TRANCE.CZ - Elektronická taneční hudba v ČR i ze světa.

Reklama



Schiller – Weltreise

08.11.2001

O tento projekt jsem se začal zajímat poté, co jsem měl moľnost slyąet jejich skladbu Das Glockenspiel v remixech od Humate a Dj Tiesta z jejich prvního debutového alba Zeitgeist, které vyąlo v roce 1999. Obsahovalo jeątě několik velmi povedených skladeb a to například : Liebesschmerz a Ruhe. Singl Das Glockenspiel v Humate remixu vyąel spolu s daląími remixy právě tento rok znovu.Tyto remixy byly troąku progresivnějąí, ale oba si částečně zachovávaly rysy původní skladby a dost se mi líbily. Začal jsem tedy schánět kde se dalo, aľ jsem narazil na poslední album Schiller s názvem Weltreise. Projekt Schiller tvoří pánové Christopher von Deylen a Mirko von Schlieffen. Své věci vydávají na labelu Zeitgeist, coľ je podlabel Polydoru, který vlastní Universal Music. Na nahrávání své desky si pozvali hned několik zajímavých lidiček (Kim Sanders, Otto Sander), kteří se postarali o vokály a je třeba hned na úvod říct, ľe se jim to povedlo na jedničku.

Schiller & Heppner – ajtakrajta asi nám ujel autobus …
K albu jsem přistupoval s rezervou, přece jen němčina je dosti ostrý jazyk a na převáľně chill-outovém albu jsem si jí nedovedl dost dobře představit. Musím ale konstatovat, ľe album jako celek mě mile překvapilo. Němčina je sice slyąet, ale vľdy jen v úvodu skladeb a potom uľ jen v úvodním intru, vokály v jednotlivých skladbách jsou totiľ nazpívány v angličtině. Album, které díky tomu, ľe jsou skladby do sebe vmixovány, tvoří perfektní kompaktní celek, který se náramně dobře poslouchá třeba po návratu s párty a nebo před spaním. Cédečko otevírá track Der Anfang, coľ je vlastně takové intro ve kterém vás srdečně vítá německy ľenský hlas. Je poněkud podivné, ľe na jejich prvním albu, které jsem slyąel později, je zcela totoľné intro, ale dál uľ vąechna podobnost mizí a máme tu regulérní novou věc. První opravdový track, který na intro plynule navazuje se jmenuje Distance a vokály obstarala uľ zmíněná Kim Sanders. Určitě vás u téhle věci osloví krásně vysoký a čistý vokál a hned si říkáte, ľe pokud se celé CD ponese v tomto duchu, tak je tu jedno z mála cédéček, které neobsahuje jen jeden či dva hity a zbytek tvoří pouze vycpávky narychlo splácané. Naątěstí to v tomto případě rozhodně nehrozí a CD opravdu tvoří parádní celek od začátku aľ do konce. S hlasem této zpěvačky se setkáte jeątě v jedné věci na tomto albu, takľe kdyľ zhruba po sedmi minutách bude track končit, tak nemusíte být smutní, ľe uľ její hlas neuslyąíte.

Christopher von Deylen, Heppner a Mirko von Schlieffen – to nám
nikdo nemohl říct, ľe v tom bazénu není voda ?

Před začátkem daląího tracku tu je menąí proslov a uľ se přidává tiąí zasněný ľenský vokál a začíná skladba Dream Of You, kterou můľete slyąet i na frekvencích Českých rádií. První známějąí věc z téhle desky. Zajímavě zabarvený citlivý vokál zpěváka Heppnera, občasné filtry na hlasu a sviľnějąí rytmus dělají první rychlejąí věc na tomto albu. Zasněný vokál ze začátku skladby je zde naplno slyąet a dokresluje tuhle skvělou věc. Po doznění posledních tonů, které se ztrácejí v ozvěně, zaslechnete zkreslené “schiller” a to je znamení , ľe začíná instrumentální věc, která nese stejný název jako samotná kapela. Track číslo čtyři se tedy jmenuje Schiller a je to pohodové piánko, které někdy jen tiąe doplňuje a jinde je zas zřetelně slyąet, prostě pohoda s parádním rytmem, který ke konci utichá a začínáte slyąet rolničky či zvonečky, které zvěstí daląí track a druhou známějąí věc, kterou je skladba Ein Schoner Tag.Tahle věcička je vytvořena ve spolupráci se zpěvačkou pod pseudonymem Isgaard a jak jinak je to opět trefa do černého. Melodie, postupně víc a víc zdůrazněná je náhle přeruąena slovy “ein schoner tag” a pak to začíná. Vokál operní pěvkyně a rytmus se vrací, aby později uľ i s hlasem vytvořil jakýsi epický příběh. Parádní spojení, které má dobrý nápad dát dohromady operní zpěv se zajímavou a podmanivou melodií. Tady se nejvíce projeví cit pro rytmiku a následné vyznění celé skladby. Rozhodně tahle věc nedopadla nijak kýčovitě o proti skladbám kde uľ jsem podobné spojení mohl slyąet. Tuhle skladbu si dovolím označit jako nejlepąí nápad celého alba. Pátým trackem, který začíná jak jinak, neľ německý proslov je skladba Traume. Zpočátku uslyąíte sborový zpěv jak někde v kostele. Vůbec větąina začátků skladeb od Schiller je hodně zajímavá a nápaditá. Temné bubny a první tony jakýchsi píą»al a pravidelný rytmus, který se přidává vede dál tento track. Tahle věc mne nijak moc nevzala, ale nemohu říct, ľe by na albu byla zbytečná, uľ jen pro ten zpěv s jakoby prostorovou ozvěnou kostela. Track číslo sedm je krásné solo na housle, které začínají tuhle parádičku a pak se připojuje celý orchestr. Nádhera, ani jeden úder bubnu, ale ta síla z toho přímo vyzařuje. Bohuľel se nebudete kochat moc dlouho, protoľe po dvou minutách se track Aufbruch mění úplně plynule a bezbolestně ve skladbu Fernweh. Prostor zde dostalo piánko, takľe daląí pohodička. V tuhle dobu uľ musíte leľet někde na pohodlné posteli s přivřenými oči a jen vnímat tu hudbu, která vámi prostupuje a vytváří příjemné teplo. Skladba Fernweh vás v tomhle ohledu rozhodně nezklame, občasné cinknutí trianglu, melodie chvílemi se ztrácející a chvílemi zase prosakující plnou svou silou na povrch. Ideální představa rozpálené pláľe a samoty na nějakém ostrově u prostřed moře se úplně zhmotňuje.

Myslíą, ľe tam někde jsou lidé, kteří naąí hudbě rozumí ?
Já si myslím, ne já to vím, ľe jsou.

Der Prophet je vlastně jen daląí proslov, který jsme uľ dlouho neslyąeli a který nám připomíná, ľe cédéčko vzniklo u naąich západních sousedů. Tady právě dostal prostor ke svému odříkání textu Otto Sander. Daląí skladbou je Dancing With Loneliness s hlasem uľ zmiňované Kim Sanders, jinak je to právě teď aktuální singl v Německu. Nechtějte, abych hodnotil obě skladby nazpívané touto zpěvačkou, kaľdá má něco zajímavého a obě si musíte poslechnout sami. Snad jeątě dodám, ľe při jejím zpěvu vám naskakuje takovéto příjemné mrazení v zádech, které značí, ľe to co slyąíte je to pravé ořechové. Je tu daląí věcička tohohle alba a to jest uľ jedenáctá skladba Heimweh. Nijak nápadná věc s lehkým ľenským vokálem, jejíľ melodická linka se chvíli v tichosti schovává, aby později zase prorazila na povrch. Skladba Strandmusik, která následuje je hlavně o ľenském vokálu doplněném o doprovod kytary a zvuku deątě. O něco lepąí jako celek, neľ věc Traume. Neą»astnou třináctku má věc Zaubergarten, coľ je zpočátku známý hlas operní pěvkyně doplněný o zvuky zpěvu ptáků. Později se na pozadí přidává poněkud temný rytmus a dál můľete slyąet hlavní melodii, která je zajímavá svými zvraty, ale nečekejte nějaké experimentování. Jako celek velmi příjemná poslechová věc. No a je tu můj favorit tohohle CD a to skladba Destiny. Uľ od začátku zajímavý vokál a později na plno propuknutý rytmus mě nejvíc ze vąeho připomíná Roberta Milese a jeho první průlomové album Dreamland. Mimochodem nedávno mu vyąlo nové album, které by mělo být úplně něco jiného, mělo by to být spíąe do breakbeatu s ethno prvkami. Bohuľel jsem jeho nové album Organik jeątě neslyąel, ale vra»me se k Schiller. Destiny má sviľný rytmus a parádní melodii uhánějící stále dál s občasnými bubínky ztracenými v ozvěně. Tahle věcička mě celkem potěąila, ostatně jak celé album Weltreise. U mě jasný favorit, jen by mohla být jeątě troąku deląí. Daląí věcí je Einsamkeit, track který vrąí svoji melodii, aby na chvíli zcela utichl a postupně se vracel a hnal vás do poklepávání si do rytmu. Dost chytlavá záleľitost. Za chvíli slyąíte ztiąení a myslíte si, ľe se skladba opět rozjede, ale to uľ jsou slyąet útrľky hovorů nějakých lidí a následuje věc Expedition. Zde se nesmím odpustit, ľe uľ se mi zdají postupy v téhle věci aplikované, předtím někde pouľité, ale určitě to není opakování některé předchozí skladby, jen menąí podobnost v aranľmá atd. Celkem krátká Expedition s podobnými nástroji a postupy, které jste uľ mohli slyąet je vystřídána zcela zasněnou Weltreise ve které se na vás v pravidelných “vlnách”, které by se daly přirovnat k ąumění vln na pobřeľí snaľí Schiller přesvědčit, ľe se neodkladně blíľí konec jejich alba. Poslední zvuková stopa to vąak jeątě není, protoľe potom následuje jeątě závěrečné Das Ende, coľ znamená konec CD (to jsem ale chytrý).

Weltreise – skvělé na poslech právě teď, v podzimním čase …
Po závěrečném outru na vás displej přehrávače vyblafne skoro přesně sedmdesátčtyři minut a musím říci ľe perfektního poslechového cédéčka, které rozhodně stojí zato si poslechnout, pokud vám chvílemi uľ zvuk rychlé taneční hudby leze krkem. Vzhledem k tomu, ľe uľ mám vlastně obě alba od Schiller, tak se mi zdá, ľe tohle novějąí album bylo určeno i víc pro Evropského posluchače, neľ album první, které bylo spíąe pro Němce samotné. Je tedy dobře, ľe Schiller se svým prvním albem prorazili a veąli ve větąí známost. Jejich první album se mi jeví jako více tanečnějąí vzhledem k několika hitům z něj. Rozhodně vąak není na ąkodu, ľe Weltreise je spíą chill-out záleľitost, vzhledem k tomu kolik zajímavých lidí na něm spolupracovalo a jaké povedené kousky vytvořili. Ke koupi je i speciální dvoj-cédéčková verze, kde na druhém CD je asi tak čtrnácti-minutový vtipně pojmenovaný Schill-out mix, který je namixovaný v jedné zvukové stopě. Mám ovąem dojem, ľe ho je moľnost stejně sehnat pouze v Německu … Doufám, ľe časem dám dohromady i recenzi na jejich první album, které mám i s druhým Schill-outovým cédéčkem …
Tracklist:
01 Der Anfag
02 Distance
03 Dream Of You
04 Schiller
05 Ein Schoner Tag
06 Traume
07 Aufbruch
08 Fernweh
09 Der Prophet
10 Dancing With Loneliness
11 Heimweh
12 Strandmusik
13 Zaubergarten
14 Destiny
15 Einsamkeit
16 Expedition
17 Weltreise
18 Das Ende
(speciální edice CD 2 – Schill-out mix)

Monika
Author: Monika

Komentáře nejsou povoleny.