudbu dostatečně užil. Za tak krátký čas není mnoho prostoru na nějaký propracovanější vývoj skladby. Pokud jde o českou scénu, velmi bych uvítal, kdyby zdejší DJs a producenti více spolupracovali. Věřím, že právě v tom by mohla být síla k dosahování větších úspěchů. Taková spolupráce by mohla vést ke vzniku významných projektů, které by zvýšily popularitu elektronické taneční hudby v ČR a možná by dokonce motivovaly ty, kteří dávají v “pocovidovém” období přednost pátkům stráveným na gauči u televize, místo času tráveného jakýmkoli druhem kulturních akcí.
Vraťme se zpět k Spark7 produkci. Jaký byl tvůj úplně první release a jak na něj dnes vzpomínáš? A které tvé skladby se ti podle tvého názoru nejvíce povedly a jaké skladby zaznamenaly největší úspěch ať už u publika, u DJs nebo v prodejních žebříčcích?
Vzpomínám si na to pouze matně, jelikož to bylo v roce 2009, což je už nějaký ten pátek zpět. Moje první skladby jsem vydával pod labelem CandyRush-Music, který dnes už nefunguje. Bohužel z internetu zmizely i ty tracky, takže po takové době si již přesně nevzpomínám, který ten track vyšel nejdříve. Jednou z možností je skladba FataMorgana. První velký úspěch jsem zaznamenal s trackem „Lightness“, který mi umožnil splnit si sen – objevit se v show Armina Van Buurena, A State Of Trance. Vzpomínám si, že se tehdy skladba dokonce dostala na 17. místo v trance žebříčku na Beatportu. Rád bych zmínil i další skladby, jako jsou Senses, Insania, Night Drive, nebo spolupráci s producentským duem Aurosonic a zpěvačkou Sarah Russell – Touched By An Angel.
Pocházíš z Frýdku-Místku. Zde vyrostl mimo jiné i velice úspěšný uplifting trance DJ/producent Ronny K. Co to tam dýcháte za vzduch a pijete za vodu? Dokážeš si nějak vysvětlit, proč zrovna Frýdecko-Místecká škola vychovává takové trancové talenty?
Z Frýdku-Místku mimo jiné pochází, pokud se nepletu, také kolega DJ a producent BluEye. Nicméně opravdu si netroufám říct, co za tou “líhní producentů” stojí. Možná je to ideální poměr čerstvého vzduchu z Beskyd a toho industriálně upraveného z Ostravy.
Už se ti podařilo splnit mnoho cílů v oboru DJingu a hudební produkce. Co je tvá další meta? Čeho bys chtěl dosáhnout nyní? Jaké jsou tvé hudební sny?
V současné době se zaměřuji hlavně na dosahování úspěchů s projektem Avenue One. Naším cílem je pravidelně vydávat naši hudbu na labelech jako jsou Anjunabeats nebo Colorize. A začíná to vypadat velice pozitivně. Doufáme, že tato snaha přinese výsledky i ve formě pravidelnějších bookingů jak v Česku, tak v zahraničí. Věřím, že pokud vytrváme, tak to vyjde.
Co je tvým povoláním? Čím se živíš, a dá se říct, že tě tvá práce baví a naplňuje?
Práce mě rozhodně baví a naplňuje, protože má práce je hudební producent a zvukař ve firmě specializující se na výrobu televizních a rádiových reklam, a částečně také filmovou produkcí. Dalo by se říct, že je to přesně to povolání, o kterém jsem vždy snil.
Jakou hudbu si rád poslechneš ve svém soukromí, když se zrovna nevěnuješ produkci?
Hudba, kterou si rád poslechnu, se často mění podle nálady, aktuálních okolností a událostí v mém životě. Když neposlouchám progressive house nebo organic house, což jsou žánry, kterým se věnuji i ve své produkci, rád poslouchám hudbu umělců jiných žánrů, jako Rival Consoles, Lord Huron, Sophie Ellis-Bextor, Django Reindhardt (jehož hudbu jsem si zamiloval hlavně díky české PC hře Mafia), Coldplay, stejně jako množsství hudby žánrů Lofi Hip Hop, Synthwave, a hudbu z 80. let.
Mohl bys nám říci něco o HouseGen? Jak to celé vzniklo a co je účelem projektu? Kdo za ním stojí a kam to celé směřuje?
HouseGen je projekt, který jsme spustili s několika blízkými přáteli, když nás napadlo, že bychom společně mohli pořádat různé akce a přispět k oživení klubové a částečně i festivalové scény na severní Moravě. V minulosti se nám podařilo do klubu Fabric přivést umělce jako jsou Ferreck Dawn, David Penn nebo Sam Divine. Časem jsme dokonce založili rádio pod stejným jménem. Hlavní představitel HouseGenu je DJ Daddy Adams, který by o projektu dokázal vyprávět ještě podrobněji. Nicméně doufám, že jsem alespoň stručně přiblížil tu hlavní myšlenku.
Je něco, co bys chtěl závěrem vzkázat našim čtenářům?
Pokud byste se rádi vrátili o pár let zpět, kdy vznikaly ty největší trance pecky, které se dodnes stále remixují, protože jsou nepřekonatelné, tak určitě doražte do Fabricu na Momentum! Tam zažijeme to společné propojení, tu obrovskou energii plnou emocí a euforie. Budu se těšit!
Děkujeme za rozhovor a přejeme i nadále mnoho skvělých úspěchů v tvé kariéře.
Napsat komentář: