Tiësto – Just Be
Tak a je to tady. Zatím nejočekávanějąí album tohoto roku se konečně objevilo na trancovém světle boľím a my se tedy můľeme podívat, co pro nás světová jednička v oboru djském Tijs Verwest alias Tiësto připravil. Album Just Be provázel samozřejmě velký hype, který vytvářeli a» uľ sami Tiëstovi fans a nebo djův management. Můľete si myslet, ľe Tiësto pořádně neumí produkovat a ľe k tomu vľdy potřebuje někoho daląího, ľe mu chybí dar inteligence, ale i kdyby tohle vąechno byla pravda, nemůľete mu upřít obrovskou slávu a s tím spojené nemalé očekávání jeho nového (v pořadí druhého po In My Memory) uměleckého alba. Je jasné, ľe se najde spousta lidí s odliąnými názory, ale moje recenze by aspoň mohla trochu ukázat, jak to vidí jeden z vás a jestli se pro něho očekávání splnila. Předem uvedu, ľe Tiësto patří mezi moje velmi oblíbené dje a producenty, jeho Flight 643, Lethal Industry nebo remixy k Oakenfoldově Southern Sun či Delerium – Silence povaľuji za milníky v historii taneční hudby (nebo alespoň tranceu). Pokusím se tedy popsat, co si myslím o kaľdé z celých deseti skladeb na Just Be.
01 Forever Today – Asi emočně nejsilnějąí pasáľ celého alba (spolu se závěrem alba). Tiësto tu pomalu graduje a rozehrává nádhernou smyčcovou melodii, která mi připomíná kousky z filmové hudby (a nejspíąe původně opravdu filmovou je, předlohu měl Tiësto v Terminatorovi II) – ovąem nikoli ve zlém, vąe je v téhle části téměř dokonalé a velmi povedené (ukázka). Zádrhel nastává, kdyľ smyčce dozní – objeví se pro mě trochu nepadnoucí tvrdąí samply a rozjede se typický Tiëstův sound známý třeba právě z Adagia. Po několika minutách následuje breakdown a ona geniální melodie ze začátku skladby – tentokrát v podání syntezátorových nástrojů.. Uľ to není zdaleka taková síla, kdyľ se znovu objeví beaty, je melodie podle mě přílią nevýrazná a jemná, hodilo by se k ní trochu silnějąí zpracování.. Kaľdopádně se jedná o pro mě nejpovedenějąí track z těch na albu poprvé prezentovaných. Jeątě chybí dodat, ľe s Tiëstem na Forever Today spolupracoval Geert Huinink, kterého z poslední doby známe třeba z tech-trancového remixu 2nd Skin od Paula Mendeze.
02 Love Comes Again – Tady así není moc co říkat a popisovat. Je tu výrazná podobnost s Trafficem – hlavně co se týče basové linky a hlavního motivu. BT přidal svůj vokál, který k skladbě sedne a také pár hodně zajímavých samplů, které celou věc oľivují a odliąují od ostatní výhradně Tijsovy produkce. Spolu s tím, jak skladba postupuje, přichází čas onoho “Trafficového” motivu.. Ten je opět jednoduchý, ale dokonalý – a hlavně perfektně fungující na party. Jde sice o stále se opakující tři čtyři tóny, ale v jednoduchosti je v tomto případě ohromná síla. Na party zatím djs spíąe hrají remix od geniálního producentského dua Mark Norman, ale i originál je zřejmě tím téměř nejlepąím, co nám v nynějąí době Tiësto nabízí. Kdyby v podobném duchu (ukázka) byla i větąina celého alba, byl bych spokojen.
03 Traffic – Já osobně bych tento track na album nezařazoval (jde ale o zřejmou nutnost s ohledem na Love Comes Again, které je v podobném duchu), ale je to v podstatě sázka na jistotu a reprezentuje velmi výstiľně současný Tiëstův styl. Asi není, co popisovat, tenhle track jste vąichni slyąeli nejméně milionkrát – vąichni o něm taky víme, ľe významným způsobem ovlivnil taneční (potaľmo tranceovou) scénu a ľe patří hlavně na gramec a na party.
04 Sweet Misery – Tady přichází maličko shock. BPM tu téměř klesá na úroveň hip-hopového tempa, ovąem naątěstí je to jediná věc, kterou má tento track s černoąským stylem společnou. Poprvé v albu naráľíme na hlas Kirsty Hawkshaw, kterou si vybral Tiësto ke spolupráci – zpěvačka s ním bude jezdit i po release parties. Hlásek je to opravdu pěkný, ovąem nijak výrazný. Těľko říct, jak tuto píseň charakterizovat a zařadit – asi jako “inteligentní pop s Tiëstovými samply” (ukázka). Svým způsobem má tento track trancovou skladbu, je tam i náznak jakési syntezátorové melodie. Celkově nijak moc výrazné – Tiëstovy samply mi v tomhle cajdáku moc nesednou. Melodie je lehoučce nadprůměrná. Sweet Misery ovąem splňuje jedno z očekávání – Tiësto se snaľí o stylovou různorodost (podobně jako Dyk v Reflections nebo Corsten v Right Of Way), coľ mi zrovna není moc po chuti. Je to asi daň za Tiëstovu popularitu. Kdyľ si kupuju album tranceového producenta, tak prostě nechci, aby tam bylo něco takového – navíc, pokud se nejedná o výjimečný kousek.
05 Nyana – Ano ano, stará známá Nyana.. Kolikrát jsme ji uľ slyąeli v nejrůznějąích mistrových setech.. Dokonce na českých Creamfields nám ji zahrál. Není pochyb o tom, ľe jde o absolutně kvalitní track, Tiësto v něm vytváří nezaměnitelnou atmosféru, která je maximálně originální. Jde tu samozřejmě i o to, aby byl track okamľitě po zvuku rozpoznatelný a lehce identifikovatelný. Nyana je jedním z pár drahokamů na tomhle albu, jde mimo jiné o dosud oficiálně nevyąlý track (ani na (promo) vinylu!), takľe kompletní verzi si fanouąci mohou vychutnat poprvé (ukázka).
06 UR – Zvláątní název, zvláątní píseň a znovu se tu velmi zpomalovalo. Intro tracku zařizuje pánský vokál (patří jistému Mattu Halesovi, vystupujícím také pod pseudonymem Aqualung) a jemný nájezd pomalé popové balady. Kdyby mi někdo řekl, ľe tohle je Tiësto, tak se mu vysměju do očí, ale je tomu tak.. Znovu je tu jistý náznak melodie mimo vokál, nejde ovąem opět o nic, co by mě zvedalo ze ľidle. Tentokrát jsou typické Tiëstovy zvuky opravdu úplně vynechány, coľ je asi ku prospěchu věci. Je to taková pohodička na poslech (ukázka).
07 Walking On Clouds – Walking On Clouds je věcí, která by, pokud si dobře vzpomínám, měla v blízké době oblaľovat naąe uąi v reklamě na Coca Colu a kterou Tiësto produkoval s Joshem Gabrielem z Andain. Beaty jsou tu uľ celkem běľně trancově rychlé, jen basová linka mi zvukově moc nesedí, brzo se začne ozývat dámský vokálek zmiňované Kirsty Hawkshaw, který občas zazpívá pěkně vysoko. Znovu nejde o nijak melodicky zajímavý track. Nějak tam pořád chybí určitá chytlavost. Navíc tenhle styl trancu mě opravdu moc neoslovil, v podstatě jde o jemný trancík, ale některé zvláątní samply mi tam vůbec nesednou, od Tiësta bych čekal něco jiného, něco co má nějaký ucelený projev, tohle je takový trochu zvláątní hybrid. V reklamě to ale vadit nebude (ukázka).
08 A Tear In The Open – Znovu offbeatové intro obohacené o vokál Kirsty Hawkshaw, který spíąe beze slov kreslí lehce orientální atmosféru. Pomalu se objeví opět takové “zamlľená” basovka, posléze i beaty. Track má tentokrát i docela náboj, ačkoli jde opět o jemnějąí záleľitost. V breakdownu se objeví syn»áková melodie, která je zase mírně divná a neuchvacující. Posléze to vąe trochu zachraňuje Kirsty svým vokálem. Průměrná skladba, pro mě asi zajímavějąí neľ Walking On Clouds.
09 Just Be – Titulní píseň a znovu vokál Kirsty. Tentokrát vąe začíná beaty a postupně graduje poměrně zajímavá melodie – opět jde o klidnějąí, poslechovou záleľitost. Vokálová melodie kupodivu není tak “divná” jako v minulých případech a docela pěkně “nabírá na síle”. Breakdown probíhá podle klasických trancových pravidel, vokál – po něm melodie, která je kvalitní a do tracku “pasuje”. Perfektní to není, ale jisté oľivení po předcházejících experimentech to bezpochyby je. (ukázka)
10 Adagio For Strings – Tady se posouváme konečně do trancu, který od Tiësta z poslední době dobře známe. Temný, ale zároveň nádherně upliftový remix hojně předělávané klasiky od Samuela Barbera vás chytí a svojí originalitou nepustí. Takhle má vypadat remix – mírně poruąuje některá pravidla trancu a vůbec předělávání věcí z klasiky. Pro mě osobně je tahle Tiëstova práce na Adagiu pořád níľ neľ ta Corstenova, ale ten rozdíl je velmi malý, pan Verwest dokázal remix perfektně vystavět a emocionálně vygradovat. V podstatě nejlepąí track na albu! A také nejočekávanějąí.
Celkové hodnocení: Upřímně řečeno, čekal jsem víc. Víc vąeho. Moľná i víc tracků, víc energie, víc Tiësta, tak jak ho známe.. Jsou tu samozřejmě věci, které jsou nebo byly obrovskými hity (a na kterých album stojí), ale to ostatní je z větąiny pouze taková nemastná neslaná omáčka kolem (výjimka ovąem první symfonický track Forever Today nebo i Just Be), kterou prostě Tijsovi Verwestovi neseľeru. Moľná, ľe Tiëstovi hardcore fans budou nadąeni, mě se ale asi tohle ąílenství týkat nebude – jen tady kroutím hlavou nad věcmi jako A Tear In The Open nebo Sweet Misery, které jsou pro mě tak podivně zvláątní a tak nějak si je nedokáľu s Tiëstem spojit. Omlouvám se vąem hardcore Tiësto fans, ale tohle mě prostě nevzalo. Uľ se ale moc těąím, aľ zase někde prozatimní jedničku na djském poli uvidím a uslyąím točit vinyly, uľiju si jeho umění a takové věci jako Love Comes Again, které patří na party. Jinak se ale bojím, ľe cd s názvem Just Be se u mě v přehrávači nebude moc otáčet.