Sasha – Airdrawndagger
I kdyľ si moľná budete myslet, ľe po dvou a půl letech psaní článků a recenzí pro trance.cz se tato činnost nutně musí stát rutinou, někdy nastane situace, kdy vám takřka vąechny zkuąenosti získané kaľdodenní praxí jsou k ničemu. Někdy se totiľ stane to, ľe se objeví něco, co je od větąiny toho předchozího tak odliąné, ľe to změní vaąe obvyklé postupy. Debutové album populárního britského dj-je Sashy nazvané “Airdrawndagger”, které po x letech slibování konečně přichází, je přesně ten případ. Snad ľádné jiné album jsem před psaním recenze neposlouchal 15x, ano čtete dobře, nejméně patnáckrát jsem si album pustil, neľ jsem se odváľil vůbec se pustit do recenze. Ono totiľ recenzovat Sashu není jen tak a doteď si nejsem jistý, jestli zrovna já jsem tou pravou osobou, která by se o to měla snaľit. Moje záliba v jiném neľ zrovna anglickém pojetí taneční hudby je zřejmá, nicméně do recenze jsem se jiľ pustil, tyto řádky toho budiľ důkazem. Pokud jste na tom podobně jako já (a já jsem přesvědčen, ľe takových je vás hodně), berte tuto recenzi jako povídání o hudbě, s kterou jste se dodnes nejpíąe nesetkali a pravděpodobně ani jen tak nesetkáte. Ostatně myslím si, ľe i ti, kteří se hrdě hlásí k anglické odnoľi taneční hudby, budou albem “Airdrawndagger” překvapeni a to nemálo.
Nejprve si ale pojďme řici pár slov a autorovi alba, o Sashovi. I dnes se najdou tací, kteří si pletou anglického dj-je Sashu s německým pop zpěvákem Sashou. Tito dva se svého času pomocí právníků hádali o své jméno, ale jak to vypadá, nevyhrál ani jeden, umělecké jméno Sasha pouľívají dodnes oba. Sasha z britských ostrovů se narodil zhruba před třiceti roky v malém městečku ve Walesu. Od mládí inklinoval k hudbě, zejména k hraní na klavír (i kdyľ moľná jej k tomu nutili rodiče, ale v tomto případě zapla»pánbůh za to). Jiľ od svých dj-ských začátků se Sasha liąil od ostatních tím, ľe hrál více melodickou, jinou hudbu neľ ostatní dj’s, kteří hráli v Anglii v té době populární US house, apod. Hvězdná kariéra odstartovala někdy v době kolem roku 1997, kdy se Sasha stal rezidentem klubu Renaissance a kdy se seznámil s Johnem Digweedem. Společně vydali dvě kompilace, “Northern Exposure” a “Northern Exposure III: Expeditions”, kterých se po celém světě prodalo více neľ milión kopií. Následně získala dvojice Sasha / Digweed rezidenturu v klubu Twilo v New Yorku, USA. Těch úspěchů a zajímavostí z historie Sashy se nabízí opravdu pestré mnoľství, např. tvorba hudby k počítačové hře Wipeout 3, dále velký hit Scorchio vytvořený s Darrenem Emersonem (bývalý člen Underworld) a tak dále a tak dále. Sasha toho skutečně dokázal hodně (viz. podrobná biografie TADY), neľ se stal tak slavným, přesto se dodnes najdou lidé, kteří si jej pletou s jeho německým klonem, případně je Sasha jako dj / producent dosud neoslovil. Mě osobně Sasha oslovil aľ se skladbou Scorchio, předtím jsem jej vůbec neznal, ano je to ostuda, ale je to tak, v době kolem roku 1999-2000 jsem měl za bohy Cosmic Gate, DuMonde a spol., a rozhodně se za to nestydím, ostatně také není zač se stydět .)
Album “Airdrawndagger” je debutovým albem Sashy. V minulosti vydal několik kompilací, album sloľené z vlastní hudby nikdy. I kdyľ ono to s tou vlastní tvorbou není ani na “Airdrawndagger” tak stoprocentní. Sasha si totiľ k tvorbě alba přizval producenty Jamese Holdena, Junkie XL, Charlieho Maye (Spooky) a zvukového inľenýra Simona Wrighta. Vąichni tito výąe jmenovaní pánové měli být dostatečnou zárukou kvality, Sasha se nechtěl spojovat s ľádnou populární zpěvačkou, moľná právě proto, ľe to tak dnes dělá větąina umělců, kteří se tímto zpravidla snaľí na známé jméno nalákat daląí koupěchtivé poslouchače. Sasha se vyjádřil ve smyslu, ľe nahrávání alba bylo tou nejtěľąí etapou jeho hudební kariéry, já po těch 15+ poslechnutích jiľ vím, jestli si Sasha vymýąlel, nebo jestli lze jeho slovům věřit. Zatím ale neprozradím .) Na stránkách, které byly v souvislosti s vydáním alba spuątěny na adrese www.djsasha.com, se můľete mj. dočíst o čem album zhruba asi tak bude. Upozorňuji na to proto, ľe někdo by moľná od alba čekal progresivní trance, sem tam nějaký breakbeat, tedy to, co Sasha prezentuje ve svých setech. Toto vąechno na albu samozřejmě najdete, ale kromě toho je album rovněľ plné downtempa, chill-outových zvuků (toho progressive rytmu tam zase tolik není) a dohromady tvoří hudební koláľ, kterou nejde zařadit do jednoho či dvou stylů. Snad jen můľeme konstatovat, ľe album “Airdrawndagger” je elektronická hudba. Jaká elektronická hudba přesně to je a jestli stojí za to ji poslouchat patnáctkrát, jako jsem učinil já, to se dozvíte z následujících řádků.
Na Sashových stránkách je mimo jiné popsána i zajímavá historka, která se Sashovi přihodila letos v březnu na Miami Winter Music Conference. Kdyľ tam před lidmi z hudební branľe hrál svůj set a začlenil do něj několik skladeb z alba, znuděné hlavy hudebních profesionálů se prý rázem pozvedly a s poslouchaly, jaká hudba se to line z reproduktorů, tolik je skladby od Sashy zaujaly. Album, jehoľ 11 skladeb je poskládáno v jeden nepřeruąovaný mix, má celkovou délku 68 minut a 25 sekund. Úvodní píseň “Dremples” jiľ svojí délkou naznačuje, ľe půjde jen o intro, jakési uvedení do alba. Uvedení je to ovąem náramné, kdyľ jej srovnám s intry větąiny jiných alb, např. německé trance a hard trance produkce, tak je to něco naprosto diametrálně odliąného. Na intro plynule navazuje druhý song, “Mr Tiddles”, který je ve stylu downtempových beatů a který je stejně jako úvodní intro plný zvuků, o kterých jsem ani nevěděl, ľe existují (ukázka). Ano, jiľ tady, po dvou skladbách, začínám tuąit, ľe tohle album nebude jen tak obyčejné. Ve čtvrté minutě se do onoho downtempa přidají krásné tranceové plochy, je to jako zpomalená tranceová vrtulka, zpomalená proto, abychom si ji mohli náleľitě vychutnat (nebo chcete li vyxutnat, jak s oblibou píąí někteří jedinci v naąem diskusním fóru). “Magnetic North” jiľ tak plynule nenavazuje, resp. nenavazuje vůbec, zde byl pouľit klasický postup, tj. jedna skladba skončí a druhá začne. Stále pokračujeme v onom na počátku nastaveném opravdu klidném tempu, které musí polaskat na duąi opravdu kaľdou alespoň trochu citlivou duąi. V druhé polovině skladby se přidávají daląí úľasné tranceové plochy (ukázka) a já si poprvé říkám, ľe kdyby bylo celé album takové, tak budiľ, sice by zde nebyla ľádná skladba se souvislým beatem, a přesto by to za to stálo.
Bez pravidelného, a» uľ progresivního, houseového či tranceového rytmu je i “Cloud Cuckoo”. Tato skladba je více deepovějąí, je říznutá breakbeatem, který Sasha rád hraje ve svých setech. Hrozně moc se mi zde líbí ten breakbeatový rytmus, kdybyste v mých Sennheiser sluchátkách slyąeli, jak mocně mi tu odfukují výąky, no nedá se to ani popsat. Precizně odladěný a vybrouąený zvuk, jako ten nejčistąí křią»ál. Kdyľ jsem se kamarádovi svěřoval, ľe takovou hudbu jsem jeątě nikdy neslyąel, bylo mi řečeno, ľe něco trochu podobného můľu nalézt v skladbách od Orbital, tak uvidíme, třeba nakonec začnu poslouchat i je. “Immortal” je čistě breakbeatová skladba, ale i tak je docela agresivní / progresivní. Zas tolik se mi tenhle song nelíbí. moľná je to tím, ľe jsem namlsán krásnými melodiemi ze začátku alba, kdo ví. V poslední minutě se ale i tohle rozjede, předevąím díky zajímavým zvukům, které dodají písni ten správný lesk a glanc. Vąechny budoucí posluchače alba musím upozornit na jednu věc. Album je docela náročné na poslech a skutečně si jej musíte pustit alespoň 5x – 10x, aby jste začali rozeznávat skladby z první poloviny, já jsem si po prvních dvou poslechnutích pamatoval jedinou skladbu, ostatní se mně spojily v jeden celek. “Fundamenta” je nejdeląí skladbou na albu, má více neľ devět minut. První čtyři minuty jsou hodně deep, hodně breakbeat a jak jsem napsal výąe, bez vícenásobného poslechu vám nejspíąe budou splývat s předchozími skladbami. Ten pravý ráj přichází zhruba od 29. minuty, kdy se se přidají tajemné sci-fi zvuky, opět doprovázené mohutně odfukujícími výąkami, tak dokonale znějící výąky jsem jiľ dlouho neslyąel (myąleno v rámci celého alba, nejen v této skladbě). Ale ani tímto “Fundamenta” zdaleka nekončí, vąak má devět minut, na to nezapomínejme. V posledních třech minutách se rozezní úchvatná tranceová melodie, která dokazuje, ľe trance si lze uľívat i bez pravidelných beatů (ukázka). V tomto je Sasha skutečně jedinečný a jeho skladby jsou zatím vysoce originální a inovativní směsicí breakbeatu, tranceu, downtempa a příbuzných stylů. Má to z kaľdého stylu něco a věřte mi, ľe byste na tuhle hudbu tancovali, rozhodně nejde o něco, při čem by jste usnuli, i kdyľ myslím, ľe i do takového stavu se dá s albem “Airdrawndagger” bez problémů dostat.
“Boilerroom” se stále drľí breakbeatu, Sasha musí opravdu tenhle styl milovat, kdyľ mu věnoval více neľ polovinu alba. “Boilerroom” je asi nejvíce deepovou skladbou alba, pokud mám vybrat skladbu, která mě na albu nejméně oslovila, je to asi tohle, by» zase, v posledních dvou minutách je to úplně odliąné!, jakmile se naplno rozezní vąechny zvuky, které Sasha a jeho spolupracovníci pilovali více neľ rok, nedá se linoucímu se zvuku vytknout jediná věc, nezazní tu jediný nepovedený zvuk, tak moc k dokonalosti je skladba ve své druhé polovině dotaľena. Takľe “Boilerroom” se mi moľná nelibí ve svojí první polovině, v té druhé se ale vąe vynahrazuje. Osmička je moje ą»astné číslo a osmá v pořadí je i skladba “Bloodlock”, skladba, která se mi z alba líbí na oplátku nejvíce. Ptáte se proč? Chcete vědět, proč práve “Bloodlock” je tou skladbou, kterou si bezpečně budete pamatovat po prvním či druhém poslechu, chcete vědět proč díky této skladbě budete nuceni pouątět si album tolikrát jako já? Prozradím vám tedy ono tajemství. Skládá se ze dvou částí. Jedna se jmenuje James Holden a tou druhou je pravidelný tranceový rytmus. Ano, po více neľ 40 minutách se dočkáváme klasické tranceové skladby se vąím vąudy. Přiznám se, ľe kdyľ jsem album poslouchal poprvé, byl jsem hodně zmatený a aľ kdyľ zazněla tahle píseň, poprvé jsem se na albu chytnul. Při daląím poslouchání jsem se postupně chytal i na daląích skladbách a chcete vědět jak jsem na tom dnes? Dnes na mém neviditelném hudebním náhrdelníku, který nosím ve své hlavě, visí jako ozdobné korálky vąechny skladby z alba “Airdrawndagger”. “Bloodlock” se mi nesmazatelně vrylo do paměti, představte si ten nejúľasnějąí trance, s přenádhernou basovou linkou, poměrmě jednoduchou, ale o to dokonalejąí melodií (ukázka) a to vąe si dejte dohromady s tím, jak kvalitním zvukem se tohle album vyznačuje. Výsledkem je ne křią»alově, ale diamantově vybrouąený tranceový démant, jenľ rozzáří kaľdou duąi, která se mu postaví do cesty.
“Requiem” následně poté působí, jako by jste se ocitli někde v jiném světě, opět kosmicky ultračistý zvuk, kde to prostě nezaąumí, zvuk, při kterém si budete myslet, ľe umíte lítat. Nevím, jestli jsou ony zvuky, které se ozývají kolem 54.minuty, z klavíru, nebo z něčeho jiného, zato ale vím, ľe ten kdo je stvořil, musí být naprostý hudební virtuóz a hudba pro něj musí znamenat opravdu vąechno (ukázka). Opravdu nepopsatelné jsou obě tyto skladby, “Bloodlock” i “Requiem”, a ač je kaľdá v zcela odliąném stylu, hodí se k sobě jako Romeo k Jůlii. Kdyby album nyní skončilo, byl bych s ním maximálně spokojen, ale ono jeątě nekončí, Sasha si pro nás připravil jeątě dvě písně. “Golden Arm” je po “Bloodlock” druhou a zároveň poslední skladbou s pravidelným beatem, by» nyní to není ani tak trance, jako spíąe sympatický house ve sviľnějąím tempu (ukázka). Skladba je protkána optimistickou náladou, jako by Sasha chtěl říct “no tak no tak, já vím moc dobře, ľe jsem vás těmi předchozími skladbami dostal na kolena, ale přesto, neberto to tak váľně, je to jen hudba, tak se zase pěkně seberte a pojďte si zatančit na pohodový housík” :o) Podaná paľe se skutečně hodí, protoľe já jsem na kolenou opravdu byl a nevidím důvod, proč by tomu ve vaąem případě mělo být jinak. “Wavey Gravy”, poslední track alba, je zároveň pilotním singlem z alba, zrovna dnes jsem jej slyąel na Rádiu 1, kdyľ jsem stál v nechutné zácpě v centru Prahy. Těch sedm a půl minuty ve společnosti Sashy mii uběhlo velice rychle, takľe i díky Sashovi se dala ta dopravní zácpa zvládnout .) Zde se Sasha vyřádil ve svém klavírním umění, pokud tedy mačkaly klavír skutečně jeho prsty, ale vzhledem k Sashově klavírní průpravě z mládí toto vidím jako vysoce pravděpodobné. Opět jsme se vrátili do zasněného tranceového breakbeatu, mistrně okořeněného jiľ zmiňovaným klavírem a táhlými tajemnými zvuky jakoby z jiných civilizací (ukázka). Tak, pohádka končí a jsme na konci alba. Je to aľ neuvěřitelné, jaký smysl pro detail Sasha má, ale i poslední minuta alba je neskutečně propracovaná, jednotlivé nástroje pomalu ztiąují svoji hlasitost, aľ je nakonec úplné ticho a vy stále nemůľete uvěřit, ľe album jiľ skončilo. Dokonalý mix, zvláątě kdyľ se do toho ticha začne ozývat ptačí ątěbetání za otevřeným oknem, ale tohle uľ na albu nenajdete, to uľ je jiný příběh, příběh z reality …
ZHODNOCENÍ: Co dodat? Řečeno bylo skoro vąe, “Aidrawndagger” je výpravnou cestou do krystalicky čisté a propracované elektronické taneční hudby, přičemľ je poskládané z hned několika stylů, z breakbeatu, downtempa, chilloutu, ambientu, tranceu a houseu a moľná jsem jeątě na něco zapomněl, “Airdrawndagger” rozhodně nepatří mezi alba, která jdou zařadit do nějaké ąkatulky. A je to tak dobře. To, ľe aľ na počátku srpna album vyjde, ľe si jej máte sehnat, to psát nebudu, to je myslím kaľdému jasné. Doporučím vám jen jedno, mohu-li. Aľ budete album poslouchat, vypněte svůj mozek, nechte jej odpočinout si od kaľdodenních starostí, za odměnu se vám roząíří hudební obzory, o kterých jste si doteď moľná mysleli, ľe uľ se vám roząířit nemohou.
Tracklist:
01 – Dremples 01:23
02 – Mr Tiddles 04:53
03 – Magnetic North 05:17
04 – Cloud Cuckoo 08:26
05 – Immortal 04:54
06 – Fundamenta 09:13
07 – Boilerroom 07:04
08 – Bloodlock 07:53
09 – Requiem 06:08
10 – Golden Arm 05:45
11 – Wavey Gravy 07:29