Tomcraft – MUC
6.1.2003 vydal německý DJ a producent Tomcraft své nové album nazvané “MUC”, což je zkratka Tomcraftova domovského města Mnichov. Longplayer je již druhým albovým počinem bavorského hudebníka, který začínal svou producentskou kariéru v roce 1995 u Kosmo Records. Prvním albem bylo v roce 2001 “All I Got” a rozdíl těchto dvou alb, mezi jejichž releasy je chronologický rozdíl ani ne dva roky, je více než radikální. Na internetu jsem o albu “MUC” před jeho releasem četl mnoho informací, že by mělo jít o něco jiného než Tomcraftovi dosavadní skladby, ale i přes to pro mě obsah tohoto alba byl více než překvapivým. Jestli chcete vědět, zda to bylo překvapení příjemné nebo nepříjemné, nebo jestli chcete vědět, proč práce na albu trvala dva roky, či proč je album tak výrazně jiné a proč si již Tomcraft neříká DJ Tomcraft, tak čtěte dále.
Nejprve však pár slov k samotnému autorovi. Tom Bruckner aka Tomcraft začal s DJingen ve svých 18ti letech. O dva roky později, v roce 1995, jej objevil Michael Rank z labelu Kosmo Records a dal mu šanci vytvářet vlastní produkci. Svou producentskou kariéru začal Tomcraft experimentálně. I přes to, že v této době ještě hledal svůj styl, vznikla z toho povedená skladba “This is no house”. V roce 1996 se pak Tomcraftovi podařil první velký úspěch s hypnotickou skladbou “Unicum”, na které spolupracoval také Tomcraftův tehdejší producent PacPhisto. Potom vyšel singl “Prosac”, což byla první skladba ve spolupráci s labelovým kolegou Robertem Borrmannem aka Eniacem, se kterým Tomcraft spolupracuje do současnosti. Po singlu “Prosac” se o Tomcraftovi začalo říkat, že skládá trance. Z toho důvodu se také mnichovský rodák rozhodl pro další trancový kousek “Mind”, kterým si získal nové publikum. Deska “Mind” se dostala až do Top 20 tanečních charts, což byl do té doby Tomcraftův největší úspěch. Dalším singlem vydaným v roce 1997 byl “The Circle”. V roce 1998 pak vyšly další singly “Powerplant”, “The Mission” a “The Lord”, které byly také v typickém Tomcraftově mýtickém dark-trance-stylu. Tomcraft však není jen DJ a producent, ale také majitel vinyl shopu ve Schwabingu, což je městská čtvrť Mnichova. Mimo to je jedním z nejžádanějších německých DJů. Vedle jeho residence v mnichovském nejlepších klubu KW vystupoval již také v klubech Dorian Gray (Frankfurt), Alcatraz (Landau), Hafen (Innsbruck), Nachtwerk (Mnichov) a Space (Ibiza). Dalšími singly byly “25:17” (1999), “Gothic” (1999) a kultovní “Versus” (2000), který dal Tomcraft dohromady s projektem Sunbeam. Rok 2001 byl přelomový v tom, že mimo singlu “Silence” a nové verze “Prosac” vyšlo také album a stejnojmenný singl “All I Got”. Následujícími novými singly pak byly “Overdose”, “Bang bang” a nejnověji také “Loneliness”.
Trvalo to tedy 6 let než Tomcraft vydal své první album “All I Got” a již po dvou letech je tu další album “MUC”. Vše vychází z oné již zmíněné radikální změny, kterou byla provedena v Tomcraftově produkci. “All I Got” je takové Best Of ryze trancových časů tohoto producenta okořeněné několika staršími tracky. Další album vydal proto, aby svým příznivcům ukázal, jaká hudba se mu skutečně líbí. S tím také souvisí změna pseudonymu z DJ Tomcraft pouze na Tomcraft, neboť tím chtěl naznačit, že nyní bude dělat jinou hudbu, jako by to byl jiný člověk. Možná s tím také souvisí, že v dnešní době není moc IN mít před svým uměleckým jménem titul DJ a Tomcraft tak není jediný, který se ho zbavil (např. Tiësto, Scot Project). Stejně jako v předešlých letech i na tomto albu pracoval Tomcraft se svým dvorním producentem Eniacem, z čehož vznikl longplayer, který obsahuje hned vícero tanečních stylů (house, techno, electro nebo i chillout) oproti hodně trancovému debutovému albu.
Je to až k neuvěření, jak se Tomcraft za poslední dva roky mohl tak hodně hudebně změnit a více směřuje k aktuálnímu retro trendu a také electru i přes to, že to je spíše oficiální tvář, co se změnilo, neboť některé tracky z alba “MUC” již byly hotové ještě před vydáním alba “All I Got”, ale ke zbývajícímu obsahu alba “All I Got” nepasovaly, tak putovaly tzv. do šuplíku, jak Tomcraft sám přiznává. Tyto tracky a materiál vzniklý v mezičase tak daly dohromady album “MUC”, jenž je ovlivněno hned několika směry, jak jsem poznamenal výše. Skladby jako “Into the light” a “Schwabing phase 7”, kde se o nazpívání vokálů postaral Eniac osobně, jsou hodně orientovány na 80. léta, na rozdíl od již známých hitů “Overdose”, “Bang bang” a “Loneliness”, které jsou čistě klubově orientovány, ale jedná se o méně trancové a zato více progressivnější skladby. Nejvíce mě však překvapila produkce “Like the sun”, která je netypicky klidná. Jak Tom Bruckner přiznal v jednom rozhovoru, k tomuto songu ho inspirovalo jeho tehdy ještě nenarozené dítě (Maximilian, narozen 29.12.2002). Možná i proto se Tomcraft snaží skladbu “Like the sun” prosadit jako další singl. Začátek tracku mi připomíná atmosférickou úvodní melodii z filmu “American history X” (v české distribuci: “Kult hákového kříže”). Také skladba “Under the blue” je v release-plánu. Tomcraft vnáší do své produkce mnoho vlivů 80. let typu Depeche Mode nebo U2, což je hudba, na které vyrostl. Naproti tomu Eniac vkládá do skladeb 60.léta (Beatles, Brian Wilson). A tento kontrast je nejvíce patrný právě v “Under the blue”.
Tomcraft tímto albem dokazuje, že umí dělat nejenom tzv. tucárny. Když si člověk poslechne první album “All I Got”, tak je zde vše od prvního tracku až po poslední klubově zaměřeno, ale “MUC” je deska, při které můžete doma relaxovat aniž by se vám zvedala hladina adrenalinu. Tomcraft se však nezměnil jen jako producent ale také jako DJ. Přestože má stále trancovou pověst (ostatně vystoupí na únorové Trance Energy v Holadsku), v jeho setech se trance objevuje zřídka. Prakticky vzato ve svém setu zahraje maximálně jednu trancovou skladbu, k čemuž jej údajně donutila současná situace na německé trancové scéně, kde se podle jeho slov vydává tak 2% kvalitní hudby, zbytek jsou více méně coververze. Touto filosofií je také inspirován poslední albový track “Fuck you”. Album “MUC” je pojmenováno po Tomcraftově domovském městě Mnichově a pozorný posluchač jistě zaslechne akustické odkazy na bavorské hlavní město. Ať už je to pozdrav letušky v první skladbě “For a while”, hlášení ve stanici metra v “Forever raver” nebo zcela obyčejný hluk města, jenž je patrný především mezi jednotlivými songy. Typický Mnichov-sound není nahráván ve studiu, ale přes mikrofon v reálu. Tomcraft je znám svým kritickým postojem vůči nadřazenosti Berlínské a Frankfurtské taneční scény, a proto chce tímto albem dokázat, že i v Mnichově vznikají kvalitní produkce a hlavně že mnichovská scéna není tak komerční.
Zhodnocení: Jde o velmi povedené poslechové album. Bohužel příznivci trancu z něj asi nebudou příliš nadšeni, ale kdo poslouchá taneční hudbu jako celek, ten by si rozhodně toto album měl pořídit. I přes to, že nejde o komerčně pojaté album, v německé oficiální prodávanosti se dostalo téměř do Top 50, což samo o sobě dokazuje, že jde o kvalitní kousek. Tomcraft má již také hotovo několik nových skladeb pro nové album “MUC 2”. Vyjít by rovněž mělo album s remixy, které Tomcraft během svého času udělal, takže se i v blízké budoucnosti máme na co těšit.
Tracklist:
01. For a while
02. Loneliness
03. Under the blue
04. Into the light
05. Like the sun
06. Overdose
07. Schwabing phase 7
08. Bang bang
09. La chatte – la salope
10. Forever raver
11. Fuck you